
Het is mogelijk het meest nutteloze wat je over een auto kunt zeggen: ‘dit is de snelste SUV op de Nürburgring’. Misschien als je het gebied binnen de Ring in een rechte lijn zou doorkruisen, inclusief de dorpjes die je tegenkomt – dan zou het ergens op slaan. Maar hoge auto’s en hoge bochtsnelheden, dat blijft toch een vreemde combinatie. Dat weerhoudt fabrikanten er niet van om regelmatig een gooi naar het officiële Ringrecord voor SUV’s te doen. Onder andere de Alfa Romeo Stelvio Q en de Audi RS Q8 mochten zichzelf al eens op de forse borst kloppen.
Nu heeft Porsche het record op scherp gezet. De nieuwe ‘performance-versie’ van de Cayenne – een officiële naam is nog niet vrijgegeven – verslond de volledige Groene Hel (20,832 kilometer) in slechts 7 minuten en 38,925 seconden. Dat is, om maar eens iets ongelooflijks te noemen, even snel als een Lexus LFA. En sneller dan een Lamborghini Gallardo Superleggera. Of een Porsche 911 Turbo S van de 997-generatie.
Zomerse omstandigheden
De snelle ronde werd gereden op 14 juni met een buitentemperatuur van 23 graden en een asfalttemperatuur van 46 graden. Achter het stuur zat Lars Kern, bekend van vele andere Porsche-records op de Ring. De enige aanpassingen aan de snelste SUV op de Nürburgring betroffen een racestoel en een veiligheidskooi. De Cayenne stond op speciaal ontwikkelde, maar altijd standaard gemonteerde Pirelli P Zero Corsa Performance-banden.
‘De hoge stuurprecisie en stoïcijnse rust op de achteras geven veel vertrouwen’, zegt Kern over de snelste SUV op de Nürburgring. ‘In de snelle bochten, zoals tussen Hoher Acht en Eiskurve, werken de richtingswisselingen heel snel. Het voertuig schommelt dan niet en heeft totaal geen neiging tot onderstuur. […] De wielen komen bij Pflanzgarten I en II meestal los van het asfalt. De Cayenne daarentegen passeert deze passages gecontroleerd en in alle rust.’
Binnenkort stappen we zelf in en lees je in TopGear Magazine onze test van de snelste SUV op de Nürburgring. Vermaak jezelf tot die tijd met onderstaande video van de nieuwe performance-Cayenne in actie.
Porsche Cayenne is snelste SUV op de Nürburgring
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dat zie je gelukkig niet als hij zo snel voorbij is
Jammer dat die nog steeds zo lelijk is.
Dat zie je gelukkig niet als hij zo snel voorbij is