
De jaarlijkse bijeenkomst bij het Oostenrijkse Wörthersee was altijd een hoogtepunt voor GTI-fans. Vanuit heel Europa (en soms verder) kwamen liefhebbers naar de GTI-meeting. En heus niet alleen GTI-rijders, want het feest groeide door de jaren heen uit tot een spektakel voor de rijdersbase van de voltallige Volkswagen Groep. Er komen doorgaans ook genoeg BMW’s koekeloeren.
Helaas gaat het feest dit jaar wederom niet door vanwege corona. Anders zou het GTI-Treffen van 12 tot 15 mei hebben plaatsgevonden. Toch wil Volkswagen de datum niet laten passeren zonder er een speciaal momentje van te maken. Daarom geven ze hun fans een voorproefje van de nieuwe Volkswagen Polo GTI, in de vorm van een schets. De specificaties verklapt het merk nog niet.
Een facelift
De Volkswagen Polo onderging pas een facelift. De nieuwe GTI is dus eigenlijk ook gewoon een facelift. Verwacht geen bizarre ingrepen, maar wederom een 2.0 TSI met ongeveer 200 pk. Voor de facelift bood Volkswagen zowel een handbak als een automaat aan, dat zal nu niet anders zijn.
De opvallendste wijziging aan de nieuwe Volkswagen Polo GTI is de neus. Net als bij de Golf 8 GTI lopen de koplampen door in de grille en plaatst Volkswagen honingraatvormige led-verlichting. Bij de Golf zijn het per kant vijf lichtpuntjes, bij de Polo GTI zijn het er twee per kant.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI in Nederland
De grootste vraag is: komt de Volkswagen Polo GTI naar Nederland? Dat is nog even afwachten. De vorige Polo GTI stond al een tijdje niet meer in de prijslijsten bij Volkswagen Nederland, maar ongeveer een jaar geleden bevestigde de importeur nog dat ze ‘ervan uit gingen dat hij wel weer terugkomt’. In een jaar tijd kan er veel veranderen, maar we hopen dat we de kleine hatch weer zien verschijnen. Als hij naar ons land komt, dan waarschijnlijk alleen met DSG-automaat, net als de Golf GTI.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Dit is de (nogal hoge) prijs van de Volkswagen Polo GTI 25 Edition

Politie betrapt GTI-bestuurder die bijna vijf keer harder dan toegestaan reed

Nieuwe VW Polo GTI is ietsje krachtiger

VW Polo GTI met 320 pk: omdat meer beter is

VW Polo GTI crasht boven de snelweg A15

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)
