Singer ACS teruggefloten door Porsche

Het merk heeft geen probleem met de auto, maar wel met iets anders

Foto('s): Singer
Foto('s): SingerPorsche 911 (Singer ACS)
Foto('s): SingerPorsche 911 (Singer ACS)
Foto('s): SingerPorsche 911 (Singer ACS)
Foto('s): SingerPorsche 911 (Singer ACS)
Foto('s): SingerPorsche 911 (Singer ACS)
Porsche 911 (Singer ACS)
Porsche 911 (Singer ACS)
Porsche 911 (Singer ACS)
Porsche 911 (Singer ACS)
Porsche 911 (Singer ACS)

Er plofte hier ooit een uitnodiging op de digitale deurmat met de vraag of we op kraamvisite wilden komen bij de eerste door Singer onder handen genomen Porsche in Nederland. We moesten toen vooraf plechtig beloven dat we de auto in ons artikel geen ‘Singer Porsche’, ‘Singer 911’ of überhaupt ‘een Singer’ zouden noemen. Nee, het moest zijn: ‘een Porsche die door Singer is gerestaureerd’. Dit om gedoe met Porsche te voorkomen, aangezien het bedrijf bijna volledig nieuwe auto’s maakt naar het evenbeeld van Porsche. Voor zover wij weten, gaat het al jaren goed tussen de twee bedrijven. Tot nu, dan, met de Singer ACS.

De All-Terrain Competition Study (ACS)

We steken er een beetje de draak mee, maar het blijkt dat de voorzichtigheid van Singer niet ongegrond was. Kun je je de spectaculaire Singer ACS nog heugen? Daarover is op de officiële digitale kanalen van Singer niets meer te vinden. Aangezien er vrijwel geen onderdeel nog origineel is, zou je kunnen denken dat Porsche het te ver vindt gaan dat Singer een volledig nieuwe 911 heeft gebouwd. Daar blijkt Porsche niet zo’n probleem mee te hebben, maar wel met het feit dat er ‘Porsche’ op de auto staat. Als gevolg moest Singer alle foto’s en video’s van de ACS van hun eigen kanalen verwijderen.

De Singer ACS is niet origineel Porsche

Porsche laat weten aan CarScoops dat ze doorgaan heel blij zijn dat er veel bedrijven zijn die hun auto’s op de weg houden. Maar: ‘Tegelijkertijd hebben we een verantwoordelijkheid naar onze klanten om te garanderen dat Porsche-producten – ontworpen en ontwikkeld door ons – makkelijk en duidelijk geïdentificeerd kunnen worden. Dat loopt uiteen van individuele componenten, kledingstukken met ons merk erop of volledige auto’s. Alleen producten die door ons zijn gemaakt of in licentie zijn geproduceerd, mogen de Porsche-naam dragen.’

Porsche vindt de ACS op zichzelf dus superdikke prima, maar het gaat erom dat mensen niet moeten denken dat het een officieel Porsche-product is. Ze willen hun eigen kwaliteit waarborgen en als iedereen maar met de zeven letters aan de haal gaat, dan is het einde zoek. Waarschijnlijk moet Singer voor de volgende exemplaren de Porsche-letters (die ín het plaatwerk zitten) weghalen. Dat weerhoudt klanten er uiteraard niet van om er na de aflevering wat stickers op te plakken.

Reacties
  1. Chris zegt op 9 maart 2021 om 13:59:

    Natuurlijk moet Porsche zo reageren, dat heeft alles te maken met productaansprakelijkheid en hun reputatie.

    Als die Singer een ongeluk krijgt omdat er iets niet goed is, dan zou Porsche anders vervolgd kunnen worden of een slechte naam kunnen krijgen.

  2. David zegt op 9 maart 2021 om 13:10:

    Porsche moet niet zo zeuren. Singer bedient toch een nichemarkt binnen het hele 911-gebeuren? Bovendien is dit gratis naamsbekendheid voor de heren (en dames) uit Stuttgart.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken