Je zou zeggen dat het altijd leuk is als je auto goed verkoopt, maar Volkswagen loopt nu tegen een probleem aan. Volgens Automotive News Europe zijn er te weinig accu’s voor de Golf GTE, de plug-in hybride van Volkswagen. Er zouden 93.000 orders staan voor de GTE, maar die bestellingen dreigen dus vertragingen op te lopen. Volgens Bernd Osterloh, de voorzitter van de ondernemingsraad bij Volkswagen, zou het komen door onder meer de ID.3 en de ID.4. Die elektrische auto’s vragen veel van de batterijproductie.
Volkswagen bouwt druk aan een accufabriek in Salzgitter, maar die is nog niet klaar. De Volkskrant meldt aan de hand van gegevens van Bloomberg dat Volkswagen voor dit jaar zo’n 1.000 gigawattuur aan batterijen nodig heeft. Volgend jaar is dat aantal al verdubbeld en in 2025 verwachten ze 10.000 gigawattuur. Ook bij Seat begint er volgens de krant lichte paniek uit te breken, en het Spaanse merk pleit bij de overheid voor een accufabriek.
Chips tekort
Als Volkswagen nu het tekort aan batterijen oplost, is er het volgende probleem. Door de coronacrisis is er een tekort aan computerchips, onder meer omdat de vraag toenam omdat iedereen thuis aan het werk ging en spulletjes nodig had. Schijnbaar betalen autofabrikanten niet de hoogste prijs voor de chips en krijgen andere producenten die meer betalen voorrang op de levering. Het tekort zou de auto-industrie miljarden euro’s kosten.
Reacties