De coronacrisis valt verhuurgigant Hertz heel zwaar. Meer dan een half miljoen huurauto’s van het bedrijf staan momenteel stof te happen. Het gaat zelfs zo slecht dat ze 400 miljoen dollar moeten verzamelen om niet failliet te worden verklaard. De twee banken achter het bedrijf willen Hertz de kans geven om een deel van hun vloot te verkopen om het geld op te halen. Als dit niet lukt, is het over en uit voor de bekende verhuurder, zo meldt Bloomberg.

Linksom of rechtsom is dat slecht nieuws voor de tweedehandsmarkt in Amerika. Door de coronacrisis zagen verkopers hun afzet al dalen met 70 procent. De waarde van tweedehands voertuigen is dus al erg laag (vraag en aanbod, weet je nog?), en dat is nog voordat Hertz de markt overspoelt met zijn gebruikte huurauto’s. Als het verhuurbedrijf het niet redt, gaan alle auto’s de verkoop in (want een ander verhuurbedrijf zal ze nu ook niet willen) en overstijgt het aanbod de vraag nog meer. Een positief effect is dat de inwoners van Amerika straks goedkoop een auto kunnen kopen wanneer de economie weer aantrekt.

Wat kost het vervoer naar Nederland?

Misschien kunnen we de druk op de tweedehandsmarkt in Amerika iets verlichten door wat modellen naar Nederland te halen. Puur onbaatzuchtig natuurlijk, heus niet omdat we graag goedkoop een Mustang of Camaro willen scoren. In de Hertz Adrenaline Collection biedt de verhuurder bijvoorbeeld een Camaro ZL1 met ruim 750 pk aan, een speciale Hertz-Mustang GT of een Corvette Z06. Of wat dacht je van een lekker dikke GMC Yukon of juist een compacte Chevrolet Blazer? Je buurman heeft ‘m niet.

De kosten voor het naar Nederland halen van een Amerikaanse auto hangen af van de locatie waar de auto staat en van het formaat. Je betaalt voor het transport naar de haven, voor het vervoer per schip (op het dek of veilig in een container), het lossen in Rotterdam en het inklaren. Voor een beetje SUV moet je rekenen op dik 2.000 euro voor een enkeltje LA-Rotterdam in een container. Dan komen de echte kosten, want dan is er nog de kwestie van invoerrechten, BTW en BPM – maar bij een lage aanschafprijs ben je relatief bezien alsnog spekkoper. Interessant om even een melding in te stellen op je favoriete Amerikaanse verkoopwebsite om te kijken wanneer er een musclecar in jouw prijsklasse opduikt?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear