
Er komt ooit een punt dat de actieradius van een elektrische auto niet meer relevant zal zijn. Enerzijds kun je ze steeds sneller laden, anderzijds hoef je steeds minder vaak te laden. In dit geval richten we ons even op dat laatste punt. Het gaat namelijk om de Volkswagen ID.7. Die zou op een volle accu zo’n 700 kilometer moeten kunnen rijden, maar wat blijkt: de Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één acculading.
De auto in kwestie is de Volkswagen ID.7 Pro S. Volgens de WLTP is het mogelijk om 702 kilometer met een volle accu te kunnen rijden. Normaal gesproken haal je daar wat vanaf om uit te komen op een afstand die je meestal wel haalt ten opzichte van de opgave. Dus met 700 kilometer op papier haal je met gemak 550 kilometer op asfalt. Maar wat blijkt, deze ID.7 haalt bijna 800 kilometer. Hoe zit dat?
ID.7 presteert 10 procent beter dan verwacht
Nou, dat gaan we uiteraard verklappen. Het gaat er namelijk vooral om hoe je rijdt. Dat kun je wel aan Volkswagen Team Zwitserland overlaten. Die namen de ID.7 namelijk mee op een speciale testreis. Niet zozeer om zoveel mogelijk lol te hebben met de auto of om zo hard mogelijk te gaan, maar om zo zuinig mogelijk te rijden. De Volkswagen ID.7 S Pro haalde daarbij een afstand van 794 kilometer, dat is dus dik 10 procent meer dan opgegeven.

De testroute was een 81 kilometer lange ronde rondom Zug, ten zuiden van Zürich. Er zit een stukje snelweg bij, maar ook buitenwegen, stedelijk verkeer en enkele Landstrassen. Het voordeel is dat je in Zwitserland vanwege de hoge boetes toch niet te hard wil rijden, dus ook het verkeer doet het rustig aan. Maar dan nog is het lage verbruik uitzonderlijk, want men haalde een gemiddeld verbruik van 10,3 kWh per 100 kilometer.
Je raadt nooit de naam van de hypermiler achter dit project
Het team van Volkswagen Zwitserland koos bewust voor een ‘hypermiling’-aanpak. Ze hebben er namelijk 14 uur over gedaan. De gemiddelde snelheid bedroeg 51 km/u, dus haast hadden ze zeer zeker niet. Het meest bijzondere is niet zozeer dat de ID.7 bijna 800 kilometer op een accu kan rijden. Nee, voor ons was dat toch wel de hypermiler die het VW team aanstuurde: Felix Egolf. Ja, een man met e-Golf als achternaam. Je verzint het niet.
Lees ook: Audi Q4 e-tron: een volle dag hypermilen
Het is overigens geen verrassing dat het mogelijk is om zuiniger te rijden. Je rijstijl aanpassen doet namelijk wonderen. Nu is 800 kilometer op een volle accu bijzonder indrukwekkend, maar een beetje dieselrijder lacht daarom. Zo haalde YouTube-coryfee Joe Achilles precies 2.488 kilometer in een Passat TDI op één tank diesel. We zijn benieuwd wanneer je met een EV zover kunt komen.
10 reacties op “Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen ID.7 review: Hoe rijdt de elektrische tegenhanger van de Passat?

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Wintersporters opgelet: hier kun je een boete van 10.000 euro krijgen als je te veel lawaai maakt

Rolls-Royce en Bovet: horloges voor bij je Boat Tail

Piëch Mark Zero is een EV-supercar

Pure H: nieuwe speler op de supercar-markt?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Ik haal al jaren 700km op een volle tank… Wat een nieuws! En na 5 minuten zit ie weer vol, heb ik een broodje en koffie op en kan ik weer 700 kilometer afleggen. … Ow een accu met 700km bereik? Ook leuk, maar wel 4x hoger in de afschrijving :p.
In 5 minuten koffie en een broodje halen én die opeten? Dat is best snel.
En meer afschrijving? Dat was bij oude EVs zo. Een nieuwe E-klasse schrijft meer af dan een EQE om maar iets te noemen.
Klinkt niet best dat jij in 5min kan tanken, afrekenen, broodje en drinken eten en kan nuttigen. Zou je bijna denken dat je onzin praat. Oh wacht.
Het is best knap hoe VW deze reeks ontwikkeld heeft. Ik rij zelf al jaren een Tesla S maar via mijn zwager die bij VW werkt ook vaak in de verschillende auto’s die zij op de plas hebben staan. De eerste ID3’s waren niet af en dat was te merken. Als je daar een nieuwe ID3 naast zet is dat een wereld van verschil. Ik zou een ID4 altijd boven een Model Y kiezen en de ID7 boven de Model S. Niet alleen die van mij maar ook de nieuwe die ik laatst voor een proefrit had. Ik zou dan wel de station kiezen want die is mooier en praktischer.
Ik vraag me ook af of ze nog een elektrische versie van de Toeareg gaan maken net zoals Kia de EV9 heeft. Kia heeft daarin lef getoond en dat is een heel geslaagd model geworden.
Ik haal met mijn ID4 in de zomer ook 500km op een accu en dat is ook meer dan de fabrieksopgave.
Het is altijd mooi om te zien wat je eruit kan persen bij hypermilen.
VW heeft met die ID.7 dan ook een goede EV neergezet. Er zijn nog steeds wat kleine zaken die beter kunnen, zoals schijfremmen rondom en wat meer vermogen, sneller laden, wat grotere frunk. Maar het belangrijkste, de koets is goed gebouwd en het skateboard is efficiënt.
Ter referentie; hypermilen met een Model 3 heeft 6 jaar geleden al eens 1000km op 1 accu gehaald.
https://www.youtube.com/watch?v=vRSC-vwkq2s
En 9 jaar geleden was er al 900km gereden met een model S op 1 acculading.
https://www.youtube.com/watch?v=6BFj6T8uqZQ
Er is slechts 1 probleem met de ID7 en dat is de prijs. 60K is echt 15k teveel. Zou het ze lukken dit naar benenen te krijgen dan komen ze misschien in de top 5 van de verkooplijsten.
Nee Maarten, niemand zit op jouw Tesla spam te wachten. De ID7 is een veel betere auto dan elke Tesla die er te koop is. Tesla is de Dacia onder de elektrische auto’s. Zonder die dumpprijzen wil niemand ze hebben. Get over it and get a life.
Dat gezanik ook altijd over een frunk (wie gebruikt dat nou??) of schijfremmen (gaan roesten als je veel op de motor remt en alle VAG EVs doen dat tot 0.5g, dus bijna altijd). Het is net alsof die gast kijkt wat anders is tov een Tesla en dat als een must-have gaat benoemen. Kansloos fanboy gedrag.
Pijnlijk maar waar voor al die Musk aanbidders. Niet alleen is hun halfgod knettergek geworden, maar hun merk is een b-merk geworden. Het kan snel gaan.
Huilie much?