TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI. In TopGear Magazine 184 (eind september in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf 8 GTI
Locatie: Omgeving Wolfsburg
Weersomstandigheden: Zo bloedheet als hier
Vooruit, hij ziet er niet hetzelfde uit als de vorige
Nee, hè? De vormgeving van de Volkswagen Golf 8 GTI onderscheidt hem wel van zijn voorganger, met name door de tien mistlampen in de grille. En ja: die zijn inderdaad een beetje geleend van de Mégane RS. Onder het rode biesje in de bovenste grille zit nu bovendien een lichtstrip, waardoor de auto een soort oplichtende unibrow heeft. Als je de vorige generatie juist waardeerde om zijn ingetogenheid, zul je deze GTI misschien net te uitbundig vinden.
Hoe is het binnen in de Volkswagen Golf 8 GTI?
Op het dashboard zit nu ook het honingraatpatroontje en de stoelen zijn net een stapje sportiever vormgegeven. Ze zitten trouwens wel erg goed, met een soort verende middenbaan. De pook van de handbak is niet meer rond, maar achterop zitten nog wel de putjes van een golfbal, zoals de eerste GTI dat ook had.
De digitale tellers achter het stuur zijn nu rood en in bepaalde standen tuur je naar een groot GTI-logo. De sfeerverlichting kun je op verschillende kleuren zetten, maar we zouden hem ook lekker op rood laten staan. Verder heb je het minimalistische interieur van de Golf 8 dat ons nog niet volledig kon overtuigen (want wat is er mis met een paar knopjes?).
Hebben ze nou dezelfde motor opnieuw gebruikt?
De Golf 8 GTI krijgt 245 pk mee van Volkswagen, dat is evenveel als de vorige GTI Performance. Ze gebruiken hiervoor dezelfde motor als de vorige generatie, maar met een nieuwe turbo en hogere brandstofdruk. Dankzij een partikelfilter stoot de nieuwe GTI iets minder uit, wat altijd fijn is. Ook zou ie minimaal zuiniger moeten zijn, al moet je jezelf wat dat betreft niet rijk rekenen als je overstapt naar de nieuwe.
Het doel van de GTI is nooit geweest om je gezicht van vorm te laten veranderen tijdens het optrekken, daar is de Golf R voor. De GTI is een hete hatch voor dagelijks gebruik, en daar is hij meer dan potent genoeg voor. De 2.0 TSI trekt na een fractie turbogat al vanaf onderin met lekker veel koppel door en trakteert je daarbij op een rauw motorgeluid, dat iets wordt versterkt met een speakertje buiten de auto. Klinkt wel oké, en zo nu en dan krijg je een plofje bij gas los.
Hoe rijdt de Volkswagen Golf 8 GTI verder?
We kregen niet de meest inspirerende testroute van Volkswagen, en halverwege liep het navigatiesysteem vast waardoor we misschien zelfs een bochtig stukje hebben gemist. Maar zeker is dat de GTI aan het asfalt kleeft. Alle systemen werken nu samen en in de bochten zullen de adaptieve dempers individueel harder of zachter worden om meer grip te creëren, dit was bij de oude niet het geval.
In de Sport-stand kun je naar hartenlust gooien en smijten – er zal niets gebeuren. Bakken met grip. Zet hem in Individual en druk de dempers naar de maximale stand en Volkswagen belooft dat je de auto zelfs kan laten uitbreken. Ze laten ‘m zelfs minder soepel van het gas gaan om dat te bewerkstelligen. In de Comfort-stand is de nieuwe GTI zo comfortabel als elke andere Golf.
Qua rij-sensatie is de Volkswagen Golf 8 GTI geen auto die je vanaf de eerste seconden een grijs van oor tot oor geeft, daarvoor is het simpelweg te zeer een Golf. Dat klinkt heel flauw om te zeggen, maar dat is precies het doel van de GTI. Een auto die alles heel goed doet, maar nergens in uitblinkt. Een auto die je comfortabel naar de Furka-pas rijdt, maar die je daar meer dan genoeg rijplezier biedt om alle bochten te pakken. In de geest van de vorige GTI dus, maar allemaal net een tandje beter.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf 8 GTI in TopGear Magazine 184, vanaf 24 september in de winkel!
Reacties