
Het hing al een tijd in de lucht, maar sinds gisteren is het officieel. Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto’s aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto’s géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto’s mogen nog wel blijven rijden. Elektrische auto’s (waterstof en batterij) zullen vanaf dat moment de norm worden op de automarkt.
We spreken al een tijdje over het verbod op diesel- en benzineauto’s in 2035 en autofabrikanten stemden hun EV-planning er al op af. Maar officieel was het plan om nieuwe auto’s CO2-vrij te maken in 2035 nog niet goedgekeurd door het Europese Parlement. Dat is nu dus wel het geval, zelfs al kwam het er maar met een kleine meerderheid door.
Geldt het verbod op diesel- en benzineauto’s ook voor synthetische brandstoffen?
Er wordt door het Europees Parlement niet expliciet gesproken op een verbod op verbrandingsmotoren, maar simpelweg het verbod op CO2-uitstoot door de auto’s. In de praktijk komt dat dus wel neer op het verbannen van diesel- en benzinemotoren zoals we ze nu kennen. Ook nieuwe auto’s die lopen op synthetische brandstoffen zullen, zoals het nu staat, niet toegestaan zijn.
De synthetische brandstoffen of efuels zijn CO2-neutraal. Ze worden gemaakt met CO2 die uit de lucht wordt gevangen. Auto’s die de synthetische brandstoffen gebruiken, stoten dezelfde CO2 wel weer uit. Dat zijn dus geen ‘auto’s zonder CO2-uitstoot’. Veel automerken lobbyen nog wel voor deze peut (en investeren erin), dus wellicht dat er in de komende dertien jaar nog iets gaat veranderen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Verbod diesel- en benzineauto’s in 2035 goedgekeurd door Europees Parlement”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

‘Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor’

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Is het echt zo goedkoop om op LPG te rijden? En waarom doen we het dan niet allemaal?

Vanaf deze week komt er andere benzine uit de pomp (en dit merk je ervan)

Overzicht: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol

Accijnskorting op brandstof blijft in 2025 bestaan: zo hoog is de korting

Amerikanen zijn boos omdat benzine net zo duur is als in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Als het in 2035 niet meer gemaakt c.q verkocht mogen worden , wordt het lang leve de rijdende bommen. Wordt de natuur c.q Aarde nog sneller vervuild c.q warmer Waar gaat al dat vocht heen van de waterstof auto ‘s????? Oh ja is voor de volgende generatie toch
Cern centrale geeft meer problemen de centrale die nu draaien geef nu al problemen waar zijn we nu eigelijk mee bezich waterstof word nu al goed alternatief
In 2034 worden waarschijnlijk erg veel benzineauto’s gekocht en die de eerste 20 jaar niet vervangen.
Tsja. Dat krijg je er nou van als de ‘leiders’ een goed genoeg salaris mogen ontvangen waardoor zij nooit vanuit de lager gestelden van de bevolkingsgroepen hoeven te kijken en alles vanuit hun elitaire positie mogen beslissen over MILJOENEN anderen. Heerlijk! Dictatorschap verpakt als democratie van milieulobbyisten met leugens en doemscenario’s die miljoenen gezinnen, bedrijven en meer zal vernietigen. Maar hun eigen salaris zal overeind blijven staan.
Dit is dus de volgende stap in de realisatie van een alles overheersende overheid (europees) die het de burgers moeilijker wil maken om nog enigszins een bestaan te kunnen opbouwen. Ja ik begrijp de CO2 problematiek zoals die ons wordt voorgeschoteld maar ondertussen zijn er nog steeds kolencentrales en bio centrales die de situatie er niet beter op maken. Schijnheilig dus ook nog eens een keer. Bovendien wordt de burger dan toch echt gedwongen om elektrisch te gaan rijden, iets wat ook ik zou willen maar hellas kan bruin dat toch echt effe niet trekken. Ze zijn te duur. Ja, per kilometer zal het best minder kosten maar de aanschaf is nu gewoonweg te hoog. De actieradius is te laag en batterijen zijn niet milieuvriendelijk, vergaat dat niet. Daarbij komt dan ook nog dat de prijzen voor electriciteit reeds nu al stijgen dus op den duur zal het per kilometer niets meer gaan uitmaken. Zeker niet als men blijft weigeren om kerkcentrales te bouwen. Kortom de burger en dan meest die burgers die NIET in de stad wonen zijn ongeloofelijk de sjaak straks. Na het fiasco Corona, het klimaat, stikstof en alle andere bangmakerij, o ja, vergeet niet de thans stijgende brandstofprijzen door het beleid van die milieugekkies en daarbovenop nog de situatie in Ukraine, wordt dit dus de volgende levenskwaliteit verslechtering. Ik was al nooit voor de EU maar nu is toch echt de maat vol. Punt is alleen dat er geen groen gras meer over schijnt te zijn om naar te vluchten, het enige dat nog een optie is is revolutie.