
Leef je al een maand op droog brood omdat je één keer moest tanken met je Amerikaanse klassieker? Dan is een EV-conversie misschien een optie. Ben je bang het lijkt alsof er een explosie heeft plaatsgevonden bij Coolblue als je je motorkap opent? Goed nieuws! Het Canadese bedrijf Webb Motorworks heeft een manier bedacht om elektromotoren te verstoppen. Zodat auto’s eruitzien als exemplaren met ouderwetse Amerikaanse motoren. Geen zorgen: je mag hier gerust wat van vinden.
Ze noemen de V8-elektromotoren ‘e-crates’, een variatie op de term crate engine. Dat duidt op los te bestellen motoren die in een kratje naar je huis komen. Ze zijn verkrijgbaar in alle bekende vormen waarin Amerikaanse V8-motoren normaal worden of werden geleverd. (Voor de liefhebber: small block, big block, flathead en Hemi.) En over een tijdje komt er zelfs een V12-variant. Het is ook niet alleen een ijdelheidsproject – elke motor kan rechtstreeks op de bijbehorende klassieker worden aangesloten met behulp van de standaard motorsteunen. Webb denkt zelfs dat je de volledige aandrijflijn in één weekend kunt installeren.
Er zijn verschillende prestatieniveaus om uit te kiezen. Het vermogen van de V8-elektromotoren schommelt in ieder geval tussen de 250 en 375 pk en het koppel is maximaal 700 Nm. Je kunt ook je eigen standaard uitlaatspruitstuk en uitgeholde carburateur monteren om het uiterlijk compleet te maken. Webb legde de elektrische kratmotor in een Ford Deuce Coupe uit 1932, in een Chevrolet Bel Air Convertible uit 1957 en in Chevrolet Camaro Z/28 uit 1969. Naar verwachting kosten de elektromotoren die eruitzien als een V8 zo’n 50.000 dollar per stuk, wat fors duurder is dan bijvoorbeeld de losse elektromotor van Ford.
Meer van TopGear


BMW M3 (G80) kleedt grille af

Elektrische Ford F-100 gebruikt motoren van Mach-E

BMW M2 met Hellcat-V8

Sung Kang (Han) bouwt een Datsun 240Z-rallyauto

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Dat is niet duur. Ik koop er 1 voor mijn project. De transitie wordt lachen.