
Het is moeilijk te bevatten dat het al 25 jaar geleden is dat de Volkswagen Polo, een GTI-versie kreeg. Misschien dat een speciale versie van de huidige Polo GTI helpt om het te beseffen. Daarvoor heeft Volkswagen de Polo GTI 25 Edition in het leven geroepen. In mei werd al bekend gemaakt dat er 2.500 exemplaren van gebouwd worden. Nu blijkt dat één procent daarvan naar Nederland komt.
Die 25 GTI’tjes krijgen allemaal geen mechanische upgrades. Boe! De snelle Polo behoudt dus zijn 2,0-liter viercilinder turbo met 207 pk en 320 Nm koppel. De 0-100-tijd blijft een respectabele 6,5 seconden. Volkswagen verandert ook niets aan de 15 millimeter lagere ophanging ten opzichte van de standaard versie of het elektrische differentieel. Tot zover, een standaard Polo GTI dus.
Wat is er anders aan de Volkswagen Polo GTI 25 Edition?
Nou, er is een extra kleurtje dat je kunt kiezen genaamd ‘Ascot Grey’. Daarnaast zijn het dak en de spiegels altijd zwart, zijn er rode remklauwen en draagt de GTI speciale racestickers op de flanken. De supermini krijgt ook verchroomde uitlaatpijpen en er zijn 18-inch lichtmetalen velgen. Binnenin prijkt de GTI-badge op de rood-zwarten stoelen en op het dashboard en de dorpels staat ‘One of 2500’. Zouden ze voor de Nederlandse modellen die twee nullen op het eind niet kunnen weg krassen?

Verder zegt Volkswagen dat ‘vrijwel de volledige optielijst van de Polo GTI standaard inbegrepen’ is. Daaronder valt ook het IQ. Drive assistentie inclusief Travel Assist. Hierbij kan de boordcomputer zelf sturen, remmen en accelereren tot 210 km/u. Bijna altijd dus, want de Polo GTI heeft een topsnelheid van 240 km/u. Het is niet perse een optie die je zou aanvinken voor een hot hatchback, maar gezien het feit dat de gewone GTI vrij kaal is, zou dit een goede reden zijn om deze Polo te kopen.
De Nederlandse prijs van de speciale Polo GTI
Over kopen gesproken – daarvoor moet je dus snel naar een Nederlandse VW-dealer gaan. De 25 Nederlandse exemplaren staan vanaf nu te koop en kosten ieder 49.390 euro. Een paar jaar geleden had je daar een serieus aangeklede Golf GTI voor. Alles wordt duurder.
Daardoor is hij maximaal 6.700 euro duurder dan een standaard Polo GTI. De leveringen van de Nederlandse Polo GTI 25 Editions beginnen in oktober. In België ging de speciale Polo GTI in mei al in de verkoop voor 39.845 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Van welke automerken en automodellen rijden er het meeste rond in Nederland?

De goedkope Polo Robust moet weer een onverwoestbare Volkswagen zijn

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Politie betrapt GTI-bestuurder die bijna vijf keer harder dan toegestaan reed

Nieuwe VW Polo GTI is ietsje krachtiger

Nieuwe Volkswagen Polo GTI komt volgende maand

VW Polo GTI met 320 pk: omdat meer beter is

VW Polo GTI crasht boven de snelweg A15

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
