‘Laten we het klusje klaren, en veel plezier’, zegt onze baas aan het eind van zijn welkomstspeech. ‘En zorg ervoor dat jij niet degene bent die…’ We begrijpen het. Degene die iets te opgewonden raakt en dan te weinig talent blijkt te hebben. Degene die we ons nog tot het einde der tijden zullen herinneren om de verkeerde redenen. Maar het mag worden gezegd, want dit is TG’s SpeedWeek, en dan is het heel makkelijk om iets te opgewonden te worden.
Want bedenk dit: we bevinden ons op het Knockhill Race Circuit in Schotland, en we hebben de baan helemaal voor onszelf. Het weer is schizofreen, de bochten blind en het adrenalinepeil al tijden nauwelijks meetbaar.
Wat is speedweek 2018?
En dan zijn er de auto’s. Dertien van de beste performance-cars van het afgelopen jaar, bij elkaar, volgetankt en klaar om te gaan. We hebben ze niet onderverdeeld in klassen of categorieën, wat betekent dat je rond kan denderen in een supercar en kan worden ingehaald door een betere bestuurder in een hete hatch. Gezien de uitdagingen van de baan en de dertien aanwezige auto’s is dat een reële mogelijkheid.
ja, laten we het daar even over hebben. We hebben alles, van supercars tot supermini’s, van honderd-en-zoveel pk tot meer dan zevenhonderd pk. Voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven; met drie, vier, vijf, zes, acht en tien cilinders. Auto’s van vijftien mille tot auto’s van een half miljoen. Is dat eerlijk? Niet op papier. Maar onze SpeedWeek is traditioneel geen circuittest, geen serie nullen en enen waaruit een statistische winnaar komt.
Geen cijfermatige winnaar
Want het heeft geen zin om blij te zijn met cijfermatige prestaties als je hart er niet bij is. Dus zullen we, nadat we op de baan zo hard mogelijk hebben gereden en onszelf bang hebben gemaakt, de weg op gaan met onze favorieten. Echte wegen, met echte maximumsnelheden, echte greppels en echte consequenties.
Daar waar onze finalisten om zullen moeten gaan met de nukken en kuren van willekeurige wegen, wegen waar onze performance-cars hopelijk zullen doen waarvoor ze zijn gemaakt – en waar de circuitmonsters tekort zullen schieten. Het is geen sprint, het is een marathon. Maar dan wel een heel snelle. Welkom, dus, bij de grootste en meest meeslepende trip van het jaar: dit is TG’s SpeedWeek.
DE DEELNEMERS
Volkswagen Up GTI
Aanwezig om te bewijzen dat 115 pk ook leuk kan zijn. Schattige, mobiele chicane
Mercedes-AMG GT R
Zorgt ervoor dat de normale AMG GT ineens zo beweeglijk lijkt als een stoomtrein
Lamborghini Huracán PerformanteEen behoorlijk lange naam, ja. De lichtere, meer gevleugelde en snellere Huracán
Honda Civic Type R
De kwaadste en scherpste hete hatch van 2017. En, met voorsprong, de lelijkste
VW Golf GTI
Aangesterkte zevende generatie is sneller en technischer. Heb je meer auto nodig?
Mclaren 720S
De nieuwe supercar uit het Britse Woking. 720 pk. Achterwielaandrijving. Slik
Ford GT
Le Mans won ie met gemak. Nu is het Fords aerodynamica versus Schotland
Porsche 911 GT3Mag alleen al meedoen vanwege z’n rode lijn bij 9.000 tpm. Rijdt trouwens ook goed
BMW M4 CS
Het goede nieuws: een lichtere M4 die blij is op de baan. Het slechte nieuws: z’n prijs
Audi R8 Plus SpyderDe 610 pk sterke V10 Plus in de topless R8. Dit is het begin van je doofheid
Lexus LC500
Heeft deze tot leven gewekte V8-conceptcar wellicht het DNA van de LFA?
Audi RS3 sedan
De lichtere, 400 pk sterke motor is een eerbetoon aan de rally’s, plus: heel cool
Mercedes-AMG E63 S
De beste supersedan aller tijden. Durven we de Drift-modus aan te zetten?
‘Tijd voor een tour door ons thuis voor de komende paar dagen. Onze gids gaat je voor’
Reacties