
Na het lezen van dit bericht zal je telefoon afgaan. Zet je gezichtsuitdrukking op standje ‘doodsbang’ en neem op. ’75 weken’, fluistert een onheilspellende kinderstem uit Wolfsburg. Nee, dat is niet je sterfdatum. Dan rolt de eerste Volkswagen Golf 8 van de fabrieksbanden. De releasedatum van de Volkswagen Golf 8 is dus eind juni 2019.
Investering voor de Volkswagen Golf 8
Volkswagen investeert 1,8 miljard in de nieuwe Golf. Van zijn voorganger pompt de fabriek er op dit moment 2.000 exemplaren per dag uit. Wereldwijd is het model nog altijd retepopulair: hij wordt in 108 landen geleverd en sinds 1974 verkocht Volkswagen al meer dan 35 miljoen Golfjes.
De Volkswagen Golf 8 zal altijd online zijn. Of ‘altijd connected’, zoals VW het zelf noemt. ‘Großer Bruder beobachtet dich.’ Het dashboard is uiteraard digitaal, zoals bij de huidige Golf ook al het geval is, en hij zal ‘vele autonome rijfuncties’ hebben.
MQB-platform
De nieuwe Golf staat op het MQB-platform. De afkorting staat voor Modularer Querbaukasten. Op het modulaire platform staat nu bijvoorbeeld al de Polo, Golf, Passat, Plus de Audi A1, A3, Q3, Q1 en TT. Het voordeel van zo’n platform is dat je veel dingen maar één keer hoeft te ontwikkelen. Dat scheelt geld. Volkswagen kan het platform makkelijk schalen en ander inrichten voor de Volkswagen Golf 8. Dat betekent ook dat de techniek van andere VAG-auto’s makkelijk over te zetten is. Zo krijgt de Volkswagen Golf 8 bijvoorbeeld het 48v-systeem uit de Audi A7.
48v-systeem voor nieuwe Golf
Geen zorgen over je telefoon, de oplader geeft nog altijd 12v. Het systeem geeft stroom aan een elektromotor die de verbrandingsmotor een handje helpt. Een ‘mild hybrid’ heet dat. De elektromotor drijft dus niet direct de wielen aan, maar zit echt op de motor. Dezelfde motor dient ook als startmotor en als dynamo. Het voegt dus nauwelijks gewicht toe en reduceert het brandstofverbruik. Zoek tegen die tijd in de prijslijsten naar de Volkswagen Golf MHEV (mild hybrid electric vehicles). De Volkswagen Golf 8 MHEV Plus heeft volgens Autocar zelfs een losse elektromotor bij de voorwielen.
En de Volkswagen Golf 8 GTI?
Over de leukste Golf is nog niets bekend. Bij de Polo kwam de GTI direct mee met de onthulling, maar vermoedelijk volgt de Volkswagen Golf 8 GTI iets later. Het is namelijk veel te belangrijk nieuws om onder te laten sneeuwen door de burgerversie. Als we een voorzichtige voorspelling mogen doen, vermoeden we dat de Golf 8 GTI gewoon een 2,0-liter viercilinder en voorwielaandrijving krijgt.
Krijgt de nieuwe Golf 8 GTI meer dan 280 pk?
Waar de nieuwe Mégane RS al op de 280 pk zit, hopen we dat de Golf 8 GTI gewoon normaal doet en het op maximaal 250 houdt. Alles daarboven is gewoon voor de R-versie met vierwielaandrijving. Die zit inmiddels al op de 310 pk.
Geef ons rode lak, ruitjesbekleding, een handbak en als het even kan een sperdifferentieel. Dan hoor je ons voorlopig nergens over klagen. Wel juichen we een mooie hot hatch-strijd op de Nürburgring toe. Een eventuele Clubsport-uitvoering van de Volkswagen Golf 8 GTI mag van ons gerust haasje-over gaan spelen met de Mégane RS en de Honda Civic Type R.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
