![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2016/09/topgear-gids-voor-pret-87-scaled.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2016/09/topgear-gids-voor-pret-87-scaled.jpg)
Bij Standpunt 04 van de TopGear Partij is letterlijk iedereen gebaat
Kijk, dat we niet meer onder de milieuzones in grote steden uit kunnen, dat is ons duidelijk. Ook al zijn die grote steden dikwijls ook havensteden. Waar grote schepen aanmeren. Die 80 miljard keer meer uitstoten dan een handvol jongvolwassen autootjes. En ook al rijden er tientallen smerige stadsbussen (ook als ze leeg zijn) en nog vele malen meer ranzige taxi’s met verstopte roetfilters. Maar dat terzijde.
Het punt is: de TopGear Partij is een schappelijke partij. Wij willen meedenken, wij willen samen naar oplossingen zoeken. Dus als een paar groen uitgeslagen wethouders heil zien in dure controlesystemen om de (bij benadering) zeven oldtimers die regelmatig hun binnenstad bezoeken te weren, moeten ze dat vooral doen.
Maar wij hebben een beter voorstel. Een voorstel dat veel meer effect zal sorteren en daarnaast ook nog eens letterlijk iedereen tevreden zal stellen.
Zorg dat de milieuzones overal in Nederland enkel en alleen gelden voor spaardiesels.
Juist: spaardiesels. Die rottige, langzame pruttelautootjes die enkele jaren geleden massaal werden geleaset en aangeschaft, omdat iedereen er toen nog van overtuigd was dat het milieu ermee werd ontzien. Wat blijkt: het tegendeel is het geval. Zelf reden we eens een route door stad en land met een Seat Ibiza EcoMotive 1.0 TDI – inderdaad, met dezelfde astmatische driecilinder als de VW Polo BlueMotion – en daarna met een Seat Ibiza 1.6 TDI. Wat denk je? De viercilinder – want sterker en vlotter – hoefde minder hard op zijn staart getrapt te worden om fatsoenlijk met het verkeer mee te komen, en was daarom zuiniger.
Wat zeg je? Nummer 3 gaat niet op, omdat iedereen die diesels alleen maar vanwege de belastingvoordelen wilde rijden? Nee joh, doe niet zo mal.
Reacties