
De eerste generatie Golf GTI geniet de eer de allereerste hot hatch uit de geschiedenis te zijn, terwijl de allernieuwste versie, de Golf VII, het model naar het nog onontgonnen terrein van de sportauto-uitdagers met 300 pk heeft geleid. Maar ongetwijfeld de fijnste GTI van allemaal zie je hier afgebeeld, de Volkswagen Golf GTI V. Hij werd in 2005 geïntroduceerd en gaf de snelle Golf weer glans, na een wat doffe periode in de jaren voor en na de millenniumwisseling.
De Volkswagen Golf GTI V was al bijzonder aantrekkelijk door zijn vermogen van 200 pk (in die tijd flink wat) en zijn prijs van 30.000 euro, en nadat de buitenkant een subliem subtiele restyling had gekregen en de binnenkant werd voorzien van prachtige stoelen met tartanbekleding, werd hij zo’n beetje onweerstaanbaar. Vandaag de dag kun je voor minder dan 10.000 euro echt een goeie aanschaffen.
Geen lastige knopjes
Hot hatches hebben een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt als het gaat om vermogen en tractie, maar of dat ook geldt voor het pure rijplezier? Alles aan deze GTI is zo afgesteld dat ie meteen precies doet wat ie moet doen: in tegenstelling tot de snelle Golfs die na hem kwamen, heeft hij geen instellingen om uit te kiezen of knoppen die je aan of uit moet zetten. De enige keuze die je hebt is of je de stabiliteitscontrole aan of uit wilt.
En in beide gevallen is de GTI zeer coöperatief. Dat komt doordat iedere component perfect samenwerkt met de volgende. Gaspedaal, rem, versnelling, stuur – ze vergen geen van alle een bijzondere inspanning, waardoor alles wat je doet meteen soepel gaat. Dat is een onderschatte maar bijzonder bevredigende eigenschap voor een auto.
Hier moet je op letten als je een Volkswagen Golf GTI V wilt
Wil je er een? Pas op voor lekkende radiatoren, want als de turbo niet inhaakt (anders gezegd: als er boven de 2.000 tmp niets gebeurt), is er waarschijnlijk een probleem met de PCV-klep, iets wat redelijk makkelijk te verhelpen is. Ongelijke slijtage van de achterbanden wijst erop dat de schokdempers achter niet meer in topconditie zijn, dus kniel even en onderwerp de veren aan een inspectie. Iets wat je sowieso zou moeten doen.
Ook iets om op te letten: GTI’s nodigen kennelijk nogal uit tot modificatie en allerlei doe-het-zelf-gedoe, wat niet altijd (…) leidt tot een betere auto. Ga voor zo origineel mogelijk. Je hebt er al een voor minder dan 5.000 euro, maar dat is dan waarschijnlijk een exemplaar met veel, heel veel kilometers.
Voor iets meer koop je er een die goed is onderhouden en allerlei extra’s heeft. En hoe groter je budget, hoe minder hij gereden heeft, uiteraard. Met de aantekening dat de productie tussen 2005 en 2008 plaatsvond en je dus maar een beperkte keuze hebt wat betreft jaargang. Voor tussen de 10 en 15 mille koop je de beste exemplaren, en dat is ook het bedrag waarmee de oudere MkVI’s binnen bereik komen. Maar die zijn veel en veel minder heroïsch…
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland die minder dan 20.000 euro kosten

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je er dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Hele fijne auto. De V is kwalitatief overigens veel beter dan een VI!
De eerste generatie Golf GTI geniet de eer de allereerste hot hatch uit de geschiedenis te zijn…
Ken de/je eigen geschiedenis.
https://topgear.nl/autonieuws/de-geschiedenis-van-de-hot-hatch/