
Inmiddels zijn er wel honderd voorbeelden van bedrijven die een oude Porsche 911 weer als nieuw maken, maar bij Singer kun je niet langer terecht. De Singer Classic, waar het allemaal mee begon, kun je voor nu niet meer bestellen. Baas Rob Dickinson bevestigt aan TopGear dat het ombouwen van 911 964’tjes naar Classics is gestopt.
‘We zijn eigenlijk gestopt met het aannemen van bestellingen voor de Classic’, zegt hij. ‘We hebben het beperkt tot ongeveer 450 [auto’s]. We hebben veel Turbo’s om te bouwen! Ik zou graag zeggen dat er een masterplan is … er is niet echt een masterplan. Er was twaalf jaar geleden geen masterplan toen we begonnen, we verzinnen het gaandeweg.’

De Singer Turbo Study | Foto: © Singer Vehicle Design
‘We hebben een soort pauze genomen met de Classic’, voegt hij eraan toe. En dat is niet omdat de 911 van de 964-generatie op is. ‘Er zijn tienduizenden 964’s! En er zijn genoeg verloederde exemplaren waarbij we ons er niet slecht over hoeven te voelen als we ze opnieuw opbouwen.’
Niet te veel Singers bouwen is beter voor de waarde
Dickinson wijst op het feit dat het beperken van de productie de waarde van de bestaande auto’s zou veiligstellen. ‘We proberen gewoon respectvol te zijn naar de mensen die de auto’s kopen. We willen natuurlijk de waarde van de auto’s behouden als ze daarna van eigenaar wisselen, wat volgens mij meer te maken heeft met de perceptie van Singer als “merk” dan met de kwaliteit van de auto’s.’
‘Daar letten we op, en we moeten een beetje volwassen worden. We hebben nog steeds deze rock ’n roll-cultuur waar ik wanhopig aan vast probeer te houden!’ aldus Dickinson. Vergeet ook niet dat hij ooit zanger en gitarist was.
‘Het is een balans’, zegt hij. ‘Ik weet niet of 450 het juiste aantal is. We zijn net verhuisd naar dit meganieuwe gebouw in Torrance, Californië. Alles is voor het eerst onder één dak en we krijgen het gevoel dat we een goed proces voor de bouw van de auto’s moeten ontwikkelen, en dan zullen we zien.’
De atmosferische motor is uitontwikkeld
De ontwikkeling van de luchtgekoelde zescilinder boxermotor kwam natuurlijk ook tot een eindpunt. ‘Ik denk dat we het zo ver hebben gebracht als we kunnen. Onze poging met de Design and Lightweighting Study (DLS) was om de meest extravagante motor te bouwen die iemand ooit heeft gezien. Ik weet niet of dat ons is gelukt of niet!’
‘Het is tijd om turbo’s te gaan gebruiken – die zijn op zoveel manieren synoniem met Porsche’, zegt Dickinson. Met de nieuwe Turbo willen ze een auto maken die luxer is dan de DLS en de Classic en ook verfijnder is dan de voorgaande modellen. Ook krijgt de auto meer grip en zaken als grotere remmen.
Inderdaad, de focus van de Turbo Study was het oplossen van enkele ‘problemen’ die Dickinson altijd had met de originele auto. ‘Voornamelijk wat betreft de stance‘, zegt hij tegen TopGear. ‘”Wielkasten die iets beloven wat de wielen niet kunnen waarmaken”, dat was een zin die door mijn hoofd bleef zoemen.’
Hoe zit het met het turbogat? ‘Turbovertraging is altijd onderwerp van gesprek geweest met 930 Turbo’s’, zegt Dickinson. ‘Deze motor [in de Turbo Study] heeft helemaal geen vertraging. Niks. We zouden wat vertraging kunnen inbouwen – drie seconden tellen en dan komt het. Misschien doen we dat nog, voor een beetje plezier.’
Dickinson merkt op dat de motor in Singers Turbo Study ‘een absoluut verdomd monster’ is met ‘schokkende’ koppelniveaus. ‘We zullen het een beetje moeten afzwakken.’ Het proces van finetuning vindt de komende maanden plaats.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De 911 Turbo van Singer kun je nu ook met een heel bijzondere neus bestellen

Het nieuwste project van Singer is deze gigantisch brede DLS-T met 700 pk

De Singer Turbo Study is nog krachtiger geworden, maar blijft luchtgekoeld

Dit is de fantastische Singer Turbo Study met 450 pk en moderne turbo’s

Porsche gaat motoren bouwen voor Singer

Singer DLS: restomod van 2,3 miljoen euro

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten
