
Hé, dat is nog eens interessant. Tijdens het recente GP Ice Race-evenement in Oostenrijk bracht Volkswagen een brute, maar bijzonder stille Golf mee. Veel details gaven ze er niet bij, maar we weten inmiddels wel dat deze gekke hatchback diende als testauto voor Volkswagens ambitieuze elektrische raceproject. Jazeker: dit is een VW Golf met ID R-techniek.
We hebben het afgelopen jaar aardig wat over de Volkswagen ID R geschreven. Deels omdat ie meerdere records brak op Pikes Peak, Goodwood, de Nürburgring en de Tianmen Shan Big Gate Road. Maar ook omdat ie er gestoord uitziet en maar liefst 680 pk en 650 Nm uit z’n twee elektromotoren haalt. En omdat een van onze testredacteuren letterlijk buiten bewustzijn raakte door de g-krachten die de ID R in de bochten kan halen.
Deze VW Golf met ID R-techniek heet officieel de Golf eR1. Volgens Volkswagen is ie gebouwd op basis van een GTI WTCR-racer, maar is hij niet ontworpen om aan bepaalde eisen van raceklassen te voldoen. Nee, hij zal dus niet in actie komen in de nieuwe ETCR-competitie.
Dat betekent ook dat de cijfers niet ingeperkt hoeven te worden. We nemen dus aan dat de eR1 de volle 680 pk op alle vier z’n wielen loslaat, net als de ID R. Dat is even slikken.
Aangezien Volkswagen heeft aangegeven om uiteindelijk enkel nog elektrisch te gaan racen, zal deze VW Golf met ID R-techniek nog niet klaar zijn met zijn zware leven. Hij zou immers nog prima kunnen dienen als testplatform voor toekomstige projecten. Als we een suggestie mogen doen: nog wat meer pk’s misschien?
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Bestuurder van VW Golf schakelt vijf politieauto’s uit tijdens achtervolging

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Scout is het nieuwe automerk van de Volkswagen Groep

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Toyota Prius blijkt uitstekende trekauto en trekt enorme gooseneck-trailer

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Stopt Seat als verbrandingsmotoren verboden worden?

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Ook de elektrische Mercedes G-klasse kan 360 graden op de plek draaien

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Ook de elektrische Mercedes G-klasse kan 360 graden op de plek draaien

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Deze klassieke Alfa F1-auto is eigenlijk een omgebouwde Mazda MX-5

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Hoe de Maserati MC20 Cielo stevig bleef zonder veel extra gewicht

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

Dit zijn negen stiekeme (en vaak geniale) trucjes die werden uitgehaald in de racerij

Reacties