Als je in Amerika zegt dat je de dertigste verjaardag van je STI viert, lopen de met een grote boog om je heen. Of ze bieden je een zalfje aan. Retrospectief is het niet de meest gelukkige afkorting, maar daar maakten de heren van Subaru Tecnica International zich destijds niet druk om. Subaru’s STI (dus niet de overdraagbare aandoening) is vandaag dertig jaar oud. Je kent ze vooral van de Impreza’s, Legacy’s en Foresters. Maar ook zeker van de overwinningen in de WRC, met legendarische coureurs als Colin McRae en Richard Burns. De teller staat op drie WRC-titels en 47 overwinningen. Dit zijn de coolste creaties van STI in de afgelopen 30 jaar.

Subaru Impreza STI 22B

De straatversie van dé rallyauto uit de jaren ’90. De Subaru Impreza STI 22B vangt nu meer dan een ton op veilingen. Je herkent ‘m aan zijn bredere bodykit – en voornamelijk aan het gebrek aan deur. Officieel produceert de 2,2-liter viercilinder 280 pk, maar zoals veel Japanse performancebakkers in die tijd, is dat een understatement.

Subaru Impreza STI RB320

Deze speciale uitvoering is een ode aan de overleden Richard Burns. Een Prodrive Performance Pack (PPP) verhoogt het vermogen naar 320 pk en verlaagt de ophanging. Zoals de naam doet vermoeden, werd de oplage gelimiteerd tot 320 stuks. Je moet wel even goed zoeken. Kijk vooral in Engeland.

Subaru Impreza STI CS400

Dit is de krachtigste Impreza die Subaru ooit officieel verkocht, al is het met wat hulp van Cosworth. Al ver voordat Audi met de RS 3 de magische grens van 400 pk bereikte, had deze hot hatch 405 pk. De prijs was het dubbele van een reguliere STI en Subaru bouwde slechts 75 stuks.

Subaru WRX STI voor de TT Isle of Man

De vriendjes van Prodrive bouwden een standaard Subaru WRX STI om tot een, eh, niet-zo-standaard WRX STI. Mark Higgins stuurde de machine met meer dan 600 pk over het legendarische eiland Man. Bekijk de knotsgekke ronde.

Subaru WRX STI Type RA NBR

Subaru claimt dat deze Nürburgring-editie van de WRX STi in 6 minuten en 54,5 seconden over het circuit ging waarnaar hij is vernoemd. Daardoor is het de snelste vierdeurs op de Nürburgring ooit. In de wereld van Nürburgring-rondetijden komt hij daarmee een halve seconde onder de Porsche 918 Spyder. Een bizarre prestatie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear