
Inmiddels zijn er wel honderd voorbeelden van bedrijven die een oude Porsche 911 weer als nieuw maken, maar bij Singer kun je niet langer terecht. De Singer Classic, waar het allemaal mee begon, kun je voor nu niet meer bestellen. Baas Rob Dickinson bevestigt aan TopGear dat het ombouwen van 911 964’tjes naar Classics is gestopt.
‘We zijn eigenlijk gestopt met het aannemen van bestellingen voor de Classic’, zegt hij. ‘We hebben het beperkt tot ongeveer 450 [auto’s]. We hebben veel Turbo’s om te bouwen! Ik zou graag zeggen dat er een masterplan is … er is niet echt een masterplan. Er was twaalf jaar geleden geen masterplan toen we begonnen, we verzinnen het gaandeweg.’

De Singer Turbo Study | Foto: © Singer Vehicle Design
‘We hebben een soort pauze genomen met de Classic’, voegt hij eraan toe. En dat is niet omdat de 911 van de 964-generatie op is. ‘Er zijn tienduizenden 964’s! En er zijn genoeg verloederde exemplaren waarbij we ons er niet slecht over hoeven te voelen als we ze opnieuw opbouwen.’
Niet te veel Singers bouwen is beter voor de waarde
Dickinson wijst op het feit dat het beperken van de productie de waarde van de bestaande auto’s zou veiligstellen. ‘We proberen gewoon respectvol te zijn naar de mensen die de auto’s kopen. We willen natuurlijk de waarde van de auto’s behouden als ze daarna van eigenaar wisselen, wat volgens mij meer te maken heeft met de perceptie van Singer als “merk” dan met de kwaliteit van de auto’s.’
‘Daar letten we op, en we moeten een beetje volwassen worden. We hebben nog steeds deze rock ’n roll-cultuur waar ik wanhopig aan vast probeer te houden!’ aldus Dickinson. Vergeet ook niet dat hij ooit zanger en gitarist was.
‘Het is een balans’, zegt hij. ‘Ik weet niet of 450 het juiste aantal is. We zijn net verhuisd naar dit meganieuwe gebouw in Torrance, Californië. Alles is voor het eerst onder één dak en we krijgen het gevoel dat we een goed proces voor de bouw van de auto’s moeten ontwikkelen, en dan zullen we zien.’
De atmosferische motor is uitontwikkeld
De ontwikkeling van de luchtgekoelde zescilinder boxermotor kwam natuurlijk ook tot een eindpunt. ‘Ik denk dat we het zo ver hebben gebracht als we kunnen. Onze poging met de Design and Lightweighting Study (DLS) was om de meest extravagante motor te bouwen die iemand ooit heeft gezien. Ik weet niet of dat ons is gelukt of niet!’
‘Het is tijd om turbo’s te gaan gebruiken – die zijn op zoveel manieren synoniem met Porsche’, zegt Dickinson. Met de nieuwe Turbo willen ze een auto maken die luxer is dan de DLS en de Classic en ook verfijnder is dan de voorgaande modellen. Ook krijgt de auto meer grip en zaken als grotere remmen.
Inderdaad, de focus van de Turbo Study was het oplossen van enkele ‘problemen’ die Dickinson altijd had met de originele auto. ‘Voornamelijk wat betreft de stance‘, zegt hij tegen TopGear. ‘”Wielkasten die iets beloven wat de wielen niet kunnen waarmaken”, dat was een zin die door mijn hoofd bleef zoemen.’
Hoe zit het met het turbogat? ‘Turbovertraging is altijd onderwerp van gesprek geweest met 930 Turbo’s’, zegt Dickinson. ‘Deze motor [in de Turbo Study] heeft helemaal geen vertraging. Niks. We zouden wat vertraging kunnen inbouwen – drie seconden tellen en dan komt het. Misschien doen we dat nog, voor een beetje plezier.’
Dickinson merkt op dat de motor in Singers Turbo Study ‘een absoluut verdomd monster’ is met ‘schokkende’ koppelniveaus. ‘We zullen het een beetje moeten afzwakken.’ Het proces van finetuning vindt de komende maanden plaats.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De 911 Turbo van Singer kun je nu ook met een heel bijzondere neus bestellen

Het nieuwste project van Singer is deze gigantisch brede DLS-T met 700 pk

De Singer Turbo Study is nog krachtiger geworden, maar blijft luchtgekoeld

Dit is de fantastische Singer Turbo Study met 450 pk en moderne turbo’s

Porsche gaat motoren bouwen voor Singer

Singer DLS: restomod van 2,3 miljoen euro

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
