Met de ID.4 GTX kreeg een Volkswagen-EV voor het eerst twee elektromotoren, een sportiever uiterlijk en een speciale logo’s in en op de auto. Na de ID.4 volgden nog GTX-versies van de ID.5, ID.3, ID.7 en zelfs van de ID. Buzz. Maar of het label net zo’n status krijgt als het GTI-label, dat durven we te betwijfelen. Meer GTX’jes zullen er ook niet komen, want Volkswagen stopt binnenkort met embleem.
‘GTX is het performance-merk van het MEB[-platform]’, zegt VW-baas Thomas Schäfer tegen Autocar. Daar zal het ook bij blijven. Schäfer bevestigt dat vanaf de volgende productlijn er niet meer wordt gewerkt met GTX. Na drie jaar houdt het dus al op voor het sportieve EV-label. De snellere modellen krijgen straks weer een GTI- of R-badge, ook wanneer ze elektrisch zijn.
Wat de eerste elektrische GTI gaat zijn, weet VW ook nog niet
Schäfer geeft eerlijk toe dat Volkswagen de toekomst van GTI nog niet helemaal scherp heeft. ‘De vraag is: hoe positioneren we GTI?’, zegt de VW-baas. Traditioneel gezien moet GTI volgens Schäfer voorwielaandrijving hebben en performance uitstralen, maar kan dat ook in het EV-tijdperk? Dat is wat het merk nu moet uitzoeken en of achterwielaandrijving dan niet passender is.
Wel staat al vast dat er een elektrische GTI te koop is aan het begin van 2027. Tenminste, dat is de planning voor de productieversie van het ID. GTI-concept van vorig jaar. Het is niet duidelijk of dit de eerste en enige EV-GTI wordt. Wellicht tovert Volkswagen wel een sportauto zoals het GTE Sport-concept uit de hoge hoed. Dromen mag, toch?
Als we dan toch blijven fantaseren: wat dacht je van een elektrische Golf R met vier elektromotoren? Volkswagen R wordt straks een elektrisch submerk en houdt volgens Schäfer vast aan vierwielaandrijving. Dat kan betekenen één elektromotor per as, maar ook, doe eens gek, eentje per wiel.
Reacties