
De beste Volkswagen Golf GTI die je op dit moment kunt bestellen is de GTI Performance. Met een handbak, zoals het hoort, kost ie je 41.991 euro. Je krijgt dan grotere remmen, een bijna magisch gelimiteerd slipdifferentieel en een 0-100-tijd van 6,2 seconden.
Meer heb je niet nodig, toch? Of kunnen we je toch verleiden voor een iets voordeliger model. Eentje die ook nog eens 500 kilo minder weegt. Je mist alleen wat ruimte, USB-poorten en je moet het stellen zonder bekerhouders.
Want voor 5.000 minder heb je ook een niet van nieuw te onderscheiden Volkswagen Golf I GTI uit 1978. Een compleet gerestaureerd model gaat onder de hamer en de veiler schat dat de oer-hatch tussen de 32.000 en de 36.000 euro gaat opleveren. Dus: geef jij nieuw-GTI geld uit aan een oude? Een oude die, eh, eigenlijk ook nieuw is.
De Volkswagen Golf I GTI staat in Engeland, maar het stuur zit links. Het is een van de eerste 22 exemplaren die voor de levering van het rechtsgestuurde model de oversteek maakte. Na de restauratie kreeg de Golf een certificaat van het Volkswagen Museum waarin staat dat alle cijfertjes en nummertjes kloppen. Of matchen zoals ze dat in dat wereldje noemen.
De witte GTI die je ziet, is een foto ter referentie. De rest is van het restauratieproces. Op 5 juni gaat de Golf I onder de hamer bij H&H Classics Motor Sport Auctions, gehouden in Surrey, Engeland. Je hebt dus minder dan een maand om dit dilemma op te lossen in je hoofd.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

VW Golf 8 vs VW Golf 1

Kooptip: Volkswagen Golf MKI Groep 2

Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

De Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
