
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI. In TopGear Magazine 184 (eind september in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf 8 GTI
Locatie: Omgeving Wolfsburg
Weersomstandigheden: Zo bloedheet als hier
Vooruit, hij ziet er niet hetzelfde uit als de vorige
Nee, hè? De vormgeving van de Volkswagen Golf 8 GTI onderscheidt hem wel van zijn voorganger, met name door de tien mistlampen in de grille. En ja: die zijn inderdaad een beetje geleend van de Mégane RS. Onder het rode biesje in de bovenste grille zit nu bovendien een lichtstrip, waardoor de auto een soort oplichtende unibrow heeft. Als je de vorige generatie juist waardeerde om zijn ingetogenheid, zul je deze GTI misschien net te uitbundig vinden.
Hoe is het binnen in de Volkswagen Golf 8 GTI?
Op het dashboard zit nu ook het honingraatpatroontje en de stoelen zijn net een stapje sportiever vormgegeven. Ze zitten trouwens wel erg goed, met een soort verende middenbaan. De pook van de handbak is niet meer rond, maar achterop zitten nog wel de putjes van een golfbal, zoals de eerste GTI dat ook had.
De digitale tellers achter het stuur zijn nu rood en in bepaalde standen tuur je naar een groot GTI-logo. De sfeerverlichting kun je op verschillende kleuren zetten, maar we zouden hem ook lekker op rood laten staan. Verder heb je het minimalistische interieur van de Golf 8 dat ons nog niet volledig kon overtuigen (want wat is er mis met een paar knopjes?).
Hebben ze nou dezelfde motor opnieuw gebruikt?
De Golf 8 GTI krijgt 245 pk mee van Volkswagen, dat is evenveel als de vorige GTI Performance. Ze gebruiken hiervoor dezelfde motor als de vorige generatie, maar met een nieuwe turbo en hogere brandstofdruk. Dankzij een partikelfilter stoot de nieuwe GTI iets minder uit, wat altijd fijn is. Ook zou ie minimaal zuiniger moeten zijn, al moet je jezelf wat dat betreft niet rijk rekenen als je overstapt naar de nieuwe.
Het doel van de GTI is nooit geweest om je gezicht van vorm te laten veranderen tijdens het optrekken, daar is de Golf R voor. De GTI is een hete hatch voor dagelijks gebruik, en daar is hij meer dan potent genoeg voor. De 2.0 TSI trekt na een fractie turbogat al vanaf onderin met lekker veel koppel door en trakteert je daarbij op een rauw motorgeluid, dat iets wordt versterkt met een speakertje buiten de auto. Klinkt wel oké, en zo nu en dan krijg je een plofje bij gas los.
Hoe rijdt de Volkswagen Golf 8 GTI verder?
We kregen niet de meest inspirerende testroute van Volkswagen, en halverwege liep het navigatiesysteem vast waardoor we misschien zelfs een bochtig stukje hebben gemist. Maar zeker is dat de GTI aan het asfalt kleeft. Alle systemen werken nu samen en in de bochten zullen de adaptieve dempers individueel harder of zachter worden om meer grip te creëren, dit was bij de oude niet het geval.
In de Sport-stand kun je naar hartenlust gooien en smijten – er zal niets gebeuren. Bakken met grip. Zet hem in Individual en druk de dempers naar de maximale stand en Volkswagen belooft dat je de auto zelfs kan laten uitbreken. Ze laten ‘m zelfs minder soepel van het gas gaan om dat te bewerkstelligen. In de Comfort-stand is de nieuwe GTI zo comfortabel als elke andere Golf.
Qua rij-sensatie is de Volkswagen Golf 8 GTI geen auto die je vanaf de eerste seconden een grijs van oor tot oor geeft, daarvoor is het simpelweg te zeer een Golf. Dat klinkt heel flauw om te zeggen, maar dat is precies het doel van de GTI. Een auto die alles heel goed doet, maar nergens in uitblinkt. Een auto die je comfortabel naar de Furka-pas rijdt, maar die je daar meer dan genoeg rijplezier biedt om alle bochten te pakken. In de geest van de vorige GTI dus, maar allemaal net een tandje beter.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf 8 GTI in TopGear Magazine 184, vanaf 24 september in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)
