Hier is ie dan, de nieuwe Volkswagen Polo. Morgen debuteert ie op de autoshow van Genève en vanaf juli kun je hem bij de dealer bewonderen. Tja, wat kunnen we zeggen van het uiterlijk? In ieder geval vertoont ie duidelijk familietrekjes.
 
De carrosserie van de nieuweling is aan bijna alle kanten opgerekt, zowel in de lengte als in de breedte. Louter de hoogte nam met een centimetertje af. Het front lijkt verder één op één te zijn overgenomen van de Golf en dat geldt deels ook voor het interieur.
 
Op motorisch vlak is de keuze reuze. Niet vreemd, want Volkswagen heeft nogal wat aggregaten in de aanbieding. Het gamma start met de oude, vertrouwde 1.2. Deze versie kun je met 60 of 70 pk bestellen. Daarboven staat de 85 pk sterke 1.4 en als voorlopig topmodel staat de 1.2 TSI met 105 pk in de prijslijsten. De GTI volgt later.
 
Voor de zakelijke kilometervreter stelt VW een 1.6 TDI beschikbaar en speelt vervolgens met wat chipjes. Resultaat: drie versies. Te beginnen met een 75 pk, een 90 pk en tot slot een 105 pk variant. Het verbruik is verrassend genoeg gelijk met 4,2 liter diesel op 100 km. Dan is er nog een Bluemotion-exemplaar, eveneens met de 1.6 TDI die het tot 90 pk schopt en iedere 100 kilometer genoegen neemt met 3,8 liter diesel.

Reacties