De eerste generatie Golf GTI geniet de eer de allereerste hot hatch uit de geschiedenis te zijn, terwijl de allernieuwste versie, de Golf VII, het model naar het nog onontgonnen terrein van de sportauto-uitdagers met 300 pk heeft geleid. Maar ongetwijfeld de fijnste GTI van allemaal zie je hier afgebeeld, de Volkswagen Golf GTI V. Hij werd in 2005 geïntroduceerd en gaf de snelle Golf weer glans, na een wat doffe periode in de jaren voor en na de millenniumwisseling.

De Volkswagen Golf GTI V was al bijzonder aantrekkelijk door zijn vermogen van 200 pk (in die tijd flink wat) en zijn prijs van 30.000 euro, en nadat de buitenkant een subliem subtiele restyling had gekregen en de binnenkant werd voorzien van prachtige stoelen met tartanbekleding, werd hij zo’n beetje onweerstaanbaar. Vandaag de dag kun je voor minder dan 10.000 euro echt een goeie aanschaffen.

Geen lastige knopjes

Hot hatches hebben een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt als het gaat om vermogen en tractie, maar of dat ook geldt voor het pure rijplezier? Alles aan deze GTI is zo afgesteld dat ie meteen precies doet wat ie moet doen: in tegenstelling tot de snelle Golfs die na hem kwamen, heeft hij geen instellingen om uit te kiezen of knoppen die je aan of uit moet zetten. De enige keuze die je hebt is of je de stabiliteitscontrole aan of uit wilt.

En in beide gevallen is de GTI zeer coöperatief. Dat komt doordat iedere component perfect samenwerkt met de volgende. Gaspedaal, rem, versnelling, stuur – ze vergen geen van alle een bijzondere inspanning, waardoor alles wat je doet meteen soepel gaat. Dat is een onderschatte maar bijzonder bevredigende eigenschap voor een auto.

Hier moet je op letten als je een Volkswagen Golf GTI V wilt

Wil je er een? Pas op voor lekkende radiatoren, want als de turbo niet inhaakt (anders gezegd: als er boven de 2.000 tmp niets gebeurt), is er waarschijnlijk een probleem met de PCV-klep, iets wat redelijk makkelijk te verhelpen is. Ongelijke slijtage van de achterbanden wijst erop dat de schokdempers achter niet meer in topconditie zijn, dus kniel even en onderwerp de veren aan een inspectie. Iets wat je sowieso zou moeten doen.

Ook iets om op te letten: GTI’s nodigen kennelijk nogal uit tot modificatie en allerlei doe-het-zelf-gedoe, wat niet altijd (…) leidt tot een betere auto. Ga voor zo origineel mogelijk. Je hebt er al een voor minder dan 5.000 euro, maar dat is dan waarschijnlijk een exemplaar met veel, heel veel kilometers.

Voor iets meer koop je er een die goed is onderhouden en allerlei extra’s heeft. En hoe groter je budget, hoe minder hij gereden heeft, uiteraard. Met de aantekening dat de productie tussen 2005 en 2008 plaatsvond en je dus maar een beperkte keuze hebt wat betreft jaargang. Voor tussen de 10 en 15 mille koop je de beste exemplaren, en dat is ook het bedrag waarmee de oudere MkVI’s binnen bereik komen. Maar die zijn veel en veel minder heroïsch…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)