Oké, ik kom net terug van de bank met de salarissen van de heren presentatoren, en dat duurde even wat een containerschip is er wat lastig voor de deur parkeren. Hoe dan ook, dat zal ze wel een dagje tevreden houden zodat we weer een nieuwe aflevering kunnen uitzenden. De vierde op rij alweer, en die windt ons nu al op omdat we een van onze grote races gaan laten zien.
 
De laatste keer dat we dat deden was een aantal jaar geleden geloof ik, die tussen de Veyron en een vliegtuig, maar om eerlijk te zijn was dat nou niet de meest fantastische die we maakten: te megalomaan, te opgeblazen. En zonder de puurheid die de races tussen de heren naar Verbier en Monaco wel hadden.
 
Goed, we dropten het hele idee van grote races in een la totdat we er een vonden waarvan we dachten dat-ie wel hout zou snijden. En toen kwam Nissan ook nog eens met het besluit de GT-R te lanceren zodat de wolken voor ons weer open trokken. De GT-R tegen de Japanse Bullit Train, dwars door Japan: een van de technisch meest geavanceerde auto’s tegen ’s werelds meest formidabele vorm van openbaar vervoer.
 
Je ziet het zondag a.s., en wat je zal opvallen is dat het de rest van het programma een beetje wegdrukt omdat het een half uur in beslag neemt. Maar dat is precies de goede lengte.
 
Veel mensen hebben natuurlijk vragen over de races: ‘Hoe kan het dat je zulke mooie beelden kan schieten terwijl je een race houdt?’ en ‘Ligt de uitslag al vast?’. Dat zijn de twee meest gestelde vragen. Nou, wat we doen is dat we de film in realtime schieten: auto op de weg, camera-auto ernaast, niet stoppen voor extra shots en racen maar. Als de race klaar is, gaan de opnameleider en zijn camerateam nog een dag of twee op pad om dezelfde route weer terug te rijden en de fraaie plaatjes te schieten. We moeten dat wel zo doen, want als je alleen de race zou filmen en tonen, dat ziet er voor geen meter uit. We vinden dat de kijker beter verdient, vandaar.
 
En om gelijk de tweede vraag te beantwoorden: nee, de uitslag staat niet vast. Als de auto wint, wint de auto en vice versa. Sommigen vinden het verdacht dat het altijd een close finish is, maar dat is gewoon omdat we de route op voorhand plannen en we het natuurlijk zo berekenen dat beide vormen van vervoer evenveel kans maken, en er dus rekenkundig gezien even lang over kunnen doen. Zo moeilijk is dat allemaal niet trouwens, je neemt gewoon de gemiddelde snelheden op de snelweg, wat treintijden, etc. en daarna zijn de heren op zichzelf. Als er iets misgaat, stel ze verdwalen, dan kan de cameraploeg ze niet helpen: het enige wat zij doen is filmen, ze zijn geen onderdeel van de race.
 
Wat we dan nog aan tijd over hebben in de show van zondag gaat op aan een auto waarvan je behoorlijk seksueel opgewonden van kunt raken: de Alfa Romeo 8C Competizione. Verder wat gelul van de heren over nieuwe auto’s en een tamelijk appetijtelijke dame die in de Reasonably Prices Car rijdt.
 
Dus… zolang er geen voetbal, tennis of bowling gaande is, kun je zondag gewoon kijken.

Andy Wilman
Producer Top Gear

Reacties