VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Deze Golf was de testvermomming van recordbrekende ID R (680 pk)

Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden spoiler
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden spoiler
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden spoiler
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1
Foto('s): VolkswagenVW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden wiel velg band
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden spoiler
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
VW Golf met ID R-motoren eR1
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden spoiler
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden spoiler
VW Golf met ID R-motoren eR1
VW Golf met ID R-motoren eR1 ijs sneeuw ijsrijden wiel velg band

Hé, dat is nog eens interessant. Tijdens het recente GP Ice Race-evenement in Oostenrijk bracht Volkswagen een brute, maar bijzonder stille Golf mee. Veel details gaven ze er niet bij, maar we weten inmiddels wel dat deze gekke hatchback diende als testauto voor Volkswagens ambitieuze elektrische raceproject. Jazeker: dit is een VW Golf met ID R-techniek.

We hebben het afgelopen jaar aardig wat over de Volkswagen ID R geschreven. Deels omdat ie meerdere records brak op Pikes Peak, Goodwood, de Nürburgring en de Tianmen Shan Big Gate Road. Maar ook omdat ie er gestoord uitziet en maar liefst 680 pk en 650 Nm uit z’n twee elektromotoren haalt. En omdat een van onze testredacteuren letterlijk buiten bewustzijn raakte door de g-krachten die de ID R in de bochten kan halen.

Deze VW Golf met ID R-techniek heet officieel de Golf eR1. Volgens Volkswagen is ie gebouwd op basis van een GTI WTCR-racer, maar is hij niet ontworpen om aan bepaalde eisen van raceklassen te voldoen. Nee, hij zal dus niet in actie komen in de nieuwe ETCR-competitie.

Dat betekent ook dat de cijfers niet ingeperkt hoeven te worden. We nemen dus aan dat de eR1 de volle 680 pk op alle vier z’n wielen loslaat, net als de ID R. Dat is even slikken.

Aangezien Volkswagen heeft aangegeven om uiteindelijk enkel nog elektrisch te gaan racen, zal deze VW Golf met ID R-techniek nog niet klaar zijn met zijn zware leven. Hij zou immers nog prima kunnen dienen als testplatform voor toekomstige projecten. Als we een suggestie mogen doen: nog wat meer pk’s misschien?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws