
Met de ID.4 GTX kreeg een Volkswagen-EV voor het eerst twee elektromotoren, een sportiever uiterlijk en een speciale logo’s in en op de auto. Na de ID.4 volgden nog GTX-versies van de ID.5, ID.3, ID.7 en zelfs van de ID. Buzz. Maar of het label net zo’n status krijgt als het GTI-label, dat durven we te betwijfelen. Meer GTX’jes zullen er ook niet komen, want Volkswagen stopt binnenkort met embleem.
‘GTX is het performance-merk van het MEB[-platform]’, zegt VW-baas Thomas Schäfer tegen Autocar. Daar zal het ook bij blijven. Schäfer bevestigt dat vanaf de volgende productlijn er niet meer wordt gewerkt met GTX. Na drie jaar houdt het dus al op voor het sportieve EV-label. De snellere modellen krijgen straks weer een GTI- of R-badge, ook wanneer ze elektrisch zijn.
Wat de eerste elektrische GTI gaat zijn, weet VW ook nog niet
Schäfer geeft eerlijk toe dat Volkswagen de toekomst van GTI nog niet helemaal scherp heeft. ‘De vraag is: hoe positioneren we GTI?’, zegt de VW-baas. Traditioneel gezien moet GTI volgens Schäfer voorwielaandrijving hebben en performance uitstralen, maar kan dat ook in het EV-tijdperk? Dat is wat het merk nu moet uitzoeken en of achterwielaandrijving dan niet passender is.
Wel staat al vast dat er een elektrische GTI te koop is aan het begin van 2027. Tenminste, dat is de planning voor de productieversie van het ID. GTI-concept van vorig jaar. Het is niet duidelijk of dit de eerste en enige EV-GTI wordt. Wellicht tovert Volkswagen wel een sportauto zoals het GTE Sport-concept uit de hoge hoed. Dromen mag, toch?
Als we dan toch blijven fantaseren: wat dacht je van een elektrische Golf R met vier elektromotoren? Volkswagen R wordt straks een elektrisch submerk en houdt volgens Schäfer vast aan vierwielaandrijving. Dat kan betekenen één elektromotor per as, maar ook, doe eens gek, eentje per wiel.
Meer van TopGear


Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Dit politiekorps heeft 50 auto’s in de vloot die sneller zijn dan jouw auto

Dit is de datum waarop de Volkswagen GTI-Treffen wordt gehouden in 2024

Komt er een Volkswagen ID.2all GTI?

Volgende Volkswagen Polo GTI krijgt een 2.0!

Volkswagen Golf GTI Clubsport – de kers op de taart

Volkswagen GTI-kinderwagen voor coole ouders

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
