Skoda Rapid: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist met de nieuwe Skoda Rapid. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Skoda Rapid
Uitvoering: 1.2 TSI 105 pk
Locatie: Bratislava, Slowakije
Weersomstandigheden: dik boven de 30 graden en vochtig

Wat reden we?
Skoda’s nieuwste vijfdeurs hatchback, de Rapid, die het gaatje tussen de Fabia en de Octavia moet opvullen.

Beviel het?
Ja hoor. Echt spectaculair wordt het natuurlijk niet, maar daar is zo’n budget-Skoda ook helemaal de auto niet naar. Het merk probeert juist een simpele no-nonsense auto neer te zetten, maar dan wel voorzien van de nieuwste (dus schoonste, dus fiscaal voordelige) technieken van het Volkswagen-concern. Slim, en welkom wat ons betreft. Auto’s hoeven niet zo ingewikkeld te zijn.

Nog bijzonderheden?
De 1.2 TSI kennen we uit talloze andere VAG-producten. We zijn fan, want hij voelt levendig en karaktervol aan, en vraagt best wat schakelwerk van je om hem een beetje op de nodige toeren te houden. De combinatie met de licht aanvoelende Rapid is geinig. Verder valt op hoe ruim de auto is (beenruimte achterin is riant, en de kofferbak is maar liefst 550 liter) en dat hij best erg stevig geveerd is. Op de niet altijd even goed onderhouden Slowaakse wegen zorgde dat nogal eens voor rake klappen.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De Rapid staat pas in januari in de showroom en komt er met vier benzine- en twee dieselmotoren. De instapper is de 1.2 MPI (75 pk), dan volgen de 1.2 TSI met 86 pk en de door ons gereden versie met 105 pk, en een 1.4 TSI met 122 pk. Dieselen kan met een 1.6 TDI van 90 of 105 pk. De prijzen zijn nog niet bekend, maar beginnen in Nederland naar verwachting tussen de 15.000 en 16.000 euro. Bescheiden voor zo’n ruim ding.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Zoek je niets bijzonders – gewoon een auto om goedkoop mee van A naar B te komen terwijl je doorspaart voor een Pagani – dan kan de Skoda Rapid best eens iets voor jou zijn. Simpel, to the point, kwalitatief goed en niet duur. Waarom zou je ook niet?

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken