
Zat mensen met RS 3-budgetten kiezen voor de meer ingetogen Golf R. Ze willen geen uitbundigheid, maar wel snelheid. Dikke Golfjes met alle opties, Audi-kleuren en prijzen richting de 80.000 euro komen geregeld voor. De markt is klaar voor een nog dikkere Volkswagen Golf R, met RS 3-power.
‘Het R-label gaat extreem’, zegt Jürgen Stackmann, sales en marketing-baas bij VW, tegen Auto Express. ‘De rol van R is dat het de rationaliteit voorbij gaat. Niemand heeft een compacte auto met 405 pk nodig, maar er is een plek voor. Dat is zeker het territorium van R.’
Technisch is het mogelijk om een Volkswagen Golf 8 R met 400 pk te produceren. Volkswagen plaagt al tijden met een Golf R 400 (in de foto’s hierboven) en tuners als Oettinger pompen al jaren 400 pk uit de 2.0 TSI. Het 400 R-studiemodel met 400 pk en 450 Nm. In 3,9 seconden zat de Golf op de 100 km/u en de topsnelheid was zelfs 280 km/u.
De Golf 8 krijgt het 48-volt mild-hybridesysteem dat je nu ook vindt in Audi’s en Bentleys. De kleine elektromotor helpt nog een handje bij de acceleratie, dus verwacht spectaculaire specificaties als het systeem ook naar de R komt. De grote vraag is: hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de RS 3 in hemelsnaam? Volkswagen onthult aan het eind van juni 2019 de nieuwe Golf. Op de R-versie moet je nog iets langer wachten.
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Een genoeg aan paarden, dat ervaar ik niet. Althans ik best kan genieten van rustig rijden door mooie landschappen met een auto van 80pk. Sterker nog, ik rij als een oude man. Maar soms is het tijd om op een circuit lekker vol de bochten te pakken.
Die zullen wel erg snel afschrijven want wie wil er nu een vrij kleine Volkswagen van meer dan 80 mille?