
Groeispurtje, hoor. De Volkswagen Golf 8 Variant is 35 centimeter langer dan de Golf die al in de showroom staat. Extra bijzonder is de wielbasis. Bij de Seat Leon ST en de Skoda Octavia ST bleef de wielbasis gelijk aan de hatchback, maar bij de Golf groeit de wielbasis met 6,7 centimeter. Waarom de Golf wel en de rest niet? Op die vraag krijgen we geen duidelijk antwoord. Waarschijnlijk merkte ook Volkswagen dat de auto’s uit de groep wel bijzonder veel op elkaar gingen lijken.
De bagageruimte van de Volkswagen Golf Variant meet 1.642 liter, wat meer is dan een Volvo V60 of een BMW 3-serie Touring. Met een totale lengte van 4,633 meter is de Golf 8 Variant 349 millimeter langer dan de vorige generatie. Check maar eens hoe lang hij eruitziet als je hem driekwart van achter bekijkt. Alsof de achterkant ergens bleef hangen, maar de voorkant doorreed. De Skoda Superb Combi blijft de Golf trouwens voor, die meet 4,856 meter.
Geen Volkswagen Golf Alltrack voor Nederland
De hogere Volkswagen Golf 8 Alltrack komt helaas niet naar Nederland. De boswachterstation is altijd voorzien van de 2.0 TDI met 200 pk uit de Golf GTD, plus vierwielaandrijving. In Nederland zou het model sowieso al weinig kopers trekken en met zo’n aandrijflijn zou hij waarschijnlijk flink aan de prijs zijn vanwege de BPM. Zelf uit Duitsland halen, dus.
De prijzen van de Volkswagen Golf Variant volgen snel. Hij verschijnt ergens in het vierde kwartaal van dit jaar al in de showrooms. Qua motoren moet je rekening houden met wat er nu al aangeboden wordt in de normale Golf, met uitzondering van de GTI en de GTD.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Kijk uit in deze Nederlandse stad: als je niet oplet krijg je een wielklem (en moet jij de boetes betalen)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

[…] extra kost? 0,2 seconde van je 0-100-tijd. Je kijkt naar de Volkswagen Golf R Variant met 611 liter bagageruimte, of 1.642 liter met de achterbank plat. Nog belangrijker: ook deze familiebak krijgt 320 pk en vierwielaandrijving. […]