
Met de ID.4 GTX kreeg een Volkswagen-EV voor het eerst twee elektromotoren, een sportiever uiterlijk en een speciale logo’s in en op de auto. Na de ID.4 volgden nog GTX-versies van de ID.5, ID.3, ID.7 en zelfs van de ID. Buzz. Maar of het label net zo’n status krijgt als het GTI-label, dat durven we te betwijfelen. Meer GTX’jes zullen er ook niet komen, want Volkswagen stopt binnenkort met embleem.
‘GTX is het performance-merk van het MEB[-platform]’, zegt VW-baas Thomas Schäfer tegen Autocar. Daar zal het ook bij blijven. Schäfer bevestigt dat vanaf de volgende productlijn er niet meer wordt gewerkt met GTX. Na drie jaar houdt het dus al op voor het sportieve EV-label. De snellere modellen krijgen straks weer een GTI- of R-badge, ook wanneer ze elektrisch zijn.
Wat de eerste elektrische GTI gaat zijn, weet VW ook nog niet
Schäfer geeft eerlijk toe dat Volkswagen de toekomst van GTI nog niet helemaal scherp heeft. ‘De vraag is: hoe positioneren we GTI?’, zegt de VW-baas. Traditioneel gezien moet GTI volgens Schäfer voorwielaandrijving hebben en performance uitstralen, maar kan dat ook in het EV-tijdperk? Dat is wat het merk nu moet uitzoeken en of achterwielaandrijving dan niet passender is.
Wel staat al vast dat er een elektrische GTI te koop is aan het begin van 2027. Tenminste, dat is de planning voor de productieversie van het ID. GTI-concept van vorig jaar. Het is niet duidelijk of dit de eerste en enige EV-GTI wordt. Wellicht tovert Volkswagen wel een sportauto zoals het GTE Sport-concept uit de hoge hoed. Dromen mag, toch?
Als we dan toch blijven fantaseren: wat dacht je van een elektrische Golf R met vier elektromotoren? Volkswagen R wordt straks een elektrisch submerk en houdt volgens Schäfer vast aan vierwielaandrijving. Dat kan betekenen één elektromotor per as, maar ook, doe eens gek, eentje per wiel.
Meer van TopGear


Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit politiekorps heeft 50 auto’s in de vloot die sneller zijn dan jouw auto

Dit is de datum waarop de Volkswagen GTI-Treffen wordt gehouden in 2024

Komt er een Volkswagen ID.2all GTI?

Volgende Volkswagen Polo GTI krijgt een 2.0!

Volkswagen Golf GTI Clubsport – de kers op de taart

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
