
Er komt ooit een punt dat de actieradius van een elektrische auto niet meer relevant zal zijn. Enerzijds kun je ze steeds sneller laden, anderzijds hoef je steeds minder vaak te laden. In dit geval richten we ons even op dat laatste punt. Het gaat namelijk om de Volkswagen ID.7. Die zou op een volle accu zo’n 700 kilometer moeten kunnen rijden, maar wat blijkt: de Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één acculading.
De auto in kwestie is de Volkswagen ID.7 Pro S. Volgens de WLTP is het mogelijk om 702 kilometer met een volle accu te kunnen rijden. Normaal gesproken haal je daar wat vanaf om uit te komen op een afstand die je meestal wel haalt ten opzichte van de opgave. Dus met 700 kilometer op papier haal je met gemak 550 kilometer op asfalt. Maar wat blijkt, deze ID.7 haalt bijna 800 kilometer. Hoe zit dat?
ID.7 presteert 10 procent beter dan verwacht
Nou, dat gaan we uiteraard verklappen. Het gaat er namelijk vooral om hoe je rijdt. Dat kun je wel aan Volkswagen Team Zwitserland overlaten. Die namen de ID.7 namelijk mee op een speciale testreis. Niet zozeer om zoveel mogelijk lol te hebben met de auto of om zo hard mogelijk te gaan, maar om zo zuinig mogelijk te rijden. De Volkswagen ID.7 S Pro haalde daarbij een afstand van 794 kilometer, dat is dus dik 10 procent meer dan opgegeven.

De testroute was een 81 kilometer lange ronde rondom Zug, ten zuiden van Zürich. Er zit een stukje snelweg bij, maar ook buitenwegen, stedelijk verkeer en enkele Landstrassen. Het voordeel is dat je in Zwitserland vanwege de hoge boetes toch niet te hard wil rijden, dus ook het verkeer doet het rustig aan. Maar dan nog is het lage verbruik uitzonderlijk, want men haalde een gemiddeld verbruik van 10,3 kWh per 100 kilometer.
Je raadt nooit de naam van de hypermiler achter dit project
Het team van Volkswagen Zwitserland koos bewust voor een ‘hypermiling’-aanpak. Ze hebben er namelijk 14 uur over gedaan. De gemiddelde snelheid bedroeg 51 km/u, dus haast hadden ze zeer zeker niet. Het meest bijzondere is niet zozeer dat de ID.7 bijna 800 kilometer op een accu kan rijden. Nee, voor ons was dat toch wel de hypermiler die het VW team aanstuurde: Felix Egolf. Ja, een man met e-Golf als achternaam. Je verzint het niet.
Lees ook: Audi Q4 e-tron: een volle dag hypermilen
Het is overigens geen verrassing dat het mogelijk is om zuiniger te rijden. Je rijstijl aanpassen doet namelijk wonderen. Nu is 800 kilometer op een volle accu bijzonder indrukwekkend, maar een beetje dieselrijder lacht daarom. Zo haalde YouTube-coryfee Joe Achilles precies 2.488 kilometer in een Passat TDI op één tank diesel. We zijn benieuwd wanneer je met een EV zover kunt komen.
10 reacties op “Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen ID.7 review: Hoe rijdt de elektrische tegenhanger van de Passat?

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Wintersporters opgelet: hier kun je een boete van 10.000 euro krijgen als je te veel lawaai maakt

Rolls-Royce en Bovet: horloges voor bij je Boat Tail

Piëch Mark Zero is een EV-supercar

Pure H: nieuwe speler op de supercar-markt?

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Ik haal al jaren 700km op een volle tank… Wat een nieuws! En na 5 minuten zit ie weer vol, heb ik een broodje en koffie op en kan ik weer 700 kilometer afleggen. … Ow een accu met 700km bereik? Ook leuk, maar wel 4x hoger in de afschrijving :p.
In 5 minuten koffie en een broodje halen én die opeten? Dat is best snel.
En meer afschrijving? Dat was bij oude EVs zo. Een nieuwe E-klasse schrijft meer af dan een EQE om maar iets te noemen.
Klinkt niet best dat jij in 5min kan tanken, afrekenen, broodje en drinken eten en kan nuttigen. Zou je bijna denken dat je onzin praat. Oh wacht.
Het is best knap hoe VW deze reeks ontwikkeld heeft. Ik rij zelf al jaren een Tesla S maar via mijn zwager die bij VW werkt ook vaak in de verschillende auto’s die zij op de plas hebben staan. De eerste ID3’s waren niet af en dat was te merken. Als je daar een nieuwe ID3 naast zet is dat een wereld van verschil. Ik zou een ID4 altijd boven een Model Y kiezen en de ID7 boven de Model S. Niet alleen die van mij maar ook de nieuwe die ik laatst voor een proefrit had. Ik zou dan wel de station kiezen want die is mooier en praktischer.
Ik vraag me ook af of ze nog een elektrische versie van de Toeareg gaan maken net zoals Kia de EV9 heeft. Kia heeft daarin lef getoond en dat is een heel geslaagd model geworden.
Ik haal met mijn ID4 in de zomer ook 500km op een accu en dat is ook meer dan de fabrieksopgave.
Het is altijd mooi om te zien wat je eruit kan persen bij hypermilen.
VW heeft met die ID.7 dan ook een goede EV neergezet. Er zijn nog steeds wat kleine zaken die beter kunnen, zoals schijfremmen rondom en wat meer vermogen, sneller laden, wat grotere frunk. Maar het belangrijkste, de koets is goed gebouwd en het skateboard is efficiënt.
Ter referentie; hypermilen met een Model 3 heeft 6 jaar geleden al eens 1000km op 1 accu gehaald.
https://www.youtube.com/watch?v=vRSC-vwkq2s
En 9 jaar geleden was er al 900km gereden met een model S op 1 acculading.
https://www.youtube.com/watch?v=6BFj6T8uqZQ
Er is slechts 1 probleem met de ID7 en dat is de prijs. 60K is echt 15k teveel. Zou het ze lukken dit naar benenen te krijgen dan komen ze misschien in de top 5 van de verkooplijsten.
Nee Maarten, niemand zit op jouw Tesla spam te wachten. De ID7 is een veel betere auto dan elke Tesla die er te koop is. Tesla is de Dacia onder de elektrische auto’s. Zonder die dumpprijzen wil niemand ze hebben. Get over it and get a life.
Dat gezanik ook altijd over een frunk (wie gebruikt dat nou??) of schijfremmen (gaan roesten als je veel op de motor remt en alle VAG EVs doen dat tot 0.5g, dus bijna altijd). Het is net alsof die gast kijkt wat anders is tov een Tesla en dat als een must-have gaat benoemen. Kansloos fanboy gedrag.
Pijnlijk maar waar voor al die Musk aanbidders. Niet alleen is hun halfgod knettergek geworden, maar hun merk is een b-merk geworden. Het kan snel gaan.
Huilie much?