Als je het dan beu bent om zo hard mogelijk rechtdoor te rijden op de Autobahn, dan betaal je een bedragje en rij je met je eigen auto op ’s werelds mooiste circuit. Een 21 kilometer lange heerlijkheid die door bossen klieft en om besneeuwde bergtoppen heen slingert – en waar het volstrekt normaal is om een volledig raceklare Porsche 911 GT3 RS een volledig beladen camper te zien inhalen. Of andersom – dat ligt eraan wie er achter het stuur zit. Dat is rijden op de Nürburgring.
Wat ook in de lucht hangt, en dat ziet er vervelender uit, is dat het tolsysteem van de Nürburgring op de schop gaat. In 2014 is het complex verkocht aan een Duits bedrijf (de Capricorn Group) voor 100 miljoen euro, wat er op de korte termijn voor zorgt dat de financiële toekomst van de Ring er goed uitziet. Maar nu veel autofabrikanten permanente testcentra bouwen naast de baan, is de vraag wanneer een van de grote spelers zijn spaarpot leegt en de hele zaak opkoopt om er een privéspeeltuin van te maken. Ons advies: vul je tank en ga eropaf – ja heb je, nee kun je krijgen.
Waar moet ik op letten tijdens het rijden op de Nürburgring?
Dus je hebt de pelgrimage gemaakt, je entree betaald (25 euro op maandag tot en met donderdag, 30 euro op vrijdag tot en met zondag) en de slagboom is opengegaan, maar wat nu? Rij je auto niet meteen een hek in, zouden we zeggen. Misschien had je zelfs wel les willen nemen van een professional. Dit is een eenrichtingsverkeersweg, een tolweg, en je bent aansprakelijk voor alle schade die je veroorzaakt, aan wat of wie dan ook. Mocht je dit nog niet hebben doorgesproken met de schade-expert van je verzekeraar, zou je dat wellicht ook nog even moeten doen.
Maar nu ben je er toch, dus neem er je gemak van, want zenuwen zijn niet goed. Er liggen 73 bochten voor je, plus verschillende soorten ondergrond, en snel wisselende weersomstandigheden, dramatische afdalingen en steile hellingen, een recht stuk van anderhalve kilometer en bizar weinig ruimte voor fouten. We zeggen dit allemaal niet om je de stuipen op het lijf te jagen, het is gewoon een vriendelijke waarschuwing dat dit een weg is die je een leven lang de tijd kost om onder de knie te krijgen, als je sowieso het talent ervoor hebt.
Wat je vooral niet moet doen, is je tijd opnemen. Geloof ons: je gaat niet in de buurt komen van een van de Ring-records waarover je elke week weer leest. In plaats daarvan moet je genieten van de uitdaging en van de uitzichten, en zo nu en dan eens in je spiegel kijken of er iemand aan je bumper hangt. Na afloop eet je een schnitzel en drink je een biertje bij Pistenklause. Bekijk de memorabilia, zuig de geschiedenis in je op. Je bent er onderdeel van geworden.
Peter heeft op 8 april 2017 geschreven:
Besneeuwde bergtoppen?????
Sven heeft op 7 april 2017 geschreven:
Ik ben er geweest om te kijken.
Jammerlijk was er een ongeluk gebeurt. En dat houd in: Ze gaan de tijd nemen om de geplette auto’s weg te takelen, de baan, vangrail te maken, en andere bureaucratische fun. Rijden is wachten.
Dat er wat speelt is waar. Ik proefde de atmosfeer van autofans, racefans, passie.
Omdat de Nordschleife belachelijk dichtbij Nederland ligd is een bezoek verplicht voor iedereen die autofan is.
Er heerst een perfecte dicepliene onder de autorijders, maar de motorfietsen geven nog wel eens gas waar een bord staat niet harder dan 50. Jammer, want op de Nordschleife mag je harder mits er geen ongeval geweest is.