
Leef je al een maand op droog brood omdat je één keer moest tanken met je Amerikaanse klassieker? Dan is een EV-conversie misschien een optie. Ben je bang het lijkt alsof er een explosie heeft plaatsgevonden bij Coolblue als je je motorkap opent? Goed nieuws! Het Canadese bedrijf Webb Motorworks heeft een manier bedacht om elektromotoren te verstoppen. Zodat auto’s eruitzien als exemplaren met ouderwetse Amerikaanse motoren. Geen zorgen: je mag hier gerust wat van vinden.
Ze noemen de V8-elektromotoren ‘e-crates’, een variatie op de term crate engine. Dat duidt op los te bestellen motoren die in een kratje naar je huis komen. Ze zijn verkrijgbaar in alle bekende vormen waarin Amerikaanse V8-motoren normaal worden of werden geleverd. (Voor de liefhebber: small block, big block, flathead en Hemi.) En over een tijdje komt er zelfs een V12-variant. Het is ook niet alleen een ijdelheidsproject – elke motor kan rechtstreeks op de bijbehorende klassieker worden aangesloten met behulp van de standaard motorsteunen. Webb denkt zelfs dat je de volledige aandrijflijn in één weekend kunt installeren.
Er zijn verschillende prestatieniveaus om uit te kiezen. Het vermogen van de V8-elektromotoren schommelt in ieder geval tussen de 250 en 375 pk en het koppel is maximaal 700 Nm. Je kunt ook je eigen standaard uitlaatspruitstuk en uitgeholde carburateur monteren om het uiterlijk compleet te maken. Webb legde de elektrische kratmotor in een Ford Deuce Coupe uit 1932, in een Chevrolet Bel Air Convertible uit 1957 en in Chevrolet Camaro Z/28 uit 1969. Naar verwachting kosten de elektromotoren die eruitzien als een V8 zo’n 50.000 dollar per stuk, wat fors duurder is dan bijvoorbeeld de losse elektromotor van Ford.
Meer van TopGear


BMW M3 (G80) kleedt grille af

Elektrische Ford F-100 gebruikt motoren van Mach-E

BMW M2 met Hellcat-V8

Sung Kang (Han) bouwt een Datsun 240Z-rallyauto

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

Dat is niet duur. Ik koop er 1 voor mijn project. De transitie wordt lachen.