Tesla verliest bijna een half miljoen dollar per uur

Als je geen benzine verbrandt, moet je iets anders verbranden. Geld, bijvoorbeeld

Elon Musk
Foto('s): Teslanieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
Foto('s): TeslaTesla Model 3
Foto('s): TeslaTesla Model 3
Foto('s): TeslaGeschiedenis van Tesla
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
Elon Musk
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
Tesla Model 3
Tesla Model 3
Geschiedenis van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla

Een gloednieuw automerk opstarten kost een hoop geld. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat zo’n nieuw bedrijf de eerste paar jaar verlies maakt. Zie het als een investering in de toekomst. In oktober vorig jaar maakte Tesla voor het eerst in drie jaar een keertje winst. En nu weer niet.

Volgens Bloomberg verdampte Tesla de afgelopen twaalf maanden 8.000 dollar per minuut. Dat is 480.000 dollar per uur; bijna een half miljoen! Volgens de experts is het bedrijf op 6 augustus volgend jaar helemaal blut. En ja: dat is dus vóór de lancering van de Tesla Roadster.

Moeten we ons zorgen maken?

Wij zijn geen financiële experts. Gezien onze keuzes qua dagelijks vervoer op de redactie, zou je ons zelfs het tegenovergestelde kunnen noemen. Maar wel weten we dat je Elon Musk (net als zijn auto’s) nooit moet onderschatten. Hij kan nogal toveren met aandelen. Of ze kapotmaken.

Tesla zegt in ieder geval genoeg geld te hebben om in maart het productiedoel van de Model 3 te halen (5.000 stuks). En daarna verwacht het bedrijf ‘significante inkomsten te genereren’. Bovendien zijn de aandelen wederom gestegen in waarde, waardoor Tesla nu 53 miljard dollar waard is op de beurs. Ter vergelijking: Ford Motor Company is 48 miljard dollar waard.

Elon Musk be like: geef geld

Bovendien vraagt Musk bijvoorbeeld klanten vooraf te betalen voor de Tesla Roadster, om zo inkomsten te genereren. En we zien hem er niet direct voor aan om met die grote zak geld over de grens naar Mexico te verdwijnen. Volgens Christian Hoffmann van Thornburg Investment Management is Tesla ‘afhankelijk van het geduld en het enthousiasme van de publieke markt en de diepe zakken van een prins op het witte paard’. Gezellig.

Reacties
  1. Prive zegt op 22 november 2017 om 12:27:

    Hij betaald dus met een voorschot voor de nieuwe auto voor de koste van de auto van nu. Riskant hoor. Dat maakt je wel erg afhankelijk van hype. Dit gaan ze alleen kunnen vol houden als hun ev autos beter blijven dan de concurrent. Vandaar dus die 200kwh batterij in de theoretische roadster. Ze voelen de hete adem van andere auto bedrijven.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken