De tweedehands Duitse sedan is populairder dan ooit, dat zien we ook in de prijzen terug, dus wees er snel bij!
BMW E46 M3
Koop ‘m voor z’n motor. De 3,2-liter, 343 pk sterke atmosferische zescilinder is een van de beste motoren die we ooit meemaakten – hoogtoerig, agressief, ultra-responsief en met een pracht van een soundtrack. En dan krijg je het bijna even briljante onderstel er gratis bij. De E46 raakte de M3-snaar het zuiverst, is een van de beste compacte sportcoupés aller tijden, en je kunt er nu een kopen voor minder geld dan een nieuw stadsautootje je zou kosten. Misschien is het echter beter om iets meer uit te geven: een behoorlijk exemplaar zal je zo’n 25.000 à 30.000 euro kosten.
Deze tweedehands BMW E46 M3 kwamen we tegen
Kijk, net als ons, hier welke E46’s er in Duitsland en omstreken te koop staan. Wij vonden deze heel leuk. Laat 33.000 euro in Duitsland achter om vervolgens thuis te komen in een E46 M3 met 150.000 km op de teller.
BMW E39 M5
Dit is een auto die briljant is in z’n eenvoud. Een 5,0-liter, 400 pk sterke V8, handgeschakelde zesbak, rudimentaire tractiecontrole, een Sport-knop die niet meer deed dan de reactie op het gas aanscherpen, goede stoelen, een behoorlijke achterbak, een subtiel aangepaste carrosserie, en dat is dat. De E39 M5 heeft een puurheid en elegantie die z’n status als toekomstige grootheid garandeert.
Maar het Vanos-kleptimingsysteem was altijd wat luidruchtig bij het starten, en als het niet stiller wordt naarmate de motor opwarmt, moet je ernaar laten kijken.
Net als de RS 4 kan de motor ook lijden aan olieresidu dat zich ophoopt in de cilinderkoppen. Bij de BMW geeft dit minder kans op schade dan bij de Audi. Het is ook handig om te weten dat het Vanos-systeem kan worden gereviseerd.
Poreuze afdichtingen van het achterdifferentieel zijn duur om te vervangen, en roest kan zijn lelijke kop opsteken. Kijk daarvoor – zoals bij elke auto – eerst naar de dorpels en naar de randen van de wielkasten.
Als je een auto vindt waar je blij mee bent, en je hebt ‘m eenmaal gekocht, dan adviseren we je op zoek te gaan naar een betrouwbare, onafhankelijke BMW-specialist. Omdat zowel onderdelen als arbeidsloon daar aanzienlijk voordeliger uit zullen vallen dan bij de officiële merkdealer – en waarschijnlijk weet deze specialist ook meer van oudere modellen dan de jonge monteurs bij de dealer. Op voorwaarde dat hij goed is onderhouden, is dit een ruimhartige, rustige, en toch opvallend scherp optredende muscle-sedan.
Deze tweedehands BMW E39 M5 kwamen we tegen
Een zwarte met net geen 250.000 kilometer op de teller. Je betaalt er 16.500 euro voor. Of kijk hier voor meer exemplaren.
Audi RS 4
Een betere tweedehands Duitse sedan is er haast niet te vinden, want deze B7-generatie is de RS 4 die je moet hebben. Hij heeft Dynamic Ride Control, een mechanisch systeem dat de dempers diagonaal verbindt, waardoor de auto zowel gebalanceerd als soepel is. De B7 RS 4 is een sportsedan (en stationwagen, en cabrio) die bijzonder fijn veercomfort biedt; dat was helaas een trend waar Audi snel van afstapte. En dan heeft ie bovendien nog de atmosferische 4,2-liter V8 met hoge compressie (12,5:1) aan boord. Tegenwoordig voelt deze misschien niet al te snel of bijzonder luidruchtig meer aan, maar hij heeft een soort woeste beschaving over zich.
Verwacht dat hij iedere 6 à 7 kilometer een liter benzine verstookt. De uitstoot van 326 g/km betekent dat als er ooit kilometerbeprijzing komt, je een leuke CO2-boete mag gaan aftikken. Dan liggen er nog andere potentiële gevaren op de loer. Het DRC-systeem kan lekken en de kleppen in de uitlaten kunnen vastlopen. Hoewel de motor robuust is, kunnen de exemplaren die veel in traag stadsverkeer hebben gereden last hebben van verkoolde inlaatkleppen, die dan professioneel onderhanden moeten worden genomen. Als de motor niet soepel loopt, ren dan snel de andere kant op.
Deze auto’s genieten veel respect, en ze nemen snel toe in waarde. Wellicht zelfs genoeg om het onderhoud eraan te rechtvaardigen. Als je bijvoorbeeld een deel van de DRC-ophanging moet vervangen, vervang dan meteen het onderdeel dat zich diagonaal ertegenover bevindt. Een natte vloer in de laadruimte is een teken dat de rubbers van de achterklep zijn versleten – dat kost je een paar honderd euro. Voor de hoge bolsters van de sportstoelen zijn kwetsbaar en nogal prijzig om te repareren.
Vlekkeloze exemplaren met weinig kilometers kunnen astronomische bedragen kosten. Maar in principe moet je voor rond de 30.000 euro een aardige B7 RS 4 op de kop kunnen tikken. Alsnog niet heel goedkoop voor een tweedehands Duitse sedan.
Deze tweedehands Audi RS 4 kwamen we tegen
Een grijze Avant van 2006 met leuke opties (keramische remmen) en 156.000 kilometer voor 28.000 euro. Kijk hier anders even verder.
Mercedes E 55 AMG (Estate)
De versie die je wilt, is de vanaf 2003 gebouwde E 55 Estate met de supercharged 5,4-liter V8. Die heeft 476 pk en 700 Nm. De motor staat erom bekend dat ie robuust is, en goed te tunen. Het is daarom een perfecte tweedehands Duitse sedan. Hij springt niet echt zuinig om met benzine (denk aan 1 op 6), en is waarschijnlijk niet voorbestemd om ooit echt een fortuin waard te worden, maar het is een zeldzame machine. Er zijn er maar weinig van gemaakt. Het is daarom vrij aannemelijk dat hij in de loop der jaren wel wat in waarde zal stijgen.
Deze tweedehands E 55 AMG kwamen we tegen
Onze oosterburen hebben er ongelooflijk veel te koop staan, check hier het aanbod. Wij vonden dit blauwe exemplaar er heel netjes uitzien. Hij heeft iets meer dan 110.000 km gelopen en hij kost je 19.000 euro.
Reacties