Hoe lang wordt ons inmiddels al beloofd dat we ‘toch echt bijna’ geheel autonoom gaan rijden? Een jaar of tien, vijftien? Wij waren er op voorhand al geen fan van – we rijden liever mét dan zonder handen – maar toch lijkt het idee langzaam maar zeker vorm te krijgen. In de VS kun je hier en daar al in taxi’s van Waymo (en straks van Tesla) stappen om je door een computer te laten vervoeren. Dat dat goed is voor hilarische filmpjes van vastgelopen autootjes, geeft aan hoezeer de techniek – nog steeds – in de kinderschoenen staat.
In Europa zijn de wetgevers er nog niet zo happig op om auto’s zonder bestuurder op de wegen los te laten. Hier blijven we al een tijdje steken op ‘autonoom niveau 2’: rijden met stuurhulp die je tussen de lijnen houdt, waarbij je om de zoveel tijd het stuur moet aanraken om aan te tonen dat je nog alert bent. Bij de volgende stap, niveau 3, mag je je handen van het stuur nemen en hoef je ook niet per se meer op de weg te letten. Een enge stap voor fabrikanten, want als je dan onverhoopt toch iemand aanrijdt, kun je zeggen: dat was ik niet, dat was m’n Audi. Het zal nog wel even duren voor we daar echt zijn aanbeland, maar voor nu heeft Ford een tussenstap bedacht – die sinds dit jaar is goedgekeurd voor toepassing in Europa.
Foto: © Ford
Rijden zonder handen
Met Ford BlueCruise krijg je dezelfde bekende stuurhulp die je auto op de snelweg actief in zijn rijstrook houdt, maar zonder dat je het stuur nog hoeft vast te houden of aan te raken. Je moet wel blijven opletten: een camera houdt je gezicht in de gaten, en als je je blik te lang van de weg afwendt, krijg je een alarmpje om je oren. Reageer je niet, bijvoorbeeld omdat je slaapt of bewusteloos bent, dan volgen er dringender waarschuwingen en zet de auto zichzelf uiteindelijk aan de kant en belt de hulpdiensten.
We testen het systeem in een Mustang Mach-E. Vanaf het TopGear-hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost rijden we de A2 richting Utrecht op – een van de stukken asfalt die Ford heeft aangemerkt als Blue Zone, net als het gros van de snelwegen in Europa. Op andere plekken werkt BlueCruise niet, om de simpele reden dat het systeem naast GPS-, radar- en camera-input ook bepaalde eigenschappen van de weg uit zijn eigen database wil putten. Zo weet het bijvoorbeeld wanneer je een lange tunnel nadert, waarbij het je op tijd waarschuwt dat je het stuur over zult moeten nemen wegens het wegvallen van het GPS-signaal.
Foto: © Ford
Alleen nog zelf van rijstrook wisselen
Het is niet voor het eerst dat we rijden zonder handen, maar we zijn gewend om het stuur telkens even te moeten aantikken. In eerste instantie voelt het vreemd om dat niet te hoeven doen, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we binnen een paar kilometer aan BlueCruise zijn gewend. In deze gematigd drukke verkeerssituatie reageert het systeem nooit paniekerig – voegt er iemand voor ons in, dan mindert het rustig vaart. Het kan ook de snelheidslimiet van borden overnemen en toepassen, maar tijdens onze rit door de A2-trajectcontrole testen we dit niet. Neem je een afrit, dan wordt BlueCruise met een nette waarschuwing uitgeschakeld.
Het enige moment waarop we zelf weer even ‘aan de bak’ moeten, is als we van rijstrook willen wisselen, want dat kan BlueCruise niet zelf. Mogelijk is dat nog een iets te precaire manoeuvre om geheel hands-free te kunnen of mogen maken. Maar op een rustige zondagmorgen zou je dus zo naar Maastricht moeten kunnen rijden zonder zelf iets te doen. Het feit dat we onszelf niet geheel buitenspel kunnen zetten, omdat de auto kijkt of we wel blijven opletten, is wat ons betreft een goede zaak. Want je kent mensen: geef ze een vinger en ze gaan op hun handen zitten…
Foto: © Ford
Ford vraagt voor BlueCruise een maandbedrag
De Mach-E (vanaf modeljaar 2024) is momenteel de enige Ford waarop BlueCruise te gebruiken is, maar binnen afzienbare tijd zal de techniek ook zijn weg naar andere modellen vinden. Het enige addertje onder het blauwgras: het betreft een abonnement. Ja, daar had je er nog niet genoeg van in je leven. Wil je in je Ford rijden zonder handen, dan kun je dat 90 dagen gratis proberen. Daarna kost het je 24,99 euro per maand, met een beetje korting als je meteen voor een jaar betaalt. Hoe prettig BlueCruise ook werkt, het zou een reden kunnen zijn om dan maar zelf te rijden. Zeker als dat toch al je voorkeur heeft…
Wijsneus heeft op 22 december 2024 geschreven:
Wat een kul, die abonnementskosten.
Koop je daar een verzekering mee voor als het toch fout gaat?
Of is het gewoon melken van techniek die er toch al in zit?
Ik weet van ‘zekere bepaalde mensen in mijn omgeving’ dat ze gewoon het stuur laten denken dat ze er aan zitten en op die manier i.c.m. adaptive cruise-control ook vele tientallen kilometers probleemloos snelweg rijden.