Inderdaad, nog een berichtje over de Toyota Supra A90. Na zeventien jaar Supra-obstipatie ben je wel even bezig om alles uit je systeem te krijgen. Een opmerkelijk nieuwtje: de Toyota Supra krijgt naast zijn zescilinder ook een viercilinder. Deze krachtbron komt eveneens van BMW.
Het bruggetje is eenvoudig gemaakt. De Supra deelt zijn platform met de BMW Z4 en die is te bestellen met een viercilinder. Toyota Japan plaatste de specificaties van de kleinere motoren op hun site. Naast de 3,0-liter zes-in-lijn met 340 pk bieden ze ook twee 2,0-liter viercilinders aan met 197 pk en 258 pk.
De specificaties zijn haast identiek aan de viercilinders in de BMW Z4. De vermogens zijn hetzelfde. De Toyota Supra viercilinder met 258 pk sprint in dezelfde 5,2 seconden naar de 100 km/u. De versie met 197 pk doet dat in 6,5 seconden (0,1 seconden sneller). De minst krachtige weegt ook nog eens 100 kilo minder dan de zescilinder.
Komt de Toyota Supra viercilinder naar Nederland?
Toyota Nederland laat aan TopGear weten dat daar op dit moment nog niets over bekend is. Interessant kan het wel zijn. De Toyota Supra met zes-in-lijn is net geen 4.000 euro duurder dan de vergelijkbare BMW Z4 M40i. Dat betekent dat een viercilinder-Supra ongeveer 55.000 euro (en 60.000 euro) zou moeten kosten.
Het voordeel van een viercilinder
Een minder grote krachtbron zou de Supra hier een stuk beter bereikbaarder maken. Dan rij je wel een viercilinder met minder vermogen dan een GT86. Een Golf GTI zal je inmaken bij het stoplicht. En wil je dat echt in een Supra? Nee, maar Toyota geeft een goede reden toch voor de viercilinder te gaan.
Volgens Supra-projectleider Tetsuya Tada is de goedkopere versie de ideale kandidaat voor een motorwissel – met name de legendarische 2JZ-motor uit de vorige generatie Supra (A80). Toyota moedigt een 2JZ-wissel dus in feite actief aan. Dus als je toch al van plan was een lekkere wissel uit te voeren, duim dan voor een viercilinder.
Reacties