
Het is mogelijk het meest nutteloze wat je over een auto kunt zeggen: ‘dit is de snelste SUV op de Nürburgring’. Misschien als je het gebied binnen de Ring in een rechte lijn zou doorkruisen, inclusief de dorpjes die je tegenkomt – dan zou het ergens op slaan. Maar hoge auto’s en hoge bochtsnelheden, dat blijft toch een vreemde combinatie. Dat weerhoudt fabrikanten er niet van om regelmatig een gooi naar het officiële Ringrecord voor SUV’s te doen. Onder andere de Alfa Romeo Stelvio Q en de Audi RS Q8 mochten zichzelf al eens op de forse borst kloppen.
Nu heeft Porsche het record op scherp gezet. De nieuwe ‘performance-versie’ van de Cayenne – een officiële naam is nog niet vrijgegeven – verslond de volledige Groene Hel (20,832 kilometer) in slechts 7 minuten en 38,925 seconden. Dat is, om maar eens iets ongelooflijks te noemen, even snel als een Lexus LFA. En sneller dan een Lamborghini Gallardo Superleggera. Of een Porsche 911 Turbo S van de 997-generatie.
Zomerse omstandigheden
De snelle ronde werd gereden op 14 juni met een buitentemperatuur van 23 graden en een asfalttemperatuur van 46 graden. Achter het stuur zat Lars Kern, bekend van vele andere Porsche-records op de Ring. De enige aanpassingen aan de snelste SUV op de Nürburgring betroffen een racestoel en een veiligheidskooi. De Cayenne stond op speciaal ontwikkelde, maar altijd standaard gemonteerde Pirelli P Zero Corsa Performance-banden.
‘De hoge stuurprecisie en stoïcijnse rust op de achteras geven veel vertrouwen’, zegt Kern over de snelste SUV op de Nürburgring. ‘In de snelle bochten, zoals tussen Hoher Acht en Eiskurve, werken de richtingswisselingen heel snel. Het voertuig schommelt dan niet en heeft totaal geen neiging tot onderstuur. […] De wielen komen bij Pflanzgarten I en II meestal los van het asfalt. De Cayenne daarentegen passeert deze passages gecontroleerd en in alle rust.’
Binnenkort stappen we zelf in en lees je in TopGear Magazine onze test van de snelste SUV op de Nürburgring. Vermaak jezelf tot die tijd met onderstaande video van de nieuwe performance-Cayenne in actie.
Porsche Cayenne is snelste SUV op de Nürburgring
Meer van TopGear


De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Dat zie je gelukkig niet als hij zo snel voorbij is
Jammer dat die nog steeds zo lelijk is.
Dat zie je gelukkig niet als hij zo snel voorbij is