
Ook zo’n hekel aan 100 rijden overdag? We willen niet zeggen dat we de reden achter de maatregel niet snappen (al is de stikstofwinst wat magertjes), maar jeetje, wat is het saai. Zeker als je een flinke rit hebt, voelt het alsof je er een eeuwigheid over doet. Dus: wanneer komt er weer een verhoging van de maximumsnelheid in Nederland?
Aan het AD vertelt Mark Habers van de VVD dat een verhoging van de maximumsnelheid deze kabinetsperiode niet gaat gebeuren. Als er niet weer een of andere affaire boven water komt, gaan ze dus op z’n vroegst in 2025 opnieuw babbelen over de maximumsnelheid in Nederland.
De verlaging van de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u is in het leven geroepen om de stikstofuitstoot in Nederland te verlagen. Het wagenpark moet dus voldoende vergroenen voordat de snelheid weer omhoog kan. Tegen het AD zegt Habers: ‘Er zal er dan wel heel veel zoefzoef moeten zijn met elektrische auto’s voordat we die discussie weer kunnen beginnen.’
Er moeten dus meer elektrische auto’s worden verkocht voordat we overdag mogelijk weer 130 kunnen rijden. Wat ergens ook weer krom is, want 130 met een EV kost je een hoop actieradius. Hoe dan ook: zelfs met genoeg stekkerauto’s is het nog maar de vraag of de snelheid weer omhoog gaat.
Gaat de verhoging van de maximumsnelheid er überhaupt komen?
Volgens de statistieken van Rijkswaterstaat is een maximumsnelheid van 100 km/u ook veiliger. Dat is een goed argument, dat moeten we toegeven. Daarbij moet wel gezegd worden dat de veiligheidssystemen alleen maar beter worden, wat 130 weer mogelijk zou maken. En ach, wie weet rijden auto’s tegen die tijd op de snelweg wel zelfstandig, en maken die vijf minuten extra niet uit als je toch een boekje zit te lezen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Verhoging van de maximumsnelheid in Nederland? Daar zijn EV’s voor nodig”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

‘Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor’

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Je verwacht het niet, maar deze rijstrook is volgens onderzoek echt het snelst in de file

De succesvolle flexflitser heeft één zwakke plek waardoor je ongestraft te hard kunt rijden

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Het is veiliger om vijf kilometer te hard te rijden dan te langzaam, maar hoe komt dat eigenlijk?

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Juist bij elektrisch rijden is een hogere snelheid ongunstig omdat die naar verhouding zoveel meer gaat verbruiken.