
De MPV had een nieuwe start nodig. Een lijn in het zand. Een aanvallende strategie om de dominantie van de SUV te bestrijden. Aanstoot geven: als íéts dat goed kan, is het de SUV wel. Maar laten we nou niet een makkelijk doelwit uitzoeken – laten we het hebben over de teloorgang van de MPV.
De Renault Espace, de original gangster van het genre, was radicaal, maar wat later kwam had maar weinig van diens ambitie, fantasie of innovatie. En ruimte alleen was nooit genoeg voor een autoklasse die zo duidelijk maar één doel had (oh, de ironie van de term Multi-Purpose Vehicle). En dus verdorde de klasse als een boomblad in de herfst.
De MPV is helemaal terug
Mode en trends – dat is wat de MPV de das om heeft gedaan. En het is ook precies wat zijn wedergeboorte nu weer een kickstart belooft te gaan geven. Maar dat kon alleen met dank aan het juiste vonkje, dat kwam in de vorm van de elektrische revolutie (haha, vonkje, snap je?).
Maar mensen kopen merken en imago’s, geen ideeën en plannen. Gelukkig had Volkswagen nog iets in de geschiedenisboeken staan dat perfect geschikt was: het T2-busje. Cool, sympathiek en helemaal rijp voor een retro-behandeling.
De MPV van het Jaar 2022 heeft een mooie toekomst
Dit alles is een wat omslachtige manier om duidelijk te maken dat de ID. Buzz over alle ingrediënten beschikt die je nodig hebt voor een klapper van een hit. Ja, je bent overgeleverd aan VW’s onbegrijpelijke, onlogische en onhandelbare infotainment en nee, hij is binnenin nog niet zo slim en handig als ie zou moeten zijn, maar toch… De ID. Buzz is een game changer.
Niets voelt zo fris, modern en opwindend om in te zitten. Geen SUV komt zelfs maar in de buurt van zijn ruimteaanbod of familievriendelijkheid. Geen elektrische auto is begeerlijker. Geen enkele MPV heeft ooit de wereld aan zijn voeten gehad. Tot nu. Daarom verdient de Volkswagen ID. Buzz, de titel MPV van het Jaar 2022.
2 reacties op “Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Eens met @typisch.
Daarnaast hebben jullie het over de T2 in het artikel, terwijl hij duidelijk door de T1 is geïnspireerd. Die tevens ook op de foto’s naast de Buzz staat. 😉
Zelfs in zo’n positief artikel komt weer het napapegaaien terug over het infotainment systeem. Hebben jullie zelf ooit wel eens met deze auto (of een andere ID) gereden? Binnen 5 minuten ben je er aan gewend en dan werkt het prima. Er zijn zelfs professionele auto journalisten die beweren dat je de airco alleen via het touchscreen kan bedienen, terwijl er ‘gewoon’ een fysieke knop onder zit. Pure onkunde. Net als de iDrive die eerst door de autojourno’s collectief werd afgezeken en een paar jaar als de norm voor de markt werd betiteld.