
Maak je klaar voor de comeback van de eeuw: de terugkomst van flowerpower en hippies. Volkswagens elektrische ode aan de T1 Transporter krijgt binnenkort gezelschap van meer uitvoeringen. We gaan op de koffie bij Volkswagen om te horen wat de plannen zijn voor de ID. Buzz. In het kort: er komt een zevenzitter, een GTX met veel vermogen en wellicht een camperuitvoering.
TopGear spreekt met Volkswagens hoofd van engineering, Kai Grünitz. We vragen hem of er een Buzz komt met zeven stoelen, of de stoelen uitneembaar zijn en of je de stoelen voorin kunt draaien. Zijn antwoord is kort en duidelijk: ‘Ja, ja en ja’. Overigens verklappen de bekerhouders in de kofferruimte van de huidige Buzz al lang dat er een zevenzitter aankomt.
Zo’n draaiende voorstoel is wel handig voor een camperuitvoering. Grünitz bevestigt dat er een plan in Wolfsburg ligt voor een California-model, maar dat plan is nog niet definitief. Het zou wel een ander reistempo vereisen: om de 400 kilometer moet je stoppen om te laden. Voordat het zover is, zul je dus nog een paar jaar met je oude Transporter California door Frankrijk moeten banjeren.
Volkswagen ID. Buzz GTX met 340 pk
Naast de camper liggen er plannen om een Volkswagen ID. Buzz GTX te bouwen waarmee je je gezinnetje misselijk kunt maken. De snelle variant krijgt twee elektromotoren die samen goed zijn voor ‘meer dan 340 pk’. Grünitz beaamt dat dit ‘wat ongebruikelijk is in het MPV-segment’, maar daarom is het juist zo leuk. Naast het extra vermogen krijgt de GTX een nieuw interieur en nieuwe kleuren.
Er zijn nog zoveel meer manieren waarop je de ID. Buzz kunt inzetten. Van een koelwagen tot een heuse ambulance. Deze versies liet Volkswagen al eerder aan de wereld zien. Ziet er allemaal prima uit, maar het feestnummer voor ons zijn de California en de GTX. Bij die laatste bidden we dat de ID. Buzz niet zijn charme verliest door de versie zo snel mogelijk te maken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

Deze waterstofbusjes kun je óók aan de laadpaal hangen en komen volgend jaar naar Nederland

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Heb er al een paar zien rijden en het is echt een geslaagd ontwerp. Maar 340pk in een busje lijkt me een beetje overdreven. Stop dat dan in de elektrische opvolger van de Passat!