
Maak je klaar voor de comeback van de eeuw: de terugkomst van flowerpower en hippies. Volkswagens elektrische ode aan de T1 Transporter krijgt binnenkort gezelschap van meer uitvoeringen. We gaan op de koffie bij Volkswagen om te horen wat de plannen zijn voor de ID. Buzz. In het kort: er komt een zevenzitter, een GTX met veel vermogen en wellicht een camperuitvoering.
TopGear spreekt met Volkswagens hoofd van engineering, Kai Grünitz. We vragen hem of er een Buzz komt met zeven stoelen, of de stoelen uitneembaar zijn en of je de stoelen voorin kunt draaien. Zijn antwoord is kort en duidelijk: ‘Ja, ja en ja’. Overigens verklappen de bekerhouders in de kofferruimte van de huidige Buzz al lang dat er een zevenzitter aankomt.
Zo’n draaiende voorstoel is wel handig voor een camperuitvoering. Grünitz bevestigt dat er een plan in Wolfsburg ligt voor een California-model, maar dat plan is nog niet definitief. Het zou wel een ander reistempo vereisen: om de 400 kilometer moet je stoppen om te laden. Voordat het zover is, zul je dus nog een paar jaar met je oude Transporter California door Frankrijk moeten banjeren.
Volkswagen ID. Buzz GTX met 340 pk
Naast de camper liggen er plannen om een Volkswagen ID. Buzz GTX te bouwen waarmee je je gezinnetje misselijk kunt maken. De snelle variant krijgt twee elektromotoren die samen goed zijn voor ‘meer dan 340 pk’. Grünitz beaamt dat dit ‘wat ongebruikelijk is in het MPV-segment’, maar daarom is het juist zo leuk. Naast het extra vermogen krijgt de GTX een nieuw interieur en nieuwe kleuren.
Er zijn nog zoveel meer manieren waarop je de ID. Buzz kunt inzetten. Van een koelwagen tot een heuse ambulance. Deze versies liet Volkswagen al eerder aan de wereld zien. Ziet er allemaal prima uit, maar het feestnummer voor ons zijn de California en de GTX. Bij die laatste bidden we dat de ID. Buzz niet zijn charme verliest door de versie zo snel mogelijk te maken.
Eén reactie op “Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Heb er al een paar zien rijden en het is echt een geslaagd ontwerp. Maar 340pk in een busje lijkt me een beetje overdreven. Stop dat dan in de elektrische opvolger van de Passat!