
Ook zo’n hekel aan 100 rijden overdag? We willen niet zeggen dat we de reden achter de maatregel niet snappen (al is de stikstofwinst wat magertjes), maar jeetje, wat is het saai. Zeker als je een flinke rit hebt, voelt het alsof je er een eeuwigheid over doet. Dus: wanneer komt er weer een verhoging van de maximumsnelheid in Nederland?
Aan het AD vertelt Mark Habers van de VVD dat een verhoging van de maximumsnelheid deze kabinetsperiode niet gaat gebeuren. Als er niet weer een of andere affaire boven water komt, gaan ze dus op z’n vroegst in 2025 opnieuw babbelen over de maximumsnelheid in Nederland.
De verlaging van de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u is in het leven geroepen om de stikstofuitstoot in Nederland te verlagen. Het wagenpark moet dus voldoende vergroenen voordat de snelheid weer omhoog kan. Tegen het AD zegt Habers: ‘Er zal er dan wel heel veel zoefzoef moeten zijn met elektrische auto’s voordat we die discussie weer kunnen beginnen.’
Er moeten dus meer elektrische auto’s worden verkocht voordat we overdag mogelijk weer 130 kunnen rijden. Wat ergens ook weer krom is, want 130 met een EV kost je een hoop actieradius. Hoe dan ook: zelfs met genoeg stekkerauto’s is het nog maar de vraag of de snelheid weer omhoog gaat.
Gaat de verhoging van de maximumsnelheid er überhaupt komen?
Volgens de statistieken van Rijkswaterstaat is een maximumsnelheid van 100 km/u ook veiliger. Dat is een goed argument, dat moeten we toegeven. Daarbij moet wel gezegd worden dat de veiligheidssystemen alleen maar beter worden, wat 130 weer mogelijk zou maken. En ach, wie weet rijden auto’s tegen die tijd op de snelweg wel zelfstandig, en maken die vijf minuten extra niet uit als je toch een boekje zit te lezen.
Eén reactie op “Verhoging van de maximumsnelheid in Nederland? Daar zijn EV’s voor nodig”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Wanneer mag je op de openbare weg zonder geldige APK rijden zonder een boete te krijgen?

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Juist bij elektrisch rijden is een hogere snelheid ongunstig omdat die naar verhouding zoveel meer gaat verbruiken.