Leef je al een maand op droog brood omdat je één keer moest tanken met je Amerikaanse klassieker? Dan is een EV-conversie misschien een optie. Ben je bang het lijkt alsof er een explosie heeft plaatsgevonden bij Coolblue als je je motorkap opent? Goed nieuws! Het Canadese bedrijf Webb Motorworks heeft een manier bedacht om elektromotoren te verstoppen. Zodat auto’s eruitzien als exemplaren met ouderwetse Amerikaanse motoren. Geen zorgen: je mag hier gerust wat van vinden.
Ze noemen de V8-elektromotoren ‘e-crates’, een variatie op de term crate engine. Dat duidt op los te bestellen motoren die in een kratje naar je huis komen. Ze zijn verkrijgbaar in alle bekende vormen waarin Amerikaanse V8-motoren normaal worden of werden geleverd. (Voor de liefhebber: small block, big block, flathead en Hemi.) En over een tijdje komt er zelfs een V12-variant. Het is ook niet alleen een ijdelheidsproject – elke motor kan rechtstreeks op de bijbehorende klassieker worden aangesloten met behulp van de standaard motorsteunen. Webb denkt zelfs dat je de volledige aandrijflijn in één weekend kunt installeren.
Er zijn verschillende prestatieniveaus om uit te kiezen. Het vermogen van de V8-elektromotoren schommelt in ieder geval tussen de 250 en 375 pk en het koppel is maximaal 700 Nm. Je kunt ook je eigen standaard uitlaatspruitstuk en uitgeholde carburateur monteren om het uiterlijk compleet te maken. Webb legde de elektrische kratmotor in een Ford Deuce Coupe uit 1932, in een Chevrolet Bel Air Convertible uit 1957 en in Chevrolet Camaro Z/28 uit 1969. Naar verwachting kosten de elektromotoren die eruitzien als een V8 zo’n 50.000 dollar per stuk, wat fors duurder is dan bijvoorbeeld de losse elektromotor van Ford.
Zacharias heeft op 13 november 2021 geschreven:
Dat is niet duur. Ik koop er 1 voor mijn project. De transitie wordt lachen.