Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Het is recorddag voor de Volkswagen Groep

Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R tijdens recordpoging.
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R tijdens recordpoging.
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R tijdens recordpoging.
Foto('s): VolkswagenVolkswagen I.D R tijdens recordpoging.
Volkswagen I.D R tijdens recordpoging.
Volkswagen I.D R
Volkswagen I.D R
Volkswagen I.D R
Volkswagen I.D R
Volkswagen I.D R
Volkswagen I.D R
Volkswagen I.D R tijdens recordpoging.
Volkswagen I.D R tijdens recordpoging.
Volkswagen I.D R tijdens recordpoging.

Mocht je als autoliefhebber onder een steen hebben geleefd, hier wat nieuws voor je. Volkswagen is bezig met een record in het verbreken van records met hun volledig elektrische ID R racewagen. Deze snelheidsduivel had al eerder drie records verbroken. De legendarische Pikes Peak Hill Climb, de snelste tijd op het Goodwood Festival of Speed en het elektrische record op de Nürburgring-Nordschleife.

Vanmorgen heeft de Volkswagen ID R hier nog een record aan toegevoegd. De 1.100 kilo wegende, elektrische raket heeft het snelheidsrecord gezet voor het beklimmen van de Tianmen Shan Big Gate Road in China, met een tijd van 7 minuten en 38,585 seconden. Dit was de eerste poging ooit, dus een record was verzekerd.

Toch is het een prestatie, aangezien deze weg bijna 11 kilometer lang is en wel 99 bochten bevat. Formule E-coureur Ho-Pin Tung heeft met een Range Rover Sport P400e een vergelijkbare route afgelegd in 9 minuten en 51 seconden, maar hij pakte nog even 999 traptreden mee. Helaas deed Romain Dumas geen trap na in de Volkswagen ID R.

‘Ik zal altijd terugkijken op het record op de Tianmen Mountain als mijn spectaculairste excursie’, zei Dumas. ‘Het feit dat we van tevoren weinig informatie hadden en weinig kans om te testen, maakte het een grote uitdaging. De weg is verschrikkelijk smal en kronkelend, maar het was een geweldig leuke rit met de kracht van de elektrische ID R. De enorme koppel was een groot voordeel op de korte, rechte stukken, terwijl de aerodynamica zorgde voor extra grip op de snelle delen.’

De toewijding van de Volkswagen ID R

Wat heb je nodig voor het breken van een record? Juist, toewijding. Het woord dat iedereen tijdens zijn schoolcarrière voortdurend naar het hoofd gegooid krijgt. Natuurlijk helpt het ook om een van de grootste autobedrijven ter wereld te bezitten – dat zeggen ze er op school dan liever niet bij.

Volkswagen stelde een enorm budget beschikbaar voor deze ophemeling van elektrisch rijden. En dan hebben we het nog niet eens over breinen die achter het creëren van de snelste elektrische auto ter wereld zitten. Wat zal het volgende record worden voor de Volkswagen ID R?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken