
De beste Volkswagen Golf GTI die je op dit moment kunt bestellen is de GTI Performance. Met een handbak, zoals het hoort, kost ie je 41.991 euro. Je krijgt dan grotere remmen, een bijna magisch gelimiteerd slipdifferentieel en een 0-100-tijd van 6,2 seconden.
Meer heb je niet nodig, toch? Of kunnen we je toch verleiden voor een iets voordeliger model. Eentje die ook nog eens 500 kilo minder weegt. Je mist alleen wat ruimte, USB-poorten en je moet het stellen zonder bekerhouders.
Want voor 5.000 minder heb je ook een niet van nieuw te onderscheiden Volkswagen Golf I GTI uit 1978. Een compleet gerestaureerd model gaat onder de hamer en de veiler schat dat de oer-hatch tussen de 32.000 en de 36.000 euro gaat opleveren. Dus: geef jij nieuw-GTI geld uit aan een oude? Een oude die, eh, eigenlijk ook nieuw is.
De Volkswagen Golf I GTI staat in Engeland, maar het stuur zit links. Het is een van de eerste 22 exemplaren die voor de levering van het rechtsgestuurde model de oversteek maakte. Na de restauratie kreeg de Golf een certificaat van het Volkswagen Museum waarin staat dat alle cijfertjes en nummertjes kloppen. Of matchen zoals ze dat in dat wereldje noemen.
De witte GTI die je ziet, is een foto ter referentie. De rest is van het restauratieproces. Op 5 juni gaat de Golf I onder de hamer bij H&H Classics Motor Sport Auctions, gehouden in Surrey, Engeland. Je hebt dus minder dan een maand om dit dilemma op te lossen in je hoofd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

VW Golf 8 vs VW Golf 1

Kooptip: Volkswagen Golf MKI Groep 2

Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

De Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate
