
‘Laten we het klusje klaren, en veel plezier’, zegt onze baas aan het eind van zijn welkomstspeech. ‘En zorg ervoor dat jij niet degene bent die…’ We begrijpen het. Degene die iets te opgewonden raakt en dan te weinig talent blijkt te hebben. Degene die we ons nog tot het einde der tijden zullen herinneren om de verkeerde redenen. Maar het mag worden gezegd, want dit is TG’s SpeedWeek, en dan is het heel makkelijk om iets te opgewonden te worden.
Want bedenk dit: we bevinden ons op het Knockhill Race Circuit in Schotland, en we hebben de baan helemaal voor onszelf. Het weer is schizofreen, de bochten blind en het adrenalinepeil al tijden nauwelijks meetbaar.
Wat is speedweek 2018?
En dan zijn er de auto’s. Dertien van de beste performance-cars van het afgelopen jaar, bij elkaar, volgetankt en klaar om te gaan. We hebben ze niet onderverdeeld in klassen of categorieën, wat betekent dat je rond kan denderen in een supercar en kan worden ingehaald door een betere bestuurder in een hete hatch. Gezien de uitdagingen van de baan en de dertien aanwezige auto’s is dat een reële mogelijkheid.
ja, laten we het daar even over hebben. We hebben alles, van supercars tot supermini’s, van honderd-en-zoveel pk tot meer dan zevenhonderd pk. Voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven; met drie, vier, vijf, zes, acht en tien cilinders. Auto’s van vijftien mille tot auto’s van een half miljoen. Is dat eerlijk? Niet op papier. Maar onze SpeedWeek is traditioneel geen circuittest, geen serie nullen en enen waaruit een statistische winnaar komt.
Geen cijfermatige winnaar
Want het heeft geen zin om blij te zijn met cijfermatige prestaties als je hart er niet bij is. Dus zullen we, nadat we op de baan zo hard mogelijk hebben gereden en onszelf bang hebben gemaakt, de weg op gaan met onze favorieten. Echte wegen, met echte maximumsnelheden, echte greppels en echte consequenties.
Daar waar onze finalisten om zullen moeten gaan met de nukken en kuren van willekeurige wegen, wegen waar onze performance-cars hopelijk zullen doen waarvoor ze zijn gemaakt – en waar de circuitmonsters tekort zullen schieten. Het is geen sprint, het is een marathon. Maar dan wel een heel snelle. Welkom, dus, bij de grootste en meest meeslepende trip van het jaar: dit is TG’s SpeedWeek.
DE DEELNEMERS
Volkswagen Up GTI
Aanwezig om te bewijzen dat 115 pk ook leuk kan zijn. Schattige, mobiele chicane
Mercedes-AMG GT R
Zorgt ervoor dat de normale AMG GT ineens zo beweeglijk lijkt als een stoomtrein
Lamborghini Huracán PerformanteEen behoorlijk lange naam, ja. De lichtere, meer gevleugelde en snellere Huracán
Honda Civic Type R
De kwaadste en scherpste hete hatch van 2017. En, met voorsprong, de lelijkste
VW Golf GTI
Aangesterkte zevende generatie is sneller en technischer. Heb je meer auto nodig?
Mclaren 720S
De nieuwe supercar uit het Britse Woking. 720 pk. Achterwielaandrijving. Slik
Ford GT
Le Mans won ie met gemak. Nu is het Fords aerodynamica versus Schotland
Porsche 911 GT3Mag alleen al meedoen vanwege z’n rode lijn bij 9.000 tpm. Rijdt trouwens ook goed
BMW M4 CS
Het goede nieuws: een lichtere M4 die blij is op de baan. Het slechte nieuws: z’n prijs
Audi R8 Plus SpyderDe 610 pk sterke V10 Plus in de topless R8. Dit is het begin van je doofheid
Lexus LC500
Heeft deze tot leven gewekte V8-conceptcar wellicht het DNA van de LFA?
Audi RS3 sedan
De lichtere, 400 pk sterke motor is een eerbetoon aan de rally’s, plus: heel cool
Mercedes-AMG E63 S
De beste supersedan aller tijden. Durven we de Drift-modus aan te zetten?
‘Tijd voor een tour door ons thuis voor de komende paar dagen. Onze gids gaat je voor’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lexus en Fender maken Lexus hip(per)

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 is een politieauto in Japan

Lexus LC 500 Convertible blijft een schoonheid

De snelste Lexussen van dit moment

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Je was waarschijnlijk vergeten dat deze heerlijke auto nog in productie is, maar helaas niet lang meer

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

De verstandigste auto ter wereld is nu nog beter geworden

Durf jij? Dit is de goedkoopste Lexus LFA ter wereld (en dat heeft een duidelijke reden)

TopGear Magazine 161 is uit!

Speedweek 2018: met de beste auto’s door Schotland

De beste auto’s van SpeedWeek

De buitenbeentjes van de SpeedWeek

Ford GT vs Lamborghini Huracán Performante vs McLaren 720S

Audi RS3 vs Mercedes-AMG E 63 S vs BMW M4 CS

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Waarom de kleine en goedkope Kia Picanto juist nu zo geweldig is (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
