
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI. In TopGear Magazine 184 (eind september in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf 8 GTI
Locatie: Omgeving Wolfsburg
Weersomstandigheden: Zo bloedheet als hier
Vooruit, hij ziet er niet hetzelfde uit als de vorige
Nee, hè? De vormgeving van de Volkswagen Golf 8 GTI onderscheidt hem wel van zijn voorganger, met name door de tien mistlampen in de grille. En ja: die zijn inderdaad een beetje geleend van de Mégane RS. Onder het rode biesje in de bovenste grille zit nu bovendien een lichtstrip, waardoor de auto een soort oplichtende unibrow heeft. Als je de vorige generatie juist waardeerde om zijn ingetogenheid, zul je deze GTI misschien net te uitbundig vinden.
Hoe is het binnen in de Volkswagen Golf 8 GTI?
Op het dashboard zit nu ook het honingraatpatroontje en de stoelen zijn net een stapje sportiever vormgegeven. Ze zitten trouwens wel erg goed, met een soort verende middenbaan. De pook van de handbak is niet meer rond, maar achterop zitten nog wel de putjes van een golfbal, zoals de eerste GTI dat ook had.
De digitale tellers achter het stuur zijn nu rood en in bepaalde standen tuur je naar een groot GTI-logo. De sfeerverlichting kun je op verschillende kleuren zetten, maar we zouden hem ook lekker op rood laten staan. Verder heb je het minimalistische interieur van de Golf 8 dat ons nog niet volledig kon overtuigen (want wat is er mis met een paar knopjes?).
Hebben ze nou dezelfde motor opnieuw gebruikt?
De Golf 8 GTI krijgt 245 pk mee van Volkswagen, dat is evenveel als de vorige GTI Performance. Ze gebruiken hiervoor dezelfde motor als de vorige generatie, maar met een nieuwe turbo en hogere brandstofdruk. Dankzij een partikelfilter stoot de nieuwe GTI iets minder uit, wat altijd fijn is. Ook zou ie minimaal zuiniger moeten zijn, al moet je jezelf wat dat betreft niet rijk rekenen als je overstapt naar de nieuwe.
Het doel van de GTI is nooit geweest om je gezicht van vorm te laten veranderen tijdens het optrekken, daar is de Golf R voor. De GTI is een hete hatch voor dagelijks gebruik, en daar is hij meer dan potent genoeg voor. De 2.0 TSI trekt na een fractie turbogat al vanaf onderin met lekker veel koppel door en trakteert je daarbij op een rauw motorgeluid, dat iets wordt versterkt met een speakertje buiten de auto. Klinkt wel oké, en zo nu en dan krijg je een plofje bij gas los.
Hoe rijdt de Volkswagen Golf 8 GTI verder?
We kregen niet de meest inspirerende testroute van Volkswagen, en halverwege liep het navigatiesysteem vast waardoor we misschien zelfs een bochtig stukje hebben gemist. Maar zeker is dat de GTI aan het asfalt kleeft. Alle systemen werken nu samen en in de bochten zullen de adaptieve dempers individueel harder of zachter worden om meer grip te creëren, dit was bij de oude niet het geval.
In de Sport-stand kun je naar hartenlust gooien en smijten – er zal niets gebeuren. Bakken met grip. Zet hem in Individual en druk de dempers naar de maximale stand en Volkswagen belooft dat je de auto zelfs kan laten uitbreken. Ze laten ‘m zelfs minder soepel van het gas gaan om dat te bewerkstelligen. In de Comfort-stand is de nieuwe GTI zo comfortabel als elke andere Golf.
Qua rij-sensatie is de Volkswagen Golf 8 GTI geen auto die je vanaf de eerste seconden een grijs van oor tot oor geeft, daarvoor is het simpelweg te zeer een Golf. Dat klinkt heel flauw om te zeggen, maar dat is precies het doel van de GTI. Een auto die alles heel goed doet, maar nergens in uitblinkt. Een auto die je comfortabel naar de Furka-pas rijdt, maar die je daar meer dan genoeg rijplezier biedt om alle bochten te pakken. In de geest van de vorige GTI dus, maar allemaal net een tandje beter.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf 8 GTI in TopGear Magazine 184, vanaf 24 september in de winkel!
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten
