
Zat mensen met RS 3-budgetten kiezen voor de meer ingetogen Golf R. Ze willen geen uitbundigheid, maar wel snelheid. Dikke Golfjes met alle opties, Audi-kleuren en prijzen richting de 80.000 euro komen geregeld voor. De markt is klaar voor een nog dikkere Volkswagen Golf R, met RS 3-power.
‘Het R-label gaat extreem’, zegt Jürgen Stackmann, sales en marketing-baas bij VW, tegen Auto Express. ‘De rol van R is dat het de rationaliteit voorbij gaat. Niemand heeft een compacte auto met 405 pk nodig, maar er is een plek voor. Dat is zeker het territorium van R.’
Technisch is het mogelijk om een Volkswagen Golf 8 R met 400 pk te produceren. Volkswagen plaagt al tijden met een Golf R 400 (in de foto’s hierboven) en tuners als Oettinger pompen al jaren 400 pk uit de 2.0 TSI. Het 400 R-studiemodel met 400 pk en 450 Nm. In 3,9 seconden zat de Golf op de 100 km/u en de topsnelheid was zelfs 280 km/u.
De Golf 8 krijgt het 48-volt mild-hybridesysteem dat je nu ook vindt in Audi’s en Bentleys. De kleine elektromotor helpt nog een handje bij de acceleratie, dus verwacht spectaculaire specificaties als het systeem ook naar de R komt. De grote vraag is: hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de RS 3 in hemelsnaam? Volkswagen onthult aan het eind van juni 2019 de nieuwe Golf. Op de R-versie moet je nog iets langer wachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Een genoeg aan paarden, dat ervaar ik niet. Althans ik best kan genieten van rustig rijden door mooie landschappen met een auto van 80pk. Sterker nog, ik rij als een oude man. Maar soms is het tijd om op een circuit lekker vol de bochten te pakken.
Die zullen wel erg snel afschrijven want wie wil er nu een vrij kleine Volkswagen van meer dan 80 mille?