
Suzuki verkoopt niet graag auto’s. Ze beleven het meeste plezier aan het bouwen en de rest is bijzaak. Althans, die indruk krijgen wij. In juli liet het Japanse merk één foto zien van de Swift Sport. Probeer maar eens een auto te verkopen op internet met één foto. Geen goed idee. ‘Specificaties? Haha, zoek het toch lekker zelf uit’, stond nog net niet in het persbericht.
Goed, op de IAA in Frankfurt is de gele pretmachine officieel onthuld. Via een omweg laat de Engelse perssite wat foto’s en specificaties los. Waarom Suzuki zo geheimzinnig deed? Geen idee: dat ding klinkt serieus leuk. Als hij ‘TopGear Swift Sport’ zou heten, zouden we het van de daken schreeuwen.
De specificaties van de Suzuki Swift Sport
Om te beginnen weegt de nieuwe Suzuki Swift Sport slechts 970 kilo. Dat is 80 kilo minder dan zijn voorganger. De 1,4-liter turbomotor produceert 140 pk en 230 Nm. Oké, het zal nooit een geduchte tegenstander worden voor de nieuwe Renault Mégane RS, maar dat is ook nooit het doel geweest. Het is een eenvoudige pretmachine met een laag benzineverbruik en een dito aanschafprijs. De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback. Je wilt niet altijd je mond branden.
Zonder ook maar z’n deurgreep aangeraakt te hebben, durven we te garanderen dat de Suzuki Swift Sport leuk rijdt. Dat doen namelijk (bijna) alle Suzuki’s. En sowieso alle Swiftjes. Misschien zou Suzuki eens moeten proberen om er wat meer van te verkopen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Er is een nieuwe Suzuki Swift: dit is alles wat je moet weten

Suzuki Swift Extreme blaast op zijn duim

Bumperklevende Audi te grazen genomen door Suzuki

Meest afgetrapte Suzuki Swift ter wereld is te koop

Volkswagen Up GTI vs Suzuki Swift Sport

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Kia Proceed: je reinste postermateriaal

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate
