De sloopregeling is bedacht om vervuilende oude auto’s te vervangen door nieuwe, schonere exemplaren. Een nobel streven, omdat milieu en tere longetjes. Maar we staan niet stil bij de vernieling van het automobiel erfgoed. Auto’s vol karakter en levenservaring worden zonder pardon naar de sloop gebracht voor een paar tientjes. Elk deukje is een herinnering. Elk krasje is een verhaal.

In plaats van de steden te vullen met karaktervolle klassiekers die in een lange levenscyclus voor minder milieuschade zorgen, overspoelen we de binnensteden met hakkelende spaardiesels die in werkelijkheid minimaal zo schadelijk zijn. En dan hebben we het niet eens over de uitstoot die vrijkomt bij de productie van een nieuwe auto. Recyclen is gewoon beter.

Dus jullie zijn tegen een sloopregeling?

Principieel zijn we dus tegen de sloopregeling. Ook omdat de geflopte maatregel bakken met geld kost en dat steken we liever in de studenten. De sloopregeling is of loopt ten einde in de meeste steden. Gelukkig. Echter plaatsen we één kanttekening: er moet een sloopregeling komen uitsluitend voor Fiat Multipla.

Wie langer dan twee jaar de constante terreur heeft doorstaan van een Fiat Multipla, komt in aanmerking voor de sloopregeling. Inclusief toeslag voor therapie. Het ontsierende teistert al lang genoeg onze netvliezen. De horizonvervuiling van de Fiat Multipla is vele malen erger dan de fijnstof die hij uitstoot. Een klein aantal van de ingeleverde gedrochten wordt ingezet als strafmaatregel.

De rest plaatsen we op een groot containerschip en laten we afvaren tot de Stille Oceaan. Daar droppen we ze naar de bodem. Want, ten eerste: ‘diep in de zee’ hebben ze veel ervaring met dingen die er doodeng uitzien. Ten tweede: iets met een dolfijnensnuit moet vooral bij dolfijnen zijn. En ten derde: daar kunnen de Multiplae fijn de basis vormen voor nieuwe koraalriffen. Want, ten vierde, en zoals we al zeiden: recyclen is gewoon beter.

Reacties

  • Cor Vooys heeft op 9 april 2019 geschreven:

    Love me or Hate me. Fiat Multipla.
    Natuurlijk geldt dat over smaak niet te twisten valt. En dat gaat zeker op als gaat om het design van een automobiel. Echter wanneer de motivatie om een auto mooi of lelijk te vind, zijn oorsprong vind in het voor jezelf bepalen van je maatschappelijk status en sterker nog, jij vind dat jou auto-smaak bepalend is voor jou status ! Dan is een vorm van geestelijk armoede bij je aan het ontwikkelen. Een auto voor 6 personen, standaard airco, airbags, getint glas, power steering, electr.ramen, electr.verstelbare bestuurderstoel, verstelb.lendesteun Hifi installatie, verstelbaar stuur, electr. verstelbare koplampen, verwarmde electr. verstelbare spiegels en verwarmde achterruit, koplamp, voorruit en achterruiten sproeier, defrost met thermostaat, ABS, boord computer met sensor check, kortom een auto die aan de weg kleeft in de bochten en Multipla bestuurders die hun hand opsteken naar elkaar !! Tesla, Audi, Mercedes, Hummer en Lexus bestuurders heb ik dat nog niet zien doen. En zeg niet dat deze auto niet opvalt………!!! Goed voor 3.4.tot zelfs wel 500.000 km.
    Was getekend door: Cor Vooys

    Reageer
  • SanderM heeft op 6 december 2017 geschreven:

    Haha, moderne Inquisitie.
    Respect juist voor het Productmanagementteam van Fiat dat destijds het Multipla concept omarmde en realiseerde, dat waren echte durfals.
    De Multipla is gewoon een auto voor Gevorderden.
    Zeker als je een Novitec ( ja je leest het goed) uitvoering mag besturen……

    Reageer
  • Jurriaan heeft op 4 december 2017 geschreven:

    Niet doen! Er komt een dag dat ook de gemiddelde mainstream autoliefhebber en lezer van TG de Multipla gaat waarderen als een karaktervolle klassieker. Net als het Museum of Modern Arts in New York.

    Reageer
  • Maikel heeft op 6 oktober 2017 geschreven:

    Ik vind de nissan Cube nog veel lelijker

    Reageer
  • Jan heeft op 17 maart 2017 geschreven:

    Zalig om te lezen. Volledig eens met het idee trouwens.

    Reageer
  • Rem heeft op 12 maart 2017 geschreven:

    En hoe beoordelen we originaliteit? In dit geval ZEER GOED!

    Reageer
  • Wil heeft op 11 maart 2017 geschreven:

    Gewoon achteruitrij races voor multipla’s organiseren. Werkte bij daf ook goed. Hup TopGear, dat moet lukken

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)