
Het is moeilijk te bevatten dat het al 25 jaar geleden is dat de Volkswagen Polo, een GTI-versie kreeg. Misschien dat een speciale versie van de huidige Polo GTI helpt om het te beseffen. Daarvoor heeft Volkswagen de Polo GTI 25 Edition in het leven geroepen. In mei werd al bekend gemaakt dat er 2.500 exemplaren van gebouwd worden. Nu blijkt dat één procent daarvan naar Nederland komt.
Die 25 GTI’tjes krijgen allemaal geen mechanische upgrades. Boe! De snelle Polo behoudt dus zijn 2,0-liter viercilinder turbo met 207 pk en 320 Nm koppel. De 0-100-tijd blijft een respectabele 6,5 seconden. Volkswagen verandert ook niets aan de 15 millimeter lagere ophanging ten opzichte van de standaard versie of het elektrische differentieel. Tot zover, een standaard Polo GTI dus.
Wat is er anders aan de Volkswagen Polo GTI 25 Edition?
Nou, er is een extra kleurtje dat je kunt kiezen genaamd ‘Ascot Grey’. Daarnaast zijn het dak en de spiegels altijd zwart, zijn er rode remklauwen en draagt de GTI speciale racestickers op de flanken. De supermini krijgt ook verchroomde uitlaatpijpen en er zijn 18-inch lichtmetalen velgen. Binnenin prijkt de GTI-badge op de rood-zwarten stoelen en op het dashboard en de dorpels staat ‘One of 2500’. Zouden ze voor de Nederlandse modellen die twee nullen op het eind niet kunnen weg krassen?

Verder zegt Volkswagen dat ‘vrijwel de volledige optielijst van de Polo GTI standaard inbegrepen’ is. Daaronder valt ook het IQ. Drive assistentie inclusief Travel Assist. Hierbij kan de boordcomputer zelf sturen, remmen en accelereren tot 210 km/u. Bijna altijd dus, want de Polo GTI heeft een topsnelheid van 240 km/u. Het is niet perse een optie die je zou aanvinken voor een hot hatchback, maar gezien het feit dat de gewone GTI vrij kaal is, zou dit een goede reden zijn om deze Polo te kopen.
De Nederlandse prijs van de speciale Polo GTI
Over kopen gesproken – daarvoor moet je dus snel naar een Nederlandse VW-dealer gaan. De 25 Nederlandse exemplaren staan vanaf nu te koop en kosten ieder 49.390 euro. Een paar jaar geleden had je daar een serieus aangeklede Golf GTI voor. Alles wordt duurder.
Daardoor is hij maximaal 6.700 euro duurder dan een standaard Polo GTI. De leveringen van de Nederlandse Polo GTI 25 Editions beginnen in oktober. In België ging de speciale Polo GTI in mei al in de verkoop voor 39.845 euro.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Politie betrapt GTI-bestuurder die bijna vijf keer harder dan toegestaan reed

Nieuwe VW Polo GTI is ietsje krachtiger

Nieuwe Volkswagen Polo GTI komt volgende maand

VW Polo GTI met 320 pk: omdat meer beter is

VW Polo GTI crasht boven de snelweg A15

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
