Inmiddels zijn er wel honderd voorbeelden van bedrijven die een oude Porsche 911 weer als nieuw maken, maar bij Singer kun je niet langer terecht. De Singer Classic, waar het allemaal mee begon, kun je voor nu niet meer bestellen. Baas Rob Dickinson bevestigt aan TopGear dat het ombouwen van 911 964’tjes naar Classics is gestopt.
‘We zijn eigenlijk gestopt met het aannemen van bestellingen voor de Classic’, zegt hij. ‘We hebben het beperkt tot ongeveer 450 [auto’s]. We hebben veel Turbo’s om te bouwen! Ik zou graag zeggen dat er een masterplan is … er is niet echt een masterplan. Er was twaalf jaar geleden geen masterplan toen we begonnen, we verzinnen het gaandeweg.’
De Singer Turbo Study | Foto: © Singer Vehicle Design
‘We hebben een soort pauze genomen met de Classic’, voegt hij eraan toe. En dat is niet omdat de 911 van de 964-generatie op is. ‘Er zijn tienduizenden 964’s! En er zijn genoeg verloederde exemplaren waarbij we ons er niet slecht over hoeven te voelen als we ze opnieuw opbouwen.’
Niet te veel Singers bouwen is beter voor de waarde
Dickinson wijst op het feit dat het beperken van de productie de waarde van de bestaande auto’s zou veiligstellen. ‘We proberen gewoon respectvol te zijn naar de mensen die de auto’s kopen. We willen natuurlijk de waarde van de auto’s behouden als ze daarna van eigenaar wisselen, wat volgens mij meer te maken heeft met de perceptie van Singer als “merk” dan met de kwaliteit van de auto’s.’
‘Daar letten we op, en we moeten een beetje volwassen worden. We hebben nog steeds deze rock ‘n roll-cultuur waar ik wanhopig aan vast probeer te houden!’ aldus Dickinson. Vergeet ook niet dat hij ooit zanger en gitarist was.
‘Het is een balans’, zegt hij. ‘Ik weet niet of 450 het juiste aantal is. We zijn net verhuisd naar dit meganieuwe gebouw in Torrance, Californië. Alles is voor het eerst onder één dak en we krijgen het gevoel dat we een goed proces voor de bouw van de auto’s moeten ontwikkelen, en dan zullen we zien.’
De atmosferische motor is uitontwikkeld
De ontwikkeling van de luchtgekoelde zescilinder boxermotor kwam natuurlijk ook tot een eindpunt. ‘Ik denk dat we het zo ver hebben gebracht als we kunnen. Onze poging met de Design and Lightweighting Study (DLS) was om de meest extravagante motor te bouwen die iemand ooit heeft gezien. Ik weet niet of dat ons is gelukt of niet!’
‘Het is tijd om turbo’s te gaan gebruiken – die zijn op zoveel manieren synoniem met Porsche’, zegt Dickinson. Met de nieuwe Turbo willen ze een auto maken die luxer is dan de DLS en de Classic en ook verfijnder is dan de voorgaande modellen. Ook krijgt de auto meer grip en zaken als grotere remmen.
Inderdaad, de focus van de Turbo Study was het oplossen van enkele ‘problemen’ die Dickinson altijd had met de originele auto. ‘Voornamelijk wat betreft de stance‘, zegt hij tegen TopGear. ‘”Wielkasten die iets beloven wat de wielen niet kunnen waarmaken”, dat was een zin die door mijn hoofd bleef zoemen.’
Hoe zit het met het turbogat? ‘Turbovertraging is altijd onderwerp van gesprek geweest met 930 Turbo’s’, zegt Dickinson. ‘Deze motor [in de Turbo Study] heeft helemaal geen vertraging. Niks. We zouden wat vertraging kunnen inbouwen – drie seconden tellen en dan komt het. Misschien doen we dat nog, voor een beetje plezier.’
Dickinson merkt op dat de motor in Singers Turbo Study ‘een absoluut verdomd monster’ is met ‘schokkende’ koppelniveaus. ‘We zullen het een beetje moeten afzwakken.’ Het proces van finetuning vindt de komende maanden plaats.
Reacties