
Ook zo’n hekel aan 100 rijden overdag? We willen niet zeggen dat we de reden achter de maatregel niet snappen (al is de stikstofwinst wat magertjes), maar jeetje, wat is het saai. Zeker als je een flinke rit hebt, voelt het alsof je er een eeuwigheid over doet. Dus: wanneer komt er weer een verhoging van de maximumsnelheid in Nederland?
Aan het AD vertelt Mark Habers van de VVD dat een verhoging van de maximumsnelheid deze kabinetsperiode niet gaat gebeuren. Als er niet weer een of andere affaire boven water komt, gaan ze dus op z’n vroegst in 2025 opnieuw babbelen over de maximumsnelheid in Nederland.
De verlaging van de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u is in het leven geroepen om de stikstofuitstoot in Nederland te verlagen. Het wagenpark moet dus voldoende vergroenen voordat de snelheid weer omhoog kan. Tegen het AD zegt Habers: ‘Er zal er dan wel heel veel zoefzoef moeten zijn met elektrische auto’s voordat we die discussie weer kunnen beginnen.’
Er moeten dus meer elektrische auto’s worden verkocht voordat we overdag mogelijk weer 130 kunnen rijden. Wat ergens ook weer krom is, want 130 met een EV kost je een hoop actieradius. Hoe dan ook: zelfs met genoeg stekkerauto’s is het nog maar de vraag of de snelheid weer omhoog gaat.
Gaat de verhoging van de maximumsnelheid er überhaupt komen?
Volgens de statistieken van Rijkswaterstaat is een maximumsnelheid van 100 km/u ook veiliger. Dat is een goed argument, dat moeten we toegeven. Daarbij moet wel gezegd worden dat de veiligheidssystemen alleen maar beter worden, wat 130 weer mogelijk zou maken. En ach, wie weet rijden auto’s tegen die tijd op de snelweg wel zelfstandig, en maken die vijf minuten extra niet uit als je toch een boekje zit te lezen.
Eén reactie op “Verhoging van de maximumsnelheid in Nederland? Daar zijn EV’s voor nodig”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Als je erop let, zie je dit bordje best vaak. Maar wat betekent het eigenlijk?

Deze stad heeft de vreemdste manier bedacht om hardrijders af te remmen

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Je verwacht het niet, maar deze rijstrook is volgens onderzoek echt het snelst in de file

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Juist bij elektrisch rijden is een hogere snelheid ongunstig omdat die naar verhouding zoveel meer gaat verbruiken.