
De eerste generatie Golf GTI geniet de eer de allereerste hot hatch uit de geschiedenis te zijn, terwijl de allernieuwste versie, de Golf VII, het model naar het nog onontgonnen terrein van de sportauto-uitdagers met 300 pk heeft geleid. Maar ongetwijfeld de fijnste GTI van allemaal zie je hier afgebeeld, de Volkswagen Golf GTI V. Hij werd in 2005 geïntroduceerd en gaf de snelle Golf weer glans, na een wat doffe periode in de jaren voor en na de millenniumwisseling.
De Volkswagen Golf GTI V was al bijzonder aantrekkelijk door zijn vermogen van 200 pk (in die tijd flink wat) en zijn prijs van 30.000 euro, en nadat de buitenkant een subliem subtiele restyling had gekregen en de binnenkant werd voorzien van prachtige stoelen met tartanbekleding, werd hij zo’n beetje onweerstaanbaar. Vandaag de dag kun je voor minder dan 10.000 euro echt een goeie aanschaffen.
Geen lastige knopjes
Hot hatches hebben een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt als het gaat om vermogen en tractie, maar of dat ook geldt voor het pure rijplezier? Alles aan deze GTI is zo afgesteld dat ie meteen precies doet wat ie moet doen: in tegenstelling tot de snelle Golfs die na hem kwamen, heeft hij geen instellingen om uit te kiezen of knoppen die je aan of uit moet zetten. De enige keuze die je hebt is of je de stabiliteitscontrole aan of uit wilt.
En in beide gevallen is de GTI zeer coöperatief. Dat komt doordat iedere component perfect samenwerkt met de volgende. Gaspedaal, rem, versnelling, stuur – ze vergen geen van alle een bijzondere inspanning, waardoor alles wat je doet meteen soepel gaat. Dat is een onderschatte maar bijzonder bevredigende eigenschap voor een auto.
Hier moet je op letten als je een Volkswagen Golf GTI V wilt
Wil je er een? Pas op voor lekkende radiatoren, want als de turbo niet inhaakt (anders gezegd: als er boven de 2.000 tmp niets gebeurt), is er waarschijnlijk een probleem met de PCV-klep, iets wat redelijk makkelijk te verhelpen is. Ongelijke slijtage van de achterbanden wijst erop dat de schokdempers achter niet meer in topconditie zijn, dus kniel even en onderwerp de veren aan een inspectie. Iets wat je sowieso zou moeten doen.
Ook iets om op te letten: GTI’s nodigen kennelijk nogal uit tot modificatie en allerlei doe-het-zelf-gedoe, wat niet altijd (…) leidt tot een betere auto. Ga voor zo origineel mogelijk. Je hebt er al een voor minder dan 5.000 euro, maar dat is dan waarschijnlijk een exemplaar met veel, heel veel kilometers.
Voor iets meer koop je er een die goed is onderhouden en allerlei extra’s heeft. En hoe groter je budget, hoe minder hij gereden heeft, uiteraard. Met de aantekening dat de productie tussen 2005 en 2008 plaatsvond en je dus maar een beperkte keuze hebt wat betreft jaargang. Voor tussen de 10 en 15 mille koop je de beste exemplaren, en dat is ook het bedrag waarmee de oudere MkVI’s binnen bereik komen. Maar die zijn veel en veel minder heroïsch…
2 reacties op “Volkswagen Golf GTI V koopadvies”
Laat een antwoord achter aan Wouter Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

In Duitsland kun je een bijzondere nieuwe soort benzine aan de pomp krijgen – dit moet je weten

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Rijkswaterstaat heeft per ongeluk de oplossing ontdekt voor files in Nederland

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Hele fijne auto. De V is kwalitatief overigens veel beter dan een VI!
De eerste generatie Golf GTI geniet de eer de allereerste hot hatch uit de geschiedenis te zijn…
Ken de/je eigen geschiedenis.
https://topgear.nl/autonieuws/de-geschiedenis-van-de-hot-hatch/