
Suzuki verkoopt niet graag auto’s. Ze beleven het meeste plezier aan het bouwen en de rest is bijzaak. Althans, die indruk krijgen wij. In juli liet het Japanse merk één foto zien van de Swift Sport. Probeer maar eens een auto te verkopen op internet met één foto. Geen goed idee. ‘Specificaties? Haha, zoek het toch lekker zelf uit’, stond nog net niet in het persbericht.
Goed, op de IAA in Frankfurt is de gele pretmachine officieel onthuld. Via een omweg laat de Engelse perssite wat foto’s en specificaties los. Waarom Suzuki zo geheimzinnig deed? Geen idee: dat ding klinkt serieus leuk. Als hij ‘TopGear Swift Sport’ zou heten, zouden we het van de daken schreeuwen.
De specificaties van de Suzuki Swift Sport
Om te beginnen weegt de nieuwe Suzuki Swift Sport slechts 970 kilo. Dat is 80 kilo minder dan zijn voorganger. De 1,4-liter turbomotor produceert 140 pk en 230 Nm. Oké, het zal nooit een geduchte tegenstander worden voor de nieuwe Renault Mégane RS, maar dat is ook nooit het doel geweest. Het is een eenvoudige pretmachine met een laag benzineverbruik en een dito aanschafprijs. De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback. Je wilt niet altijd je mond branden.
Zonder ook maar z’n deurgreep aangeraakt te hebben, durven we te garanderen dat de Suzuki Swift Sport leuk rijdt. Dat doen namelijk (bijna) alle Suzuki’s. En sowieso alle Swiftjes. Misschien zou Suzuki eens moeten proberen om er wat meer van te verkopen.
Meer van TopGear


Er is een nieuwe Suzuki Swift: dit is alles wat je moet weten

Suzuki Swift Extreme blaast op zijn duim

Bumperklevende Audi te grazen genomen door Suzuki

Meest afgetrapte Suzuki Swift ter wereld is te koop

Volkswagen Up GTI vs Suzuki Swift Sport

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Kia Proceed: je reinste postermateriaal

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
