
De MPV had een nieuwe start nodig. Een lijn in het zand. Een aanvallende strategie om de dominantie van de SUV te bestrijden. Aanstoot geven: als íéts dat goed kan, is het de SUV wel. Maar laten we nou niet een makkelijk doelwit uitzoeken – laten we het hebben over de teloorgang van de MPV.
De Renault Espace, de original gangster van het genre, was radicaal, maar wat later kwam had maar weinig van diens ambitie, fantasie of innovatie. En ruimte alleen was nooit genoeg voor een autoklasse die zo duidelijk maar één doel had (oh, de ironie van de term Multi-Purpose Vehicle). En dus verdorde de klasse als een boomblad in de herfst.
De MPV is helemaal terug
Mode en trends – dat is wat de MPV de das om heeft gedaan. En het is ook precies wat zijn wedergeboorte nu weer een kickstart belooft te gaan geven. Maar dat kon alleen met dank aan het juiste vonkje, dat kwam in de vorm van de elektrische revolutie (haha, vonkje, snap je?).
Maar mensen kopen merken en imago’s, geen ideeën en plannen. Gelukkig had Volkswagen nog iets in de geschiedenisboeken staan dat perfect geschikt was: het T2-busje. Cool, sympathiek en helemaal rijp voor een retro-behandeling.
De MPV van het Jaar 2022 heeft een mooie toekomst
Dit alles is een wat omslachtige manier om duidelijk te maken dat de ID. Buzz over alle ingrediënten beschikt die je nodig hebt voor een klapper van een hit. Ja, je bent overgeleverd aan VW’s onbegrijpelijke, onlogische en onhandelbare infotainment en nee, hij is binnenin nog niet zo slim en handig als ie zou moeten zijn, maar toch… De ID. Buzz is een game changer.
Niets voelt zo fris, modern en opwindend om in te zitten. Geen SUV komt zelfs maar in de buurt van zijn ruimteaanbod of familievriendelijkheid. Geen elektrische auto is begeerlijker. Geen enkele MPV heeft ooit de wereld aan zijn voeten gehad. Tot nu. Daarom verdient de Volkswagen ID. Buzz, de titel MPV van het Jaar 2022.
2 reacties op “Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Eens met @typisch.
Daarnaast hebben jullie het over de T2 in het artikel, terwijl hij duidelijk door de T1 is geïnspireerd. Die tevens ook op de foto’s naast de Buzz staat. 😉
Zelfs in zo’n positief artikel komt weer het napapegaaien terug over het infotainment systeem. Hebben jullie zelf ooit wel eens met deze auto (of een andere ID) gereden? Binnen 5 minuten ben je er aan gewend en dan werkt het prima. Er zijn zelfs professionele auto journalisten die beweren dat je de airco alleen via het touchscreen kan bedienen, terwijl er ‘gewoon’ een fysieke knop onder zit. Pure onkunde. Net als de iDrive die eerst door de autojourno’s collectief werd afgezeken en een paar jaar als de norm voor de markt werd betiteld.