De Groene Hel kent geen geheimen. Langs de strook asfalt van 20,8 kilometer zit altijd wel een gretige spotter met zijn camera in de aanslag. De Volkswagen ID R is gespot en maakt zich op voor het langverwachte duel met de Nürburgring. VW’s elektroracer verbrak eerder het Pikes Peak-record door 19 seconden sneller te zijn dan Sebastian Loeb in zijn Peugeot.

Om het elektrische record van de Nürburgring te verbreken, moet de ID R een rondetijd neerzetten die sneller is dan 6 minuten en 45,9 seconden. Volkswagen geeft de ID R speciaal voor de Ringrecordpoging een ander jasje. De aanpassingen zijn gedaan om minder luchtweerstand te genereren. Hij heeft bijvoorbeeld een enorme splitter, een nieuwe bodem en een nieuwe achtervleugel.

Het vermogen van 670 pk blijft hetzelfde. Zou de ID R met deze aanpassingen het klusje kunnen klaren? Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit, vooral met Romain Dumas achter het stuur. In de simulator zette de coureur al een tijd neer van 6 minuten en 6,17 seconden.

De snelste tijd in de ID R werd echter niet door iemand van Volkswagen gezet. VW maakte de auto beschikbaar in het spel RaceRoom Racing Experience en op het online asfalt sneuvelde de ene tijd na de andere. De snelste tijd is nu 5 minuten en 56,6 seconden. Als dat enige indicatie is voor hoe het in de echte wereld verloopt, lijkt het record dus sowieso al in de pocket.

De snelste tijd op de Nordschleife ooit is 5 minuten en 19,546 seconden, door de Porsche 919 Hybrid Evo. De onbeteugelde Le Mans-auto zette die tijd vorig jaar neer. Moet Porsche vrezen voor de bloedsnelle elektrische Volkswagen? Of is een halve minuut tijdswinst echt een brug te ver?

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Reacties

  • Rik van Schie heeft op 1 mei 2019 geschreven:

    Met raceroom experience kan hem virtueel testen op dezelfde track

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)