Na het lezen van dit bericht zal je telefoon afgaan. Zet je gezichtsuitdrukking op standje ‘doodsbang’ en neem op. ’75 weken’, fluistert een onheilspellende kinderstem uit Wolfsburg. Nee, dat is niet je sterfdatum. Dan rolt de eerste Volkswagen Golf 8 van de fabrieksbanden. De releasedatum van de Volkswagen Golf 8 is dus eind juni 2019.

Investering voor de Volkswagen Golf 8

Volkswagen investeert 1,8 miljard in de nieuwe Golf. Van zijn voorganger pompt de fabriek er op dit moment 2.000 exemplaren per dag uit. Wereldwijd is het model nog altijd retepopulair: hij wordt in 108 landen geleverd en sinds 1974 verkocht Volkswagen al meer dan 35 miljoen Golfjes.

De Volkswagen Golf 8 zal altijd online zijn. Of ‘altijd connected’, zoals VW het zelf noemt. ‘Großer Bruder beobachtet dich.’ Het dashboard is uiteraard digitaal, zoals bij de huidige Golf ook al het geval is, en hij zal ‘vele autonome rijfuncties’ hebben.

MQB-platform

De nieuwe Golf staat op het MQB-platform. De afkorting staat voor Modularer Querbaukasten. Op het modulaire platform staat nu bijvoorbeeld al de Polo, Golf, Passat, Plus de Audi A1, A3, Q3, Q1 en TT. Het voordeel van zo’n platform is dat je veel dingen maar één keer hoeft te ontwikkelen. Dat scheelt geld. Volkswagen kan het platform makkelijk schalen en ander inrichten voor de Volkswagen Golf 8. Dat betekent ook dat de techniek van andere VAG-auto’s makkelijk over te zetten is. Zo krijgt de Volkswagen Golf 8 bijvoorbeeld het 48v-systeem uit de Audi A7.

48v-systeem voor nieuwe Golf

Geen zorgen over je telefoon, de oplader geeft nog altijd 12v. Het systeem geeft stroom aan een elektromotor die de verbrandingsmotor een handje helpt. Een ‘mild hybrid’ heet dat. De elektromotor drijft dus niet direct de wielen aan, maar zit echt op de motor. Dezelfde motor dient ook als startmotor en als dynamo. Het voegt dus nauwelijks gewicht toe en reduceert het brandstofverbruik. Zoek tegen die tijd in de prijslijsten naar de Volkswagen Golf MHEV (mild hybrid electric vehicles). De Volkswagen Golf 8 MHEV Plus heeft volgens Autocar zelfs een losse elektromotor bij de voorwielen.

En de Volkswagen Golf 8 GTI?

Over de leukste Golf is nog niets bekend. Bij de Polo kwam de GTI direct mee met de onthulling, maar vermoedelijk volgt de Volkswagen Golf 8 GTI iets later. Het is namelijk veel te belangrijk nieuws om onder te laten sneeuwen door de burgerversie. Als we een voorzichtige voorspelling mogen doen, vermoeden we dat de Golf 8 GTI gewoon een 2,0-liter viercilinder en voorwielaandrijving krijgt.

Krijgt de nieuwe Golf 8 GTI meer dan 280 pk?

Waar de nieuwe Mégane RS al op de 280 pk zit, hopen we dat de Golf 8 GTI gewoon normaal doet en het op maximaal 250 houdt. Alles daarboven is gewoon voor de R-versie met vierwielaandrijving. Die zit inmiddels al op de 310 pk.

Geef ons rode lak, ruitjesbekleding, een handbak en als het even kan een sperdifferentieel. Dan hoor je ons voorlopig nergens over klagen. Wel juichen we een mooie hot hatch-strijd op de Nürburgring toe. Een eventuele Clubsport-uitvoering van de Volkswagen Golf 8 GTI mag van ons gerust haasje-over gaan spelen met de Mégane RS en de Honda Civic Type R.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)