Subaru WRX STI S209: niet dood te krijgen

De krachtige Subaru WRX STI S209 heeft een toffe knipoog naar het verleden: een waterpistooltje

Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209

Net als Audi heeft Subaru een S-lijn. Bij Subaru omvat het iets meer dan een leuke grille en donkere hemelbekleding. De S-versies waren altijd de gemeenste in het gamma van Subaru, en tot voor kort slechts leverbaar in Japan. De nieuwste, de Subaru WRX STI S209, mag de oversteek maken naar de States en is de krachtigste STI ooit in Amerika geleverd. Subaru bouwt slechts 200 stuks.

Wat maakt de Subaru WRX STI S209 bijzonder?

De huidige generatie Subaru WRX STI loopt op z’n tandvlees. Hier is ie al verdwenen en zelfs in CO2-liefhebbend Amerika kan het niet lang meer duren totdat je dit model niet meer nieuw kunt kopen. En toch deed Subaru enorm veel moeite om iets te maken van de Subaru WRX STI S209.

Ze pasten het koetswerk en de motor van de Subaru WRX STI S209 zo ver aan dat de auto opnieuw gehomologeerd moest worden voor de Amerikaanse markt. Die keuring deed Subaru Tecnica International (STI) en daarom is dit officieel dus niet eens een Subaru, maar een STI WRX STI. Of een Subaru Tecnica International WRX Subaru Tecnica International. Wat jij wilt.

Enorm tof is de knipoog naar de eerste generatie WRX STI in de vorm van een waterspray op de intercooler. Met een druk op de knop voorzie je de intercooler van een verfrissend shot water voor meer koeling. De eerste generatie had ditzelfde trucje.

Subaru WRX STI S209: de specificaties

Een nieuwe HKS-turbo pompt meer lucht dan gebruikelijk door de welbekende 2,5-liter viercilinderboxer. Het vermogen stijgt hiermee naar een geschatte 345 pk. STI monteert een transmissie met kortere versnellingen en kalibreert de motorsoftware opnieuw voor de transmissie. Een sprint naar de 100 zal ergens rond de 5 seconden liggen.

In de sportiefste stand zal de auto juist minder scherp reageren op het gas voor meer controle – bijzonder. De Subaru WRX STI S209 trakteert je vanbuiten op een hoop koolstofvezel, zoals een achtervleugel en een bredere bodykit. Het onderstel krijgt speciaal ontwikkelde Bilstein-dempers, andere stabilisatoren en het verstevigde achtersubframe van de Nürburgring-racer.

Alternatieven voor de Subaru WRX STI S209?

Tja, zeg het maar. De Mitsubishi Lancer Evolution was altijd het grote gevaar voor Subaru. En stiekem denken we dat het merk zijn concurrent ook wel een beetje mist. Nee, een directe concurrent heeft de Subaru WRX STI S209 niet, maar je kunt genoeg potente sedans bedenken met ongeveer hetzelfde vermogen. Noem een Audi S3 Limousine, maar deze degelijke Duitser zal nooit dezelfde rijervaring geven.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken