De inmiddels vijf jaar oude Polo gaat nog altijd lekker, en Volkswagen wil dat graag zo houden. Dus was het de hoogste tijd voor een faceliftje, met nadruk op '-tje'. Op het eerste gezicht tenminste.

De bumpers zijn wat strakker, led-koplampen zijn een optie en er zijn een paar andere velgen te krijgen. Het dashboard is vernieuwd. Dat is alles, wat het uiterlijk betreft. Vergis je echter niet: deze Polo is nieuwer dan ie lijkt.

Het belangrijkste nieuws zijn de motoren. Naast de 1.0 driecilinder benzines met 60 of 75 pk en de 1.2 TSI met 90 of 110 pk zit er een nieuwe 1,0-liter turbo met 90 pk in het verschiet, die slechts 4,1 l/100 km lust en 94 g/km aan CO2 uitstoot. De BlueGT met cilinderuitschakeling (150 pk) blijft bestaan, en de Polo GTI krijgt er wat pk'tjes bij: hij heeft er voortaan 192.

De diesels zijn voortaan allemaal driecilinders en meten 1,4 liter. We hadden een hartgrondige hekel aan de 1.2 TDI uit de vorige BlueMotion, maar wie weet is deze frisse generatie wat beschaafder en rijker aan koppel. De nieuwe BlueMotion scoort hoe dan ook 14 procent bijtelling, ook in 2015, met een uitstoot van 82 g/km (verbruik 3,2 l/100 km).

Standaard gaat de Polo nu op de rem staan na een botsing om te voorkomen dat hij verder rolt. Verschillende upgrades zijn er in de vorm van een instelbaar sportonderstel, adaptieve cruisecontrole, nieuwe navigatie- en entertainmentsystemen met MirrorLink (smartphone-functies op je scherm bedienen), digitale radio en de al eerder genoemde led-koplampen, die uniek zijn in deze klasse.

De vernieuwde Polo wordt in maart in Genève gepresenteerd en zal kort daarna bij de dealer verschijnen.

Reacties