
Bij onze Awards houden we ons nooit echt bezig met vermoeiende zaken als ‘nauwkeurigheid’ of ‘vasthouden aan definities’. Dat laten we graag aan anderen over. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat onze Sedan van het Jaar dit jaar, eh, geen sedan is. De i4 heeft wel een hatchback, maar we zouden niet zeggen dat ie een hatchback is. Hij vervult de taak van een sedan, zij het met meer stijl en veelzijdigheid. Maakt dat soms dat ie minder in aanmerking komt voor de Awards van Sedan van het Jaar 2021? Welnee.
De i4 vereist nog iets meer uitleg. Op het eerste gezicht kun je hem zien als een elektrische BMW 4-serie Gran Coupé. De zescilindermuziek en de acht trappen van de automaat worden vervangen door naadloze en stille elektrokracht. Maar verder waant de bestuurder zich toch vooral gewoon in een 4-serie, en dat is prima. Toch is niet alles wat het lijkt. Het grootste deel van de vloerstructuur en de ophanging is uniek voor de i4, zodat er in de constructie plek ontstaat voor grote e-motoren en een batterij van een mooi formaat.
De M50 is behoorlijk snel
Wij brachten tot nu toe de meeste tijd door in de M50-versie, die vierwielaandrijving heeft en het soort gezichtsvervormende acceleratie biedt dat de standaard is geworden voor sportieve EV’s: van 0 naar 100 km/u gaat ie in minder dan 4 seconden, inhalen doe je met twee vingers in je neus. De WLTP-actieradius bedraagt 520 kilometer, en dat is al behoorlijk indrukwekkend. Tot je je realiseert dat de achterwielaangedreven i4 eDrive40, met 340 pk minder krachtig maar nog altijd serieus vlot (van 0 naar 100 in 5,7 seconden), op een lading zomaar 590 kilometer ver moet kunnen komen.
Dat zijn de getallen die mensen over EV’s willen weten, maar wij zijn gek op de i4 omdat ie ook een willekeurige andere rijk uitgeruste BMW had kunnen zijn. De opbouw van het interieur om de bestuurder heen, de manier waarop ie stuurt en rijdt. Hij is laag en sportief en hij heeft een bepaalde samenhang die maakt dat alles gewoon klopt. De plaatsing van de accu in de vloer zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de i4 zomaar 53 millimeter lager ligt dan bij een 3-serie sedan, en de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras is nagenoeg optimaal.
Dat zijn absoluut zaken die z’n rijdynamiek ten goede komen. Ook al is de AWD-aandrijflijn van de M50 niet per se bedoeld voor speelse lol, het geheel zorgt al met al voor vloeiender rijgedrag dan je bij z’n concurrenten van Tesla en Polestar vindt.
De Sedan van het Jaar 2021 is ook een goede EV
Maar ook als je de i4 puur als elektrische auto beschouwt, niet zozeer als rijmachine, gooit hij hoge ogen. Laden doet hij met maximaal 200 kW, wat inhoudt dat je z’n accu aan de juiste snellader in 31 minuten van 10 naar 80 procent kunt laten jakkeren. Of, als je minder tijd hebt, in 10 minuten een extra 164 (eDrive40) of 140 kilometer (M50) aan rijbereik erbij kunt krijgen. Je mag er zelfs tot 1.600 kilo mee trekken, dus de caravan kan ook mee.
Zeiden wat dat nou echt? Snel de TG-bril weer op: dit is een EV die in de basisversie een traditionele achterwielaangedreven BMW is. ‘EV’, ‘traditioneel’ en ‘BMW’ in één zin? Nou ja, BMW maakt ook lomp krachtige SUV’s en zevenzits MPV’s met voorwielaandrijving; dan is de i4 een stuk traditioneler te noemen. Onze handen krijgt hij zonder meer op elkaar.
Meer van TopGear


Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

AC Schnitzer BMW i4 is anders getuned dan normaal

Polestar 2 tegen de BMW i4: welke elektrische sedan is beter?

De BMW i4 is een elektrische BMW 4-serie

De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Crossover van het Jaar 2021: Kia EV6

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Luxeauto van het Jaar 2021: Mercedes EQS

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
