De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder

Eindelijk wat nieuws

Foto('s): Erik van Vuuren / BMW
Foto('s): BMWDe gordels van de BMW i4 zijn bijzonder
Foto('s): TopGearDe gordels van de BMW i4 zijn bijzonder
Foto('s): TopGearDe gordels van de BMW i4 zijn bijzonder
Foto('s): TopGear
Foto('s): Erik van Vuuren / BMW
Foto('s): BMW
Foto('s): Erik van Vuuren / BMWBMW i4 in Nederland
De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder
De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder
De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder
BMW i4 in Nederland

Of je nu in een Rolls-Royce Phantom van een half miljoen stapt of in een uitgeleefde BMW 3-serie van 30 jaar oud, ze hebben één ding gemeen. Eén ding dat wat betreft design al jaren stilstaat. Iets waar autodesigners zich al tijden aan storen, maar waar ze niet veel aan kunnen doen. We hebben het over de gordels, en dan specifiek over de klikker. Zelfs wie een modaal jaarsalaris aftikt voor een achterbank vervaardigd van eenhoornleer uit de gezonken stad Atlantis, krijgt dezelfde zwarte klikker met een oranje knopje.

De grootste innovatie op gordelgebied zijn gekleurde gordels, maar dikwijls zijn ze gewoon zwart, ook in een Rolls. We vroegen ooit eens aan een ontwerper (van een ander merk) hoe hij ertegenaan keek. Hij gaf verslagen toe dat hij al zo vaak ideeën had aangedragen, maar dat de functie van de gordel allesbepalend was, en dat er bijna geen variatie mogelijk is. In ieder geval niet binnen budget.

De gordels van de BMW i4 Concept

Wel zijn er studiemodellen die laten zien hoe het anders kan. BMW nodigde ons uit om de i4 Concept te komen bekijken, en daar viel ons meteen op hoe sierlijk de gordels waren. De gordeltong (nu weet je ook hoe dat deel heet) is een metalen deel, zonder lelijk zwart plastic. De klikker is geïntegreerd in de stoel. Prachtig – net als de rest van het interieur, trouwens. Het zou de grootste innovatie zijn sinds Nils Bohlin de driepuntsgordel uitvond bij Volvo.

Echter, het is helaas niet lastig om de manco’s te spotten. Zo’n scherp uitgesneden gordeltong wil je niet in de buurt van je organen hebben bij een flinke aanrijding. De gordelontvanger in de stoel ziet er tof uit, maar voor de wat groter bemeten bilpartijen kan het comfortproblemen opleveren. En we nemen aan dat BMW de auto ook in Amerika wil verkopen. Gaan de nieuwe gordels het redden tot het productiestadium? We hopen het – maar we vrezen van niet.

Reacties
  1. FLEPO zegt op 7 juni 2020 om 12:53:

    Probeer dat eens in het donker op de tast te vinden

  2. Olaf zegt op 7 juni 2020 om 10:20:

    Dit lijkt toch verdacht veel op het een paar jaar geleden uitgebrachte prototype van Grove Hydrogen. Zij hadden een vergelijkbaar systeem het Granite prototype.

  3. Vigilante zegt op 6 juni 2020 om 10:51:

    Tja, daar komt nu eenmaal de Europese eisen voor voertuigen om de hoek kijken. ECE R16 6.2.2.2. “The buckle release area shall be coloured red. No other part of the buckle shall be of this colour.”

    Ja, ik ben niet populair op feestjes.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken