
Suzuki verkoopt niet graag auto’s. Ze beleven het meeste plezier aan het bouwen en de rest is bijzaak. Althans, die indruk krijgen wij. In juli liet het Japanse merk één foto zien van de Swift Sport. Probeer maar eens een auto te verkopen op internet met één foto. Geen goed idee. ‘Specificaties? Haha, zoek het toch lekker zelf uit’, stond nog net niet in het persbericht.
Goed, op de IAA in Frankfurt is de gele pretmachine officieel onthuld. Via een omweg laat de Engelse perssite wat foto’s en specificaties los. Waarom Suzuki zo geheimzinnig deed? Geen idee: dat ding klinkt serieus leuk. Als hij ‘TopGear Swift Sport’ zou heten, zouden we het van de daken schreeuwen.
De specificaties van de Suzuki Swift Sport
Om te beginnen weegt de nieuwe Suzuki Swift Sport slechts 970 kilo. Dat is 80 kilo minder dan zijn voorganger. De 1,4-liter turbomotor produceert 140 pk en 230 Nm. Oké, het zal nooit een geduchte tegenstander worden voor de nieuwe Renault Mégane RS, maar dat is ook nooit het doel geweest. Het is een eenvoudige pretmachine met een laag benzineverbruik en een dito aanschafprijs. De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback. Je wilt niet altijd je mond branden.
Zonder ook maar z’n deurgreep aangeraakt te hebben, durven we te garanderen dat de Suzuki Swift Sport leuk rijdt. Dat doen namelijk (bijna) alle Suzuki’s. En sowieso alle Swiftjes. Misschien zou Suzuki eens moeten proberen om er wat meer van te verkopen.
Meer van TopGear


Er is een nieuwe Suzuki Swift: dit is alles wat je moet weten

Suzuki Swift Extreme blaast op zijn duim

Bumperklevende Audi te grazen genomen door Suzuki

Meest afgetrapte Suzuki Swift ter wereld is te koop

Volkswagen Up GTI vs Suzuki Swift Sport

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Kia Proceed: je reinste postermateriaal

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
