Zeg hallo tegen de laatste Volkswagen Golf die een benzinemotor krijgt. VW hoopt richting het einde van het decennium de volgende generatie van het bestverkochte VW-model ooit te presenteren. Maar voor het zover is, mogen we eerst even genieten van de facelift van de huidige Volkswagen Golf, die het merk in 2024 uitbrengt. Want VW heeft wel wat meer gedaan dan alleen een nieuw bumpertje.
Zo wisten we al dat het interieur wat aanpassingen zou krijgen. Er komt ChatGPT als back-up voor de spraakgestuurde assistent, fysieke knoppen op het stuur (‘op veler verzoek’, beaamt VW) en er is een nieuw scherm dat 12,9 inch groot is.
De Volkswagen Golf GTI na de facelift van 2024
Laten we maar beginnen met de meest geliefde Golf, de GTI. De beroemde uitvoering met rode accenten krijgt speciale velgen die een beetje doen denken aan de wielen onder Alfa Romeo’s. Zie jij het ook? Verder wordt de Golf GTI een stukje sterker. De 2,0-liter viercilinder turbomotor produceerde in de pre-facelift Golf 8 oorspronkelijk 245 pk. Na de facelift komt daar 20 pk bij.
De Golf GTI is daarmee niet de sterkste Golf van de 8.5-generatie. De plug-in hybride Golf GTE met 1,5-liter turbomotor komt aan 272 pk. Er is vooralsnog (nog) geen Golf R met de facelift aangekondigd, maar ja, die klanten willen toch geen benzinemotor meer.
Wie liever deels elektrisch rijdt, kan voor de GTE of eHybrid gaan. Deze uitvoeringen krijgen een nieuwe hybride aandrijflijn die zorgt voor 100 kilometer aan elektrisch rijbereik. Vóór de facelift kwam de eHybrid 71 kilometer ver en de GTE maar 60 kilometer. Opladen kan nu met maximaal 50 kW. Laat je de batterij en benzinemotor samenwerken, dan kun tot 1.000 kilometer ver komen met een volle tank en volle accu. Net als voorheen heeft de eHybrid een minder sterke versie van de GTE-aandrijflijn. Je hebt bij deze uitvoering 204 pk.
Wat verandert er nog meer aan de Volkswagen Golf?
Verder krijgen de GTI, GTE en Variant een scherpere voorbumper met een soort van krulsnor. Het vooraanzicht van de eHybrid is wat braver. Daarnaast zijn de koplampen en achterlichten bijgewerkt en zijn er lichtmetalen velgen van 16 tot 19 inch. Optioneel monteert Volkswagen een verlicht VW-logo op de neus, wat het merk voor het eerst doet op een Europese auto.
Verder zijn er natuurlijk wat extra veiligheidssystemen toegevoegd. Bij het parkeren piept de Golf nu niet meer alleen, maar kan hij ook gas bij geven of extra remmen wanneer het bijna fout gaat. Ook neemt Volkswagen een Tesla-gimmickje over: je kunt naast de auto gaan staan en hem via een app inparkeren.
De Volkswagen Golf krijgt na zijn facelift ook een nieuwe Variant
Liefhebbers van de Golf-stationwagen hadden misschien graag gezien dat Volkswagen de laatste uitgerekte benzine-Golf zou uitbrengen als eHybrid, GTE of GTI. Helaas is dit niet het geval. Klanten van de Volkswagen Golf Variant moeten het doen met een mild-hybride aandrijflijn of een pure turbobenzinemotor. Ze zijn er beide met 115 en 150 pk. De mild-hybride is altijd een automaat en de benzineversie heeft altijd een handbak.
Nog voor we de vernieuwde Golf in levenden lijve hebben gezien, laat staan dat we erin hebben gereden, lijkt het erop dat Volkswagen goed werk geleverd heeft. Het opgefriste uiterlijk, de nieuwe aandrijflijnen en aanpassingen aan het interieur zullen van de Golf 8.5 wederom een succes maken. Wat de facelift met de prijzen van de Golf doet, weten we nog niet, maar die informatie zal niet lang op zich laten wachten.
Gerrit heeft op 6 mei 2024 geschreven:
Geen eHybrid in de golfvariant vind ik een onvergeeflijke vergissing van Volkswagen. Als je de golf te klein vindt en de nieuwe Passat variant te groot en graag eHybrid wilt rijden word je gedwongen uit te wijken naar een ander merk.
Golf 8 R heeft op 4 februari 2024 geschreven:
Golf 8 is veel mooier lijkt net of er een iPad op het Dashboard is geplakt. Die knopjes op het stuur is ook wel erg ouderwets op de facelift terug in de tijd net zoals het Dashboard.