
Het is moeilijk te bevatten dat het al 25 jaar geleden is dat de Volkswagen Polo, een GTI-versie kreeg. Misschien dat een speciale versie van de huidige Polo GTI helpt om het te beseffen. Daarvoor heeft Volkswagen de Polo GTI 25 Edition in het leven geroepen. In mei werd al bekend gemaakt dat er 2.500 exemplaren van gebouwd worden. Nu blijkt dat één procent daarvan naar Nederland komt.
Die 25 GTI’tjes krijgen allemaal geen mechanische upgrades. Boe! De snelle Polo behoudt dus zijn 2,0-liter viercilinder turbo met 207 pk en 320 Nm koppel. De 0-100-tijd blijft een respectabele 6,5 seconden. Volkswagen verandert ook niets aan de 15 millimeter lagere ophanging ten opzichte van de standaard versie of het elektrische differentieel. Tot zover, een standaard Polo GTI dus.
Wat is er anders aan de Volkswagen Polo GTI 25 Edition?
Nou, er is een extra kleurtje dat je kunt kiezen genaamd ‘Ascot Grey’. Daarnaast zijn het dak en de spiegels altijd zwart, zijn er rode remklauwen en draagt de GTI speciale racestickers op de flanken. De supermini krijgt ook verchroomde uitlaatpijpen en er zijn 18-inch lichtmetalen velgen. Binnenin prijkt de GTI-badge op de rood-zwarten stoelen en op het dashboard en de dorpels staat ‘One of 2500’. Zouden ze voor de Nederlandse modellen die twee nullen op het eind niet kunnen weg krassen?

Verder zegt Volkswagen dat ‘vrijwel de volledige optielijst van de Polo GTI standaard inbegrepen’ is. Daaronder valt ook het IQ. Drive assistentie inclusief Travel Assist. Hierbij kan de boordcomputer zelf sturen, remmen en accelereren tot 210 km/u. Bijna altijd dus, want de Polo GTI heeft een topsnelheid van 240 km/u. Het is niet perse een optie die je zou aanvinken voor een hot hatchback, maar gezien het feit dat de gewone GTI vrij kaal is, zou dit een goede reden zijn om deze Polo te kopen.
De Nederlandse prijs van de speciale Polo GTI
Over kopen gesproken – daarvoor moet je dus snel naar een Nederlandse VW-dealer gaan. De 25 Nederlandse exemplaren staan vanaf nu te koop en kosten ieder 49.390 euro. Een paar jaar geleden had je daar een serieus aangeklede Golf GTI voor. Alles wordt duurder.
Daardoor is hij maximaal 6.700 euro duurder dan een standaard Polo GTI. De leveringen van de Nederlandse Polo GTI 25 Editions beginnen in oktober. In België ging de speciale Polo GTI in mei al in de verkoop voor 39.845 euro.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Politie betrapt GTI-bestuurder die bijna vijf keer harder dan toegestaan reed

Nieuwe VW Polo GTI is ietsje krachtiger

Nieuwe Volkswagen Polo GTI komt volgende maand

VW Polo GTI met 320 pk: omdat meer beter is

VW Polo GTI crasht boven de snelweg A15

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)
