
Internetbewoners, aanschouw de nieuwste SUV van Volkswagen. Ze noemen ‘m de Volkswagen T-Roc. De ‘T’ zit in de naam omdat alle SUV’s van Volkswagen met een ‘T’ beginnen en ‘Roc’, omdat dit een crossover is die ‘de dominantie van een SUV combineert met de behendigheid van een compacte hatchback. En daardoor het segment ‘rockt’. Dat zijn de woorden van Volkswagen, niet die van ons.
Ken ik die Volkswagen T-Roc niet ergens van?
Deze T-Roc, die op het MQB-platform staat, is net iets groter dan de Audi Q2. Hij lijkt er ook wel een beetje op. Het concept van de T-Roc was op de motorshow van Genève in 2014 nog een tweedeurs Targa. Later is toch wijselijk besloten om hem vier deuren en een klepkontje te geven. Verder heeft Volkswagen redelijk vastgehouden aan het design van het concept. Dat is altijd goed.
Binnenin is het een typische Volkswagen, maar dan met een beetje meer kleur. Het middelste scherm meet acht inch (er zullen ook kleinere komen), en bevat zo’n beetje alle digitale liflafjes die de Volkswagen Groep in huis heeft. Verder heeft de T-Roc veel connectiviteit, in de vorm van CarPlay, MirrorLink en alle andere verbindingsmogelijkheden. Herrie maak je met een geluidssysteem van Beats.
Leverbare motoren
De motoren zullen niet geheel onbekend zijn. Het zijn er zes, met een variatie van benzine- en dieselmotoren waarvan de sterkste maximaal 190 pk leveren. Je kunt daarbij kiezen voor een DSG-bak met zeven versnellingen en 4Motion vierwielaandrijving. Veel actieve veiligheidssystemen, zoals lane-keeping en automatisch remmen, zullen ervoor zorgen dat je je zelf uitgekozen lak niet beschadigd.
Waarschijnlijk zullen we deze nieuwe Volkswagen T-Roc op de autoshow van Frankfurt in het echt, live kunnen zien. Tegen die tijd worden ook de prijzen en verdere specificaties vast bekend gemaakt. We weten in ieder geval dat de T-Roc vanaf december in Nederland leverbaar zal zijn. Een kleine crossover van Volkswagen, dus we kunnen nu al stellen dat dit een verkoophit in Nederland gaat worden. Vind je het wat?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Catastrofe dreigt voor Volkswagen: drie fabrieken dicht

Volkswagen T-Roc facelift schrapt de R

Volkswagen T-Roc R

Volkswagen Scirocco (1974) vs Volkswagen T-Roc (2017)

Prijs Volkswagen T-Roc R bekend

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

En….waarom weer geen T-Roc 1.0 tsi met DSG????Onvoorstelbaar!! Golf,Polo Seat Arona,Ateca en Skoda Karoq daarentegen zijn wel met DSG verkrijgbaar met de 1.0 tsi!!!