
Je zou zeggen dat het altijd leuk is als je auto goed verkoopt, maar Volkswagen loopt nu tegen een probleem aan. Volgens Automotive News Europe zijn er te weinig accu’s voor de Golf GTE, de plug-in hybride van Volkswagen. Er zouden 93.000 orders staan voor de GTE, maar die bestellingen dreigen dus vertragingen op te lopen. Volgens Bernd Osterloh, de voorzitter van de ondernemingsraad bij Volkswagen, zou het komen door onder meer de ID.3 en de ID.4. Die elektrische auto’s vragen veel van de batterijproductie.
Volkswagen bouwt druk aan een accufabriek in Salzgitter, maar die is nog niet klaar. De Volkskrant meldt aan de hand van gegevens van Bloomberg dat Volkswagen voor dit jaar zo’n 1.000 gigawattuur aan batterijen nodig heeft. Volgend jaar is dat aantal al verdubbeld en in 2025 verwachten ze 10.000 gigawattuur. Ook bij Seat begint er volgens de krant lichte paniek uit te breken, en het Spaanse merk pleit bij de overheid voor een accufabriek.
Chips tekort
Als Volkswagen nu het tekort aan batterijen oplost, is er het volgende probleem. Door de coronacrisis is er een tekort aan computerchips, onder meer omdat de vraag toenam omdat iedereen thuis aan het werk ging en spulletjes nodig had. Schijnbaar betalen autofabrikanten niet de hoogste prijs voor de chips en krijgen andere producenten die meer betalen voorrang op de levering. Het tekort zou de auto-industrie miljarden euro’s kosten.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden
