
Hé, dat is nog eens interessant. Tijdens het recente GP Ice Race-evenement in Oostenrijk bracht Volkswagen een brute, maar bijzonder stille Golf mee. Veel details gaven ze er niet bij, maar we weten inmiddels wel dat deze gekke hatchback diende als testauto voor Volkswagens ambitieuze elektrische raceproject. Jazeker: dit is een VW Golf met ID R-techniek.
We hebben het afgelopen jaar aardig wat over de Volkswagen ID R geschreven. Deels omdat ie meerdere records brak op Pikes Peak, Goodwood, de Nürburgring en de Tianmen Shan Big Gate Road. Maar ook omdat ie er gestoord uitziet en maar liefst 680 pk en 650 Nm uit z’n twee elektromotoren haalt. En omdat een van onze testredacteuren letterlijk buiten bewustzijn raakte door de g-krachten die de ID R in de bochten kan halen.
Deze VW Golf met ID R-techniek heet officieel de Golf eR1. Volgens Volkswagen is ie gebouwd op basis van een GTI WTCR-racer, maar is hij niet ontworpen om aan bepaalde eisen van raceklassen te voldoen. Nee, hij zal dus niet in actie komen in de nieuwe ETCR-competitie.
Dat betekent ook dat de cijfers niet ingeperkt hoeven te worden. We nemen dus aan dat de eR1 de volle 680 pk op alle vier z’n wielen loslaat, net als de ID R. Dat is even slikken.
Aangezien Volkswagen heeft aangegeven om uiteindelijk enkel nog elektrisch te gaan racen, zal deze VW Golf met ID R-techniek nog niet klaar zijn met zijn zware leven. Hij zou immers nog prima kunnen dienen als testplatform voor toekomstige projecten. Als we een suggestie mogen doen: nog wat meer pk’s misschien?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

De nieuwste (en goedkopere) VW Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken

Moet je de Nissan Qashqai boven de Volkswagen Golf verkiezen? (review)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Volkswagen bevestigt eindelijk weer wagen voor het volk: minder dan 20.000 euro

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Volkswagen bevestigt eindelijk weer wagen voor het volk: minder dan 20.000 euro

Als je deze caravan achter je elektrische auto trekt, blijft er echt geen actieradius meer over

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Nederlanders willen dat het alcoholslot weer terugkomt

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je soms politieauto’s zonder rode strepen ziet rijden

Jonge bestuurders leren straks nergens meer hoe ze fatsoenlijk kunnen inhalen

Reacties