Ook zo’n hekel aan 100 rijden overdag? We willen niet zeggen dat we de reden achter de maatregel niet snappen (al is de stikstofwinst wat magertjes), maar jeetje, wat is het saai. Zeker als je een flinke rit hebt, voelt het alsof je er een eeuwigheid over doet. Dus: wanneer komt er weer een verhoging van de maximumsnelheid in Nederland?
Aan het AD vertelt Mark Habers van de VVD dat een verhoging van de maximumsnelheid deze kabinetsperiode niet gaat gebeuren. Als er niet weer een of andere affaire boven water komt, gaan ze dus op z’n vroegst in 2025 opnieuw babbelen over de maximumsnelheid in Nederland.
De verlaging van de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u is in het leven geroepen om de stikstofuitstoot in Nederland te verlagen. Het wagenpark moet dus voldoende vergroenen voordat de snelheid weer omhoog kan. Tegen het AD zegt Habers: ‘Er zal er dan wel heel veel zoefzoef moeten zijn met elektrische auto’s voordat we die discussie weer kunnen beginnen.’
Er moeten dus meer elektrische auto’s worden verkocht voordat we overdag mogelijk weer 130 kunnen rijden. Wat ergens ook weer krom is, want 130 met een EV kost je een hoop actieradius. Hoe dan ook: zelfs met genoeg stekkerauto’s is het nog maar de vraag of de snelheid weer omhoog gaat.
Gaat de verhoging van de maximumsnelheid er überhaupt komen?
Volgens de statistieken van Rijkswaterstaat is een maximumsnelheid van 100 km/u ook veiliger. Dat is een goed argument, dat moeten we toegeven. Daarbij moet wel gezegd worden dat de veiligheidssystemen alleen maar beter worden, wat 130 weer mogelijk zou maken. En ach, wie weet rijden auto’s tegen die tijd op de snelweg wel zelfstandig, en maken die vijf minuten extra niet uit als je toch een boekje zit te lezen.
Klinkt paradoxaal heeft op 22 april 2022 geschreven:
Juist bij elektrisch rijden is een hogere snelheid ongunstig omdat die naar verhouding zoveel meer gaat verbruiken.