Zat mensen met RS 3-budgetten kiezen voor de meer ingetogen Golf R. Ze willen geen uitbundigheid, maar wel snelheid. Dikke Golfjes met alle opties, Audi-kleuren en prijzen richting de 80.000 euro komen geregeld voor. De markt is klaar voor een nog dikkere Volkswagen Golf R, met RS 3-power.
‘Het R-label gaat extreem’, zegt Jürgen Stackmann, sales en marketing-baas bij VW, tegen Auto Express. ‘De rol van R is dat het de rationaliteit voorbij gaat. Niemand heeft een compacte auto met 405 pk nodig, maar er is een plek voor. Dat is zeker het territorium van R.’
Technisch is het mogelijk om een Volkswagen Golf 8 R met 400 pk te produceren. Volkswagen plaagt al tijden met een Golf R 400 (in de foto’s hierboven) en tuners als Oettinger pompen al jaren 400 pk uit de 2.0 TSI. Het 400 R-studiemodel met 400 pk en 450 Nm. In 3,9 seconden zat de Golf op de 100 km/u en de topsnelheid was zelfs 280 km/u.
De Golf 8 krijgt het 48-volt mild-hybridesysteem dat je nu ook vindt in Audi’s en Bentleys. De kleine elektromotor helpt nog een handje bij de acceleratie, dus verwacht spectaculaire specificaties als het systeem ook naar de R komt. De grote vraag is: hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de RS 3 in hemelsnaam? Volkswagen onthult aan het eind van juni 2019 de nieuwe Golf. Op de R-versie moet je nog iets langer wachten.
i-dtec 3 heeft op 18 juni 2018 geschreven:
Een genoeg aan paarden, dat ervaar ik niet. Althans ik best kan genieten van rustig rijden door mooie landschappen met een auto van 80pk. Sterker nog, ik rij als een oude man. Maar soms is het tijd om op een circuit lekker vol de bochten te pakken.
Chris heeft op 1 juni 2018 geschreven:
Die zullen wel erg snel afschrijven want wie wil er nu een vrij kleine Volkswagen van meer dan 80 mille?