Strengere APK-regels voor diesels

Naar schatting worden er 100.000 auto's afgekeurd

Foto('s): Ibrahim Sk / UnsplashAudi A4 TDI (Diesel)
Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020
BMW M550d xDrive (2018)
Foto('s): BentleyBentley Bentayga Diesel
Foto('s): MaseratiMaserati Ghibli Diesel (2013)
Audi A4 TDI (Diesel)
Audi SQ5 TDI facelift 2020
BMW M550d xDrive (2018)
Bentley Bentayga Diesel
Maserati Ghibli Diesel (2013)

Normaal zijn het de oudere diesels die eraan moeten geloven, maar dit keer zijn het de relatief jonge diesels. Personenauto’s met een dieselmotor met bouwjaar 2011 of jonger en dieselbusjes vanaf 2012 worden binnenkort tijdens de APK gecontroleerd op de werking van het roetfilter. Vanaf 1 juli 2022 gaan de nieuwe regels in, zo meldt staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

‘Deze controle moet erop toezien dat het verbod op het verwijderen van roetfilters voor alle Euro-V en Euro-VI dieselauto’s en dieselbestelwagens wordt nageleefd en ervoor zorgen dat niet goed werkende filters vervangen of gerepareerd worden’, zo meldt de RAI Vereniging. Volgens het persbericht rijden er nu 100.000 tot 125.000 APK-plichtige diesels in Nederland die niet door de nieuwe keuring komen omdat het roetfilter defect is of verwijderd. Keurstations moeten voor de nieuwe keuring een fijnstofmeter gebruiken om de controle uit te voeren.

Het roetfilter voor diesels is voor personenauto’s sinds 2011 verplicht. Voor busjes geldt dit sinds 2012. Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter op dieselauto’s is al sinds 2017 strafbaar. Tot nu toe was het lastig te controleren of het filter nog op de auto zat, maar daar komt nu dus verandering in. Werkt het filter niet of is het verwijderd, dan moet het uiteraard gerepareerd of vervangen worden als je wilt dat de auto door de APK komt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken