Seat Leon Cup Racer is zeer dik

Naast Audi met hun ultra-TT neemt ook Seat een cadeautje mee naar de grote GTI-tuningshow in Wörthersee. Het is nu eens geen malle conceptcar, maar een heuse fabrieksracer die aangeeft hoe de touringcar-Leons van de toekomst er uit gaan zien.

Deze Cup Racer is gebaseerd op de vijfdeurs Leon, maar is lichter, steviger en heeft een 40 centimeter (!) grotere spoorbreedte voor z'n indrukwekkende 18-inch racevelgen. De aerodynamica is flink aangepast (grote spoilers, gladde onderkant, diffuser achteraan) en ook de motor is niet helemaal hetzelfde gebleven: het 2,0-liter benzineblok levert 330 pk en 350 Nm aan turbogeblazen kracht, die via een zestraps DSG-bak en een elektronisch bediend sperdifferentieel zijn weg vindt naar de voorwielen. Speciaal voor endurance-races is er een Leon met een sequentiële racetransmissie en een mechanisch sper.

Trappelende teammanagers, houd je nog even in, want officieel is de Leon Cup Racer nog niet te koop. Er zijn wel al richtprijzen bekendgemaakt: voor zo'n 70.000 euro zul je je de eigenaar van een race-Leon kunnen noemen. Wil je de endurance-versie, dan ben je 95.000 euro lichter; alles exclusief belastingen. Seat geeft verder aan te werken aan een 1,6-liter versie, speciaal voor het WTCC.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken