Kleine autootjes worden groot. Of in ieder geval ietjes groter. Je kijkt naar de Toyota Aygo X, de opvolger van de huidige Aygo. Hij staat hoger op z’n pootjes en heeft stoere kunststoffen beschermkappen rond de wielkasten. Hoewel de achterkant nog erg op de oude lijkt, is het wel een compleet nieuw model. Het heeft er alle schijn van dat de Aygo het rijk voor zichzelf heeft, want vanuit Citroën en Peugeot is er nog geen nieuws over de opvolgers van de C1 en de 108. Voorheen deelden die het platform met de Aygo.

De nieuwe Toyota Aygo X is iets groter

De nieuwe stadsveroveraar staat op hetzelfde platform als de Toyota Yaris, maar dan iets ingekort. Ten opzichte van de oude Aygo is de nieuwkomer 23,5 centimeter langer en maar liefst 12,5 centimeter breder. De wielbasis nam toe met 90 millimeter, fijn voor lange mensen op de achterbank. Het offroad-uiterlijk betekent ook dat de auto 11 millimeter hoger staat en je zit zelfs 55 millimeter hoger dan eerst. De bagageruimte neemt met 60 liter toe naar 231 liter. Standaard staat de Aygo nu op 17-inch wielen en optioneel kun je zelfs gaan voor 18-inchers.

Het interieur van de nieuwe Aygo

In het interieur neemt Toyota grote stappen. De temperatuur wordt nu aangegeven in een display met hoogglans omlijsting en het stuur ziet er een stuk minder basic uit. Het display tussen de snelheidsmeter is toegenomen in formaat. In het midden van het dashboard plaatst Toyota optioneel een 9-inch scherm met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Wie wat meer te besteden heeft, kan gaan voor een JBL-audiosysteem met een subwoofer. De deels onbeklede deuren waar de carrosseriekleur terugkomt, keren terug in de Toyota Aygo X. Ook kun je weer een schuifdakje bestellen.

Motoren Toyota Aygo X

Net als de oude Aygo krijgt de nieuwe stadsauto weer een 1,0-liter driecilinder mee. Toyota verwacht een verbruik van 4,7 liter benzine per 100 kilometer. Het vermogen is nog niet bekend, wel dat de Aygo ook leverbaar wordt met een CVT-automaat. De verwachte prijs van de Toyota Aygo X is minder dan 16.000 euro voor de instapper. Dat is minder dan een Volkswagen Up, maar wel een stukje meer dan de Hyundai i10. De definitieve prijzen volgen voor het einde van dit jaar. In het tweede kwartaal van 2022 moet de auto verschijnen in Nederland.

Reacties

  • rinus heeft op 21 november 2021 geschreven:

    mooi desing sportief en de hoogte zal fijn zijn met instappen ziet er gelikt uit

    Reageer
  • Gerard Bosman heeft op 8 november 2021 geschreven:

    Twee onderdelen van de specs van de Aygo X kloppen niet. De lengte nam toe met 23,5 cm. En de achterbank is zeer krap.

    • A.J.M heeft op 11 november 2021 geschreven:

      Het is ook een auto in het A segment dus logisch dat zo’n auto niet bedoeld is voor 4 volwassenen. Een prima karretje en ik sta te popelen om een proefrit te maken. Het zal onze 4e Aygo gaan worden.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan rinus Reactie annuleren

(verplicht)