
Met de ID.4 GTX kreeg een Volkswagen-EV voor het eerst twee elektromotoren, een sportiever uiterlijk en een speciale logo’s in en op de auto. Na de ID.4 volgden nog GTX-versies van de ID.5, ID.3, ID.7 en zelfs van de ID. Buzz. Maar of het label net zo’n status krijgt als het GTI-label, dat durven we te betwijfelen. Meer GTX’jes zullen er ook niet komen, want Volkswagen stopt binnenkort met embleem.
‘GTX is het performance-merk van het MEB[-platform]’, zegt VW-baas Thomas Schäfer tegen Autocar. Daar zal het ook bij blijven. Schäfer bevestigt dat vanaf de volgende productlijn er niet meer wordt gewerkt met GTX. Na drie jaar houdt het dus al op voor het sportieve EV-label. De snellere modellen krijgen straks weer een GTI- of R-badge, ook wanneer ze elektrisch zijn.
Wat de eerste elektrische GTI gaat zijn, weet VW ook nog niet
Schäfer geeft eerlijk toe dat Volkswagen de toekomst van GTI nog niet helemaal scherp heeft. ‘De vraag is: hoe positioneren we GTI?’, zegt de VW-baas. Traditioneel gezien moet GTI volgens Schäfer voorwielaandrijving hebben en performance uitstralen, maar kan dat ook in het EV-tijdperk? Dat is wat het merk nu moet uitzoeken en of achterwielaandrijving dan niet passender is.
Wel staat al vast dat er een elektrische GTI te koop is aan het begin van 2027. Tenminste, dat is de planning voor de productieversie van het ID. GTI-concept van vorig jaar. Het is niet duidelijk of dit de eerste en enige EV-GTI wordt. Wellicht tovert Volkswagen wel een sportauto zoals het GTE Sport-concept uit de hoge hoed. Dromen mag, toch?
Als we dan toch blijven fantaseren: wat dacht je van een elektrische Golf R met vier elektromotoren? Volkswagen R wordt straks een elektrisch submerk en houdt volgens Schäfer vast aan vierwielaandrijving. Dat kan betekenen één elektromotor per as, maar ook, doe eens gek, eentje per wiel.
Meer van TopGear


Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit politiekorps heeft 50 auto’s in de vloot die sneller zijn dan jouw auto

Dit is de datum waarop de Volkswagen GTI-Treffen wordt gehouden in 2024

Komt er een Volkswagen ID.2all GTI?

Volgende Volkswagen Polo GTI krijgt een 2.0!

Volkswagen Golf GTI Clubsport – de kers op de taart

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Zo weet je alles over de F1-race in België in minder dan 120 seconden
