
Zeg hallo tegen de laatste Volkswagen Golf die een benzinemotor krijgt. VW hoopt richting het einde van het decennium de volgende generatie van het bestverkochte VW-model ooit te presenteren. Maar voor het zover is, mogen we eerst even genieten van de facelift van de huidige Volkswagen Golf, die het merk in 2024 uitbrengt. Want VW heeft wel wat meer gedaan dan alleen een nieuw bumpertje.
Zo wisten we al dat het interieur wat aanpassingen zou krijgen. Er komt ChatGPT als back-up voor de spraakgestuurde assistent, fysieke knoppen op het stuur (‘op veler verzoek’, beaamt VW) en er is een nieuw scherm dat 12,9 inch groot is.
De Volkswagen Golf GTI na de facelift van 2024
Laten we maar beginnen met de meest geliefde Golf, de GTI. De beroemde uitvoering met rode accenten krijgt speciale velgen die een beetje doen denken aan de wielen onder Alfa Romeo’s. Zie jij het ook? Verder wordt de Golf GTI een stukje sterker. De 2,0-liter viercilinder turbomotor produceerde in de pre-facelift Golf 8 oorspronkelijk 245 pk. Na de facelift komt daar 20 pk bij.
Lees ook: Hoe rijdt de Golf eHybrid (PHEV) met 144 kilometer actieradius?
De Golf GTI is daarmee niet de sterkste Golf van de 8.5-generatie. De plug-in hybride Golf GTE met 1,5-liter turbomotor komt aan 272 pk. Er is vooralsnog (nog) geen Golf R met de facelift aangekondigd, maar ja, die klanten willen toch geen benzinemotor meer.
Wie liever deels elektrisch rijdt, kan voor de GTE of eHybrid gaan. Deze uitvoeringen krijgen een nieuwe hybride aandrijflijn die zorgt voor 100 kilometer aan elektrisch rijbereik. Vóór de facelift kwam de eHybrid 71 kilometer ver en de GTE maar 60 kilometer. Opladen kan nu met maximaal 50 kW. Laat je de batterij en benzinemotor samenwerken, dan kun tot 1.000 kilometer ver komen met een volle tank en volle accu. Net als voorheen heeft de eHybrid een minder sterke versie van de GTE-aandrijflijn. Je hebt bij deze uitvoering 204 pk.
Wat verandert er nog meer aan de Volkswagen Golf?
Verder krijgen de GTI, GTE en Variant een scherpere voorbumper met een soort van krulsnor. Het vooraanzicht van de eHybrid is wat braver. Daarnaast zijn de koplampen en achterlichten bijgewerkt en zijn er lichtmetalen velgen van 16 tot 19 inch. Optioneel monteert Volkswagen een verlicht VW-logo op de neus, wat het merk voor het eerst doet op een Europese auto.
Verder zijn er natuurlijk wat extra veiligheidssystemen toegevoegd. Bij het parkeren piept de Golf nu niet meer alleen, maar kan hij ook gas bij geven of extra remmen wanneer het bijna fout gaat. Ook neemt Volkswagen een Tesla-gimmickje over: je kunt naast de auto gaan staan en hem via een app inparkeren.
De Volkswagen Golf krijgt na zijn facelift ook een nieuwe Variant
Liefhebbers van de Golf-stationwagen hadden misschien graag gezien dat Volkswagen de laatste uitgerekte benzine-Golf zou uitbrengen als eHybrid, GTE of GTI. Helaas is dit niet het geval. Klanten van de Volkswagen Golf Variant moeten het doen met een mild-hybride aandrijflijn of een pure turbobenzinemotor. Ze zijn er beide met 115 en 150 pk. De mild-hybride is altijd een automaat en de benzineversie heeft altijd een handbak.
Nog voor we de vernieuwde Golf in levenden lijve hebben gezien, laat staan dat we erin hebben gereden, lijkt het erop dat Volkswagen goed werk geleverd heeft. Het opgefriste uiterlijk, de nieuwe aandrijflijnen en aanpassingen aan het interieur zullen van de Golf 8.5 wederom een succes maken. Wat de facelift met de prijzen van de Golf doet, weten we nog niet, maar die informatie zal niet lang op zich laten wachten.
2 reacties op “Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Geen eHybrid in de golfvariant vind ik een onvergeeflijke vergissing van Volkswagen. Als je de golf te klein vindt en de nieuwe Passat variant te groot en graag eHybrid wilt rijden word je gedwongen uit te wijken naar een ander merk.
Golf 8 is veel mooier lijkt net of er een iPad op het Dashboard is geplakt. Die knopjes op het stuur is ook wel erg ouderwets op de facelift terug in de tijd net zoals het Dashboard.