
Zat mensen met RS 3-budgetten kiezen voor de meer ingetogen Golf R. Ze willen geen uitbundigheid, maar wel snelheid. Dikke Golfjes met alle opties, Audi-kleuren en prijzen richting de 80.000 euro komen geregeld voor. De markt is klaar voor een nog dikkere Volkswagen Golf R, met RS 3-power.
‘Het R-label gaat extreem’, zegt Jürgen Stackmann, sales en marketing-baas bij VW, tegen Auto Express. ‘De rol van R is dat het de rationaliteit voorbij gaat. Niemand heeft een compacte auto met 405 pk nodig, maar er is een plek voor. Dat is zeker het territorium van R.’
Technisch is het mogelijk om een Volkswagen Golf 8 R met 400 pk te produceren. Volkswagen plaagt al tijden met een Golf R 400 (in de foto’s hierboven) en tuners als Oettinger pompen al jaren 400 pk uit de 2.0 TSI. Het 400 R-studiemodel met 400 pk en 450 Nm. In 3,9 seconden zat de Golf op de 100 km/u en de topsnelheid was zelfs 280 km/u.
De Golf 8 krijgt het 48-volt mild-hybridesysteem dat je nu ook vindt in Audi’s en Bentleys. De kleine elektromotor helpt nog een handje bij de acceleratie, dus verwacht spectaculaire specificaties als het systeem ook naar de R komt. De grote vraag is: hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de RS 3 in hemelsnaam? Volkswagen onthult aan het eind van juni 2019 de nieuwe Golf. Op de R-versie moet je nog iets langer wachten.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Flitsmeister gaat je vanaf nu niet meer waarschuwen voor deze (vervelende) camera’s

Zelfs binnen Europa kan het je extra geld kosten om Google Maps te gebruiken op vakantie

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

Een genoeg aan paarden, dat ervaar ik niet. Althans ik best kan genieten van rustig rijden door mooie landschappen met een auto van 80pk. Sterker nog, ik rij als een oude man. Maar soms is het tijd om op een circuit lekker vol de bochten te pakken.
Die zullen wel erg snel afschrijven want wie wil er nu een vrij kleine Volkswagen van meer dan 80 mille?