
Maak je klaar voor de comeback van de eeuw: de terugkomst van flowerpower en hippies. Volkswagens elektrische ode aan de T1 Transporter krijgt binnenkort gezelschap van meer uitvoeringen. We gaan op de koffie bij Volkswagen om te horen wat de plannen zijn voor de ID. Buzz. In het kort: er komt een zevenzitter, een GTX met veel vermogen en wellicht een camperuitvoering.
TopGear spreekt met Volkswagens hoofd van engineering, Kai Grünitz. We vragen hem of er een Buzz komt met zeven stoelen, of de stoelen uitneembaar zijn en of je de stoelen voorin kunt draaien. Zijn antwoord is kort en duidelijk: ‘Ja, ja en ja’. Overigens verklappen de bekerhouders in de kofferruimte van de huidige Buzz al lang dat er een zevenzitter aankomt.
Zo’n draaiende voorstoel is wel handig voor een camperuitvoering. Grünitz bevestigt dat er een plan in Wolfsburg ligt voor een California-model, maar dat plan is nog niet definitief. Het zou wel een ander reistempo vereisen: om de 400 kilometer moet je stoppen om te laden. Voordat het zover is, zul je dus nog een paar jaar met je oude Transporter California door Frankrijk moeten banjeren.
Volkswagen ID. Buzz GTX met 340 pk
Naast de camper liggen er plannen om een Volkswagen ID. Buzz GTX te bouwen waarmee je je gezinnetje misselijk kunt maken. De snelle variant krijgt twee elektromotoren die samen goed zijn voor ‘meer dan 340 pk’. Grünitz beaamt dat dit ‘wat ongebruikelijk is in het MPV-segment’, maar daarom is het juist zo leuk. Naast het extra vermogen krijgt de GTX een nieuw interieur en nieuwe kleuren.
Er zijn nog zoveel meer manieren waarop je de ID. Buzz kunt inzetten. Van een koelwagen tot een heuse ambulance. Deze versies liet Volkswagen al eerder aan de wereld zien. Ziet er allemaal prima uit, maar het feestnummer voor ons zijn de California en de GTX. Bij die laatste bidden we dat de ID. Buzz niet zijn charme verliest door de versie zo snel mogelijk te maken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

Deze waterstofbusjes kun je óók aan de laadpaal hangen en komen volgend jaar naar Nederland

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Heb er al een paar zien rijden en het is echt een geslaagd ontwerp. Maar 340pk in een busje lijkt me een beetje overdreven. Stop dat dan in de elektrische opvolger van de Passat!