![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2019/02/volkswagen-polo-gti-handbak-4-e1549527552265-scaled.jpg)
Hiep, hiep hoera: de Volkswagen Polo is 50 jaar oud. Dat gaan wij natuurlijk even vieren op de burelen van TopGear. Dat getal 50 is toevalliger dan je zou denken, want de eerste Volkswagen Polo verscheen in 1975 en is eigenlijk een iets kalere Audi 50. Het was onderdeel van een nieuwe strategie, waarbij Volkswagen de wagen voor het volk was en Audi zich meer ging richten op de luxe markt met grotere en duurdere modellen als de 80 en 100.
De Audi 50 en Polo zouden uiteindelijk 3 jaar (van 1975 tot 1978) naast elkaar verkocht worden. Daarna mocht de Polo het zelf doen. Vergeet niet dat in de jaren ’70 een hatchback (dus met een grote achterklep) met voorwielaandrijving en overdwars geplaatste motor een modern fenomeen is. Leuk weetje: de eerste Polo is ontworpen door Marcello Gandini, die ook diverse Lamborghini en Maserati’s op zijn naam zette.
Het eerste sportieve model, de Volkswagen Polo GT (1979)
Snelle versies waren er niet echt. De Volkswagen Polo was voornamelijk een verstandige auto. Als je een leuke GTI of Cabrio wilde, moest je uitwijken naar de Golf. In 1979 komt Volkswagen gelukkig met een iets sportievere versie, de Polo GT. Deze had net als de Golf GTI een zwarte grille met rode bies eromheen. Dat thema zien we overal, met een zwarte voorspoiler en zwart-rode velgjes van maar liefst 13 inch!
![Volkswagen Polo GT rood (1979) zijkant links voor schuin](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/volkswagen-polo-gt-rood-1979-zijkant-rechtsvoor.jpeg.jpg)
Het interieur zette die lijn door, met zwarte kuipstoeltjes. Qua techniek was het geen enorm snelle auto, maar voor zijn tijd was het niet verkeerd, een 1,3-liter viercilinder die er 60 pk uitperste. Daardoor duurde de 0-100 km/u-sprint slechts 15 seconden. Tergend traag naar moderne maatstaven, maar vergeet niet dat deze auto slechts 700 kilo weegt. Dus in de bochten heb je de grootst mogelijke fun.
Exotische techniek: Polo GT G40 1987 (1987)
De tweede generatie Polo is een bijzonder ding. De eerste Polo leek op een te heet gewassen Golf, bij de tweede generatie was het verschil groter. Er was een driedeurs hatchback, met een lang dak en rechte achterzijde, en een ‘Polo Coupé’, die al iets meer leek op een traditionele hatchback. Uiteraard is de sportieve versie op die auto gebaseerd, de Volkswagen Polo GT G40. Nu kennen jullie die wellicht nog wel, maar de versies die je altijd ziet, zijn van ná de facelift.
![Volkswagen Polo Coupe GT G40 zwart (1987) zijkant links schuin voor](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/volkswagen-polo-coupe-gt-g40-zwart-1987-zijkant-rechtsvoor-schuin.jpeg.jpg)
Maar er was ook een GT G40 vóór de facelift. Het meest bijzondere is de motor, in de basis hetzelfde blokje als de GT hierboven, maar dan met een G-lader, een soort mechanische compressor. Hierdoor steeg het vermogen naar 113 pk, waardoor je in 8,1 seconden naar de 100 km/u kon sprinten. Er zijn er 500 van gebouwd ter homologatie, Volkswagen bouwde 3.000 exemplaren, wederom alleen voor werknemers.
Voor Volkswagen-werknemers only: Polo GTI
Dit is de periode waarin de Volkswagen Polo enorm goed verkocht. De Golf III was aanzienlijk groter geworden, waardoor de Polo ook een maatje kon groeien. Ondanks dat Volkswagen de kleurrijke Harlekin-uitvoeringen had, was deze generatie saai. Zowel qua styling als uitvoering. In 1998 verschijnt er voor het eerst een Polo GTI. Dat komt goed uit, want de Golf GTI’s uit die periode waren nogal log. De Polo GTI krijgt een hoogtoerige 1,6 liter zestienklepper met 120 pk.
![Volkswagen Polo GTI (1998) rood zijkant rechts voor schuin](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/volkswagen-polo-gti-rood-1998-zijkant-rechtsvoor-schuin.jpeg.jpg)
Goed genoeg om in 9,1 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Er zijn BBS RX-kruisspaakvelgen, rode remklauwtjes, sportstoelen en een straffer onderstel. Volkswagen 3.000 exen exemplaren, wederom alleen voor werknemers. Na de facelift in 2000, kwam er uiteindelijk wel een Polo GTI, ook in Nederland. Helaas was er ook al een Lupo GTI (met dezelfde motor) en waren de technisch identieke Seat Ibiza’s veel leuker met de Cupra-uitvoeringen.
Racegenen: Polo GTI Cup
Dat was eigenlijk ook het geval met de vierde generatie Polo, die eigenlijk ook niet echt ‘fun’ was (ondanks een speciale SUV-variant die Polo Fun heette). Een bewuste keuze van Volkswagen, want de Polo was verreweg de meest volwassen auto in zijn klasse. Er was een Polo GT, maar die was niet echt snel. Na de facelift kwam er gelukkig een Polo GTI, met een 1.8 turbomotor met 150 pk. Ook kreeg deze de kenmerken van de Golf V GTI.
![Volkswagen Polo GTI Cup Edition (2006) zijkant rechts schuin voor & Cup auto erachter](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/volkswagen-polo-gti-cup-edition-rood-2006-zijkant-schuin-voor-pitlane.jpg)
Echt leuk werd het pas in 2006 met de introductie van de GTI Cup Edition. Die kregen namelijk de bodykit van de Polo Cup-raceauto’s. De motor werd opgevoerd van 150 pk naar 180 pk, goed voor een 0-100 km/u sprint in 7,5 seconden en een top van 225 km/u. Het was de bedoeling er een beperkte serie van te maken, maar er was dermate veel animo dat de Cup Edition twee jaar in de prijslijsten stond.
Homologatiespecial: Polo GTI R WRC
En wéér was de Polo beter. Heel veilig, praktisch en volwassen. Niet de termen die je per se wil horen. De Volkswagen Polo GTI kwam in 2010 op de markt. Alle GTI-kenmerken waren aanwezig, maar aandrijflijn was net iets te veel op efficiency ingesteld. De 1,4-liter TSI-motor met turbo en compressor met DSG-automaat was niet betrouwbaar. Doe je zelf een plezier en kies voor de Polo R WRC. Dat was een homologatiemodel voor het WRC waar Volkswagen aan deelnam.
![Volkswagen Polo R WRC wit (2013) zijkant rechts schuin voor](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/volkswagen-polo-r-wrc-2013-wit-zijkant-rechts-voor-schuin.jpg)
Het is de enige keer dat een Polo kwam van de R-divisie. Deze levert 220 pk en 350 Nm, bijzonder veel voor een B-segment hatchback. Van 0-100 km/u sprinten is in 6,4 seconden achter de rug en de topsnelheid is 243 km/u, in een Polo. Die 2-litermotor bleek overigens goed op te voeren, dus sommige exemplaren zijn aanzienlijk sneller. De Polo R WRC heeft altijd een handbak. Er zijn er maar 2.500 exemplaren van gebouwd in een paar maanden tijd.
Feestvarken: Polo GTI Edition 25
De zesde generatie Polo konden we verwelkomen in 2017 en een jaar later komt de GTI. Deze heeft nu standaard een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 200 pk die je redelijk goed kunt kietelen. Na de facelift viert Volkswagen in 2023 een feestje met de Polo GTI Edition 25. Net als de Polo R WRC worden er 2.500 van gebouwd. Helaas is de techniek niet enorm afwijkend.
![Volkswagen Polo GTI Edition 25 (2023) grijs zijkant rechts voor schuin](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/volkswagen-polo-gti-edition-25-grijs-2023-zijkant-rechts-voor-schuin.jpeg.jpg)
Je krijgt het XDS, dat sperwerking op de vooras kan simuleren en bijzondere LED-koplampen. Gelukkig heb je ook 207 pk en 320 Nm, waardoor de Polo verrassend snel is: 0-100 km/u is in 6,5 seconden achter de rug. In Duitsland is de Polo Edition 25 al niet goedkoop met een vraagprijs van 35.205 euro, maar in Nederland betaalde je heel veel meer.
Reacties