
Zat mensen met RS 3-budgetten kiezen voor de meer ingetogen Golf R. Ze willen geen uitbundigheid, maar wel snelheid. Dikke Golfjes met alle opties, Audi-kleuren en prijzen richting de 80.000 euro komen geregeld voor. De markt is klaar voor een nog dikkere Volkswagen Golf R, met RS 3-power.
‘Het R-label gaat extreem’, zegt Jürgen Stackmann, sales en marketing-baas bij VW, tegen Auto Express. ‘De rol van R is dat het de rationaliteit voorbij gaat. Niemand heeft een compacte auto met 405 pk nodig, maar er is een plek voor. Dat is zeker het territorium van R.’
Technisch is het mogelijk om een Volkswagen Golf 8 R met 400 pk te produceren. Volkswagen plaagt al tijden met een Golf R 400 (in de foto’s hierboven) en tuners als Oettinger pompen al jaren 400 pk uit de 2.0 TSI. Het 400 R-studiemodel met 400 pk en 450 Nm. In 3,9 seconden zat de Golf op de 100 km/u en de topsnelheid was zelfs 280 km/u.
De Golf 8 krijgt het 48-volt mild-hybridesysteem dat je nu ook vindt in Audi’s en Bentleys. De kleine elektromotor helpt nog een handje bij de acceleratie, dus verwacht spectaculaire specificaties als het systeem ook naar de R komt. De grote vraag is: hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de RS 3 in hemelsnaam? Volkswagen onthult aan het eind van juni 2019 de nieuwe Golf. Op de R-versie moet je nog iets langer wachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Een genoeg aan paarden, dat ervaar ik niet. Althans ik best kan genieten van rustig rijden door mooie landschappen met een auto van 80pk. Sterker nog, ik rij als een oude man. Maar soms is het tijd om op een circuit lekker vol de bochten te pakken.
Die zullen wel erg snel afschrijven want wie wil er nu een vrij kleine Volkswagen van meer dan 80 mille?