
Leef je al een maand op droog brood omdat je één keer moest tanken met je Amerikaanse klassieker? Dan is een EV-conversie misschien een optie. Ben je bang het lijkt alsof er een explosie heeft plaatsgevonden bij Coolblue als je je motorkap opent? Goed nieuws! Het Canadese bedrijf Webb Motorworks heeft een manier bedacht om elektromotoren te verstoppen. Zodat auto’s eruitzien als exemplaren met ouderwetse Amerikaanse motoren. Geen zorgen: je mag hier gerust wat van vinden.
Ze noemen de V8-elektromotoren ‘e-crates’, een variatie op de term crate engine. Dat duidt op los te bestellen motoren die in een kratje naar je huis komen. Ze zijn verkrijgbaar in alle bekende vormen waarin Amerikaanse V8-motoren normaal worden of werden geleverd. (Voor de liefhebber: small block, big block, flathead en Hemi.) En over een tijdje komt er zelfs een V12-variant. Het is ook niet alleen een ijdelheidsproject – elke motor kan rechtstreeks op de bijbehorende klassieker worden aangesloten met behulp van de standaard motorsteunen. Webb denkt zelfs dat je de volledige aandrijflijn in één weekend kunt installeren.
Er zijn verschillende prestatieniveaus om uit te kiezen. Het vermogen van de V8-elektromotoren schommelt in ieder geval tussen de 250 en 375 pk en het koppel is maximaal 700 Nm. Je kunt ook je eigen standaard uitlaatspruitstuk en uitgeholde carburateur monteren om het uiterlijk compleet te maken. Webb legde de elektrische kratmotor in een Ford Deuce Coupe uit 1932, in een Chevrolet Bel Air Convertible uit 1957 en in Chevrolet Camaro Z/28 uit 1969. Naar verwachting kosten de elektromotoren die eruitzien als een V8 zo’n 50.000 dollar per stuk, wat fors duurder is dan bijvoorbeeld de losse elektromotor van Ford.
Meer van TopGear


BMW M3 (G80) kleedt grille af

Elektrische Ford F-100 gebruikt motoren van Mach-E

BMW M2 met Hellcat-V8

Sung Kang (Han) bouwt een Datsun 240Z-rallyauto

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Dat is niet duur. Ik koop er 1 voor mijn project. De transitie wordt lachen.