
Je zou zeggen dat het altijd leuk is als je auto goed verkoopt, maar Volkswagen loopt nu tegen een probleem aan. Volgens Automotive News Europe zijn er te weinig accu’s voor de Golf GTE, de plug-in hybride van Volkswagen. Er zouden 93.000 orders staan voor de GTE, maar die bestellingen dreigen dus vertragingen op te lopen. Volgens Bernd Osterloh, de voorzitter van de ondernemingsraad bij Volkswagen, zou het komen door onder meer de ID.3 en de ID.4. Die elektrische auto’s vragen veel van de batterijproductie.
Volkswagen bouwt druk aan een accufabriek in Salzgitter, maar die is nog niet klaar. De Volkskrant meldt aan de hand van gegevens van Bloomberg dat Volkswagen voor dit jaar zo’n 1.000 gigawattuur aan batterijen nodig heeft. Volgend jaar is dat aantal al verdubbeld en in 2025 verwachten ze 10.000 gigawattuur. Ook bij Seat begint er volgens de krant lichte paniek uit te breken, en het Spaanse merk pleit bij de overheid voor een accufabriek.
Chips tekort
Als Volkswagen nu het tekort aan batterijen oplost, is er het volgende probleem. Door de coronacrisis is er een tekort aan computerchips, onder meer omdat de vraag toenam omdat iedereen thuis aan het werk ging en spulletjes nodig had. Schijnbaar betalen autofabrikanten niet de hoogste prijs voor de chips en krijgen andere producenten die meer betalen voorrang op de levering. Het tekort zou de auto-industrie miljarden euro’s kosten.
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
